Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire lösning..!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt 99% av alla på det här forumetverkar rekomendera Firewire.. Det e ju som sagt mycket snabbare som säkert alla känner till.. men när jag skulle kolla om jag hade nån märkte jag att jag inte hade något Firewire uttag..

Så min fråga blir, kan någon rekomendera en extern Firewire lösning?? (Jag är nämligen inte så sugen på att installera ett nytt Firewire kort på datorn) :rolleyes:

funkar lika bra med usb2 om du har det... skillnaden i snabbhet är mycket liten.

Är det bara lite skillnad?? Jag som hade för mejj att det va rätt skapligt med skillnad?? Vet nån hur mycket det skiljer..?

i teorin:
usb2 = 400mbit
fw = 480mbit

i praktiken så märks det knappt

Jaha.. Då får jag ursäkta för min okunnighet och tacka för ett perfekt svar

skummis det är tvärtom...usb 2.0= 480 Mbit/sTopphastighet
firewire= 400Mbit/s genomsnitlig hastighet..

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-06 10:49
Ursprungligen av Kellogs:

skummis det är tvärtom...usb 2.0= 480 Mbit/sTopphastighet
firewire= 400Mbit/s genomsnitlig hastighet..

så sant, så sant... btw hur snabb e den nya FW standarden?

Spelar det ingen roll vilken man kopplar in iPoden med usb2 eller FW eftersom du ändå inte kommer upp i dom hastigheterna som standarderna klarar av.

Ursprungligen av kainen:

så sant, så sant... btw hur snabb e den nya FW standarden?

Spelar det ingen roll vilken man kopplar in iPoden med usb2 eller FW eftersom du ändå inte kommer upp i dom hastigheterna som standarderna klarar av.

nya standarden är väl fw 800 alltså 800 Mbit/s men jag är inte alls säker på att det är den "nya" standarden?

Låt mig bara måla upp ett exempel:

Jag har en iPod 3g 20 gb och kör fw 400, min kära flickvän köpte precis en iPod 20gb 4g och kör med det billigaste noname usb 2.0 kortet från kjell&co. Min över föring är bäde stabilare och snabbare än hennes, cilket i för sig kan bero på att hon har en gammal sunkdator och min är lite finare..men eftersom usb 2.0 toppar på 480 så inebär det att stundtals har du fet överföringshastighet och stundtals riktigt kass...med FW så har du en genomsnittshastighet på 400 Mbit/s alltså du har en fet uppkoppling hela tiden...så jag skulle nog rekommendera FW ändå...(även om min iPod ibland kraschar hela xp på min dator)

Ursprungligen av Kellogs:

skummis det är tvärtom...usb 2.0= 480 Mbit/sTopphastighet
firewire= 400Mbit/s genomsnitlig hastighet..

sorry... blandade ihop dedär
men om man nu har usb2 men inte firewire... inte tusan traskar man iväg o köper fw om man inte ska ha de till nått annat än ipoden

nä det är klart usb 2.0 funkar ju så då är det ju onödigt att slänga ut 300-400 spänn på ngt som man egentligen inte behöver...med den nya generationens poddar får man ju dessutom med båda sladdarna och då kan man ju använda sin FW sladd till reseladdare

Okej :rolleyes: Så jag sk alltså skita i å köpa en extern Firewire enhet.. Låter ju ekonomiskt.. Men då får jag väll tacka för alla svaren..!

Var är en extern firewire-lösning måste jag fråga?

Vad en extern Firewire lösning?? De allra flesta nya datoreer har ju som bekant en Firewire enhet.. Men de gammla datorerna har ju inte det så jag letade efter en extern Firwire enhet.. alltså inget kort som sitter inne i själva dator utan en aparat som jag kan koppla till datorn.. ..

Så långt var jag med men jag förstod bara inte hur det skulle gå till. Vart på datorn skulle den kopplas in? Vilken port skulle klara 400mbit/s? Är inte riktigt med på hur det skulle funka.

Som ni redan konstaterat är det bästa att bara använda USB2-sladden som följde med din mini. På pc funkar dessutom USB2 riktigt bra. Du lär inte på nåt sätt uppleva synkingen som slö. På mac är USB2 överlag rätt slött.

http://www.barefeats.com/usb2.html

Citat:

The Windows PC implementation of USB 2.0 puts the Mac to shame. Today we tested the same USB 2.0 drive/enclosure on a Windows PC (3GHz Pentium 4) with built-in USB 2.0 on the motherboard, similar to Apple's approach. We measured 33MB/s READ and 27MB/s WRITE.

På macen var prestandan ungefär hälften.

1
Bevaka tråden