Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hörlurar (snäckor passar inte)

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej allihopa!

Jag tillhör den lilla skara av människor vars öron inte passar för vanliga snäckor .
Eftersom jag har beställt en iPod så vill jag ju kunna lyssna på den utan att tvingas ha gummiband fästa i öronen-snäckorna för att hålla dom fast.

Nån som har några bra hörlurar att rekomendera som kanske passar i mina öron (helst inga sånna där blaff högtalare typ dj stuk).

Tack

KOSS Porta Pro har ju alltid fått bra betyg. Inte speciellt dyra heller...

Ursprungligen av GuitarFReak:

KOSS Porta Pro har ju alltid fått bra betyg. Inte speciellt dyra heller...

Yyuuk! Dom var RIKTIGT fula.. Nej sånna blir det inte, tack ändå.

Nån som vet om "in ear"-"plugg" hörlurar funkar i öron som inte passar för snäckor?

Ursprungligen av Evrion:

Yyuuk! Dom var RIKTIGT fula.. Nej sånna blir det inte, tack ändå.

Nån som vet om "in ear"-"plugg" hörlurar funkar i öron som inte passar för snäckor?

Kolla in Bang & Olufssens lurar. Har ett par sådana själv även om jag föredrar mina Porta Pro. Jag tykcer personligen ljudet är viktigare än utseendet när det gäller hörlurar...

Ursprungligen av Erik P:

Kolla in Bang & Olufssens lurar. Har ett par sådana själv även om jag föredrar mina Porta Pro. Jag tykcer personligen ljudet är viktigare än utseendet när det gäller hörlurar...

Bang Olufssen?! Så mycket pengar har jag inte att lägga på hörlurar.

Ursprungligen av Erik P:

Kolla in Bang & Olufssens lurar. Har ett par sådana själv även om jag föredrar mina Porta Pro. Jag tykcer personligen ljudet är viktigare än utseendet när det gäller hörlurar...

Har sådana själv. Fick de när jag arbetade på utvecklingsavdelningen där. Tycker faktiskt inte att de är så bra. Visst är designen snygg, men priset på 1300,- uppväger inte ljudkvalitén. Köp inte dessa!

Ursprungligen av Evrion:

Yyuuk! Dom var RIKTIGT fula.. Nej sånna blir det inte, tack ändå.

Nån som vet om "in ear"-"plugg" hörlurar funkar i öron som inte passar för snäckor?

Porta Pro är ju det snyggaste du kan ha på dig...otrolig vacker retro-design. Men speciellt hållbara är dom inte

Vad är det för skillnad på snäckor och in-ear-lurar?

Koss the Plug har skumgummipluggar som fyller ut öronen. Så kan du köpa tillbehör så du får "granar" som du kan ha i öronen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 13:35
Ursprungligen av svanerik:

Vad är det för skillnad på snäckor och in-ear-lurar?

Koss the Plug har skumgummipluggar som fyller ut öronen. Så kan du köpa tillbehör så du får "granar" som du kan ha i öronen.

in-ear sluter ju tätt o släpper inte till nån luft... bättre bas o bakgrundsljud försvinner... snäckor trycker du ju bara dit, typ som orginal iPod-lurarna...

Ursprungligen av kainen:

in-ear sluter ju tätt o släpper inte till nån luft... bättre bas o bakgrundsljud försvinner... snäckor trycker du ju bara dit, typ som orginal iPod-lurarna...

Men är det nån som vet om "in-ear" hörurar funkar i öron där snäckor inte passar? (snäckor fäster inte i mina öron)

Ursprungligen av Evrion:

Men är det nån som vet om "in-ear" hörurar funkar i öron där snäckor inte passar? (snäckor fäster inte i mina öron)

Det borde de göra. De består ju ofta av nått skumgummiliknande material som du trycker ihop innan du för in dem i öronen. De funkar ju i princip som öronproppar.

Ursprungligen av Erik P:

Det borde de göra. De består ju ofta av nått skumgummiliknande material som du trycker ihop innan du för in dem i öronen. De funkar ju i princip som öronproppar.

aha.. då fattar jag.. dom behöver alltså inte så mycket stöd från formen på örat? Ska se om jag har nån bekant som har "in-ear" hörlurar. kansek kan testa dom.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:06
Ursprungligen av Evrion:

aha.. då fattar jag.. dom behöver alltså inte så mycket stöd från formen på örat? Ska se om jag har nån bekant som har "in-ear" hörlurar. kansek kan testa dom.

Precis... om du kan ha öronproppar så kan du använda in-ear lurar... fungerar ju med samma princip eftersom du stoppar in ett cylinderformat föremål i hörselgången som sedan utvidgar sig så att dom sitter perfekt

Tycker själv koss porta pro är snygga.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-07-23 13:28

Jag själv har samma problem, men precis som svanerik skrev så fungerar Koss the Plug utmärkt. Överväger dock att skaffa ett par Philips HN060 vilka har liknande modell samt aktiv bullerdämpning. Men sen kommer ju problemet att man egentligen vill ha vita lurar/sladdar, har iof hittat ett par på Audio Cubes , Pioneer SE-CL30.

Svårt val detta, har haft ett par Koss the plug, jag tyckte dock att diskanten var väldigt odefinierad, men det kan ha att göra med att min dåvarande MP3 spelare inte hade ngt kanonljud.

Lycka till!

Fina fisken! Måste nog pröva innan jag köper sånna där Shure Ec2 eller vad dom heter, lite jobbigt att lägga ut 900:- för ett par hörlurar som inte passar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:11
Ursprungligen av Evrion:

Fina fisken! Måste nog pröva innan jag köper sånna där Shure Ec2 eller vad dom heter, lite jobbigt att lägga ut 900:- för ett par hörlurar som inte passar.

Mycket sant, skulle nog kännas rätt drygt o få hem nått som man inte kan använda o slängt 900kr på....

Jo.. tror nog att det blir dom här Koss the plug till en början. Kostar ju inte mer än 200 spänn och det har jag råd att förlora om så är fallet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:17
Ursprungligen av Evrion:

Jo.. tror nog att det blir dom här Koss the plug till en början. Kostar ju inte mer än 200 spänn och det har jag råd att förlora om så är fallet.

Jag väntar på mitt par, beställde i måndags...

Ursprungligen av kainen:

Jag väntar på mitt par, beställde i måndags...

Beställa? Jobbigt, åker bara upp till teknikmagasinet så slipper man frakt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 14:19

Jo jag gjorde det först... men så hade dom slut på dom i täbycentrum och enda stället i sthlm dom skulle ha dom va vid globen.. dvs helt fel sida om stan.. så jag beställde istället... och haha... det blev samma kostnad inkl frakt

nice. Har inte så långt till Teknikmagasinet jag.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-23 16:09
Ursprungligen av Evrion:

nice. Har inte så långt till Teknikmagasinet jag.

Inte jag heller... bor precis vid täby centrum... men dom va ju slut där...

Har köpt ett par Sony MDR-EX71

Ursprungligen av Evrion:

Har köpt ett par Sony MDR-EX71

dom fick rätt okey kritik av M3...det är sån delningsbar kabel va? Funkar den med iPoden(den lilla kontakten alltså)?

Köpte en sån delningsbar en gång o den funkade inte med min minidisc utan hoppade bara ut hela tiden så jag fick ha 5 meter sladd i fickan (jag lämnar space för sexistiska anmärkningar)...

Om du nu vill ha ett par snäckor iaf. så rekommenderar jag varmt
KOSS The Plugg. Helt enkelt sjukt bra, både med bas och diskant. Inte heller så dyra att det svider (ca 200 SEK).
Väldigt bra med dessa snäckor är att du får ett antal olika "förlängningar" att sätta på snäckorna. Alla är liksom öronproppar --> du formar dem till en kon eller nått så att du kan trycka in dem i öronen. Sen så sväller de upp och ger dig det du längtar efter!.

jaa, var inne o velade i teknikmagasinet idag..men är skeptisk! vill ha pluggar som man snabbt kan slänga in i öronen odet går ju inte med pluggar som man måste forma o ha sig...o sen blir dom helt äckliga o shit...

Ursprungligen av carpark:

jaa, var inne o velade i teknikmagasinet idag..men är skeptisk! vill ha pluggar som man snabbt kan slänga in i öronen odet går ju inte med pluggar som man måste forma o ha sig...o sen blir dom helt äckliga o shit...

Helt klart blir det krångligare!
Lite mer som långtids-snäckor för flygresan o div. Då blir det väl rekommendation av Porta Pro ... Lite fula och för "90-tal".
Det finns mycket man kan välja mellan här i världen, ut och leta i affärer, på hemsidor osv.
Du kommer säkert hitta något som passar dig!

hmm jaja jag vet inte. jag saknar de bästa örsnäckorna jag haft:

http://formenmedia.ign.com/media/news/image/gear/sony888inline.jpg

helt underbara, tyvärr verkar alla bra öronsnäckor nu vara pluggar...

lite specs:

http://www.minidisco.com/mdr-e888lp.html

shit..jag saknar dom!

Bevaka tråden