Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod G4 är här

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Farid:

Nu blir jag jäkligt lack på Siba.
Sibas policy menar att man har 30 dagars öppet köp om man kommer in med oskadd vara i originalförpackning vilket jag trodde att jag gjorde. Enligt killen bakom disken var den för repig för att de skulle kunna ta emot den. Eftersom jag inte ville bråka just då, sa jag ok och frågade istället vad jag kunde göra för att få den reparerad (det var mitt sista val). Han sa att han kunde skicka in den på service, antingen lagar de den eller så får jag en ny. Men det skulle ta ~10 arbetsdagar. Då blev jag irriterad; efter 10 dagar skulle ju min öppet köp period var över och jag skulle inte kunna lämna tillbaka den.
Dags att ringa en konsumentvägledare.

Jag förstår inte varför du är lack på Siba. Hur kan du själv tro att de ska ta tillbaka en vara som du använt och uppenbarligen repat? Då är den väl knappast oskadd?

Och sen tycker jag du ska låta bli att störa konsumentvägledaren. De behöver nog sin tid till att hjälpa såna som verkligen har hamnat i kläm och inte nån som inte förstår innebörden av oskadd.

jag säger ju det, synd om er dödliga som måste köpa från Siba!

Ska beställa en snart, men frågan är ju om man ska gravera och isf vad?

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 20:04
Ursprungligen av GuitarFReak:

Ska beställa en snart, men frågan är ju om man ska gravera och isf vad?

Jag knackade in "All your base are belong to us" efter Zero Wing.
http://www.planettribes.com/allyourbase/story.shtml

Ursprungligen av GuitarFReak:

Ska beställa en snart, men frågan är ju om man ska gravera och isf vad?

Jag tog mitt namn.

Ja det kan ju vara en idé. Om inte annat så kanske man minskar stöldbegärligheten lite. Fast lite tråkigt var det...
Tror jag skiter i graveringen, man kanske får för sig att sälja den någon gång

Hmm, jag hade min Estimated shipping idag. Min iPod står som open, men jag ringde till Apple Store, och fick reda på att min iPod var på väg från Taiwan.

Jag beställde i måndags.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 23:38

Jag tvekade, så jag får vänta,

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-27 08:46

jag väntar till slutet på aug o ser om det kommer en 60gb version också... i vilket fall som helst så blir det köp genom en kompis i usa efter det... blir ju ett antal kr billigare... just nu kostar 40gb i usa $399 vilket är lika med knappt 3000kr... alltså 1500kr billigare än i sverige!

Var ju någon som räknade på det där och det visade sig att det inte blev speciellt mycket billigare.
iTrip fungerar till 4G'n.

Priserna har med valutakurserna att göra, har du inte läst nationalekonomi .p

Ursprungligen av GuitarFReak:

Var ju någon som räknade på det där och det visade sig att det inte blev speciellt mycket billigare.
iTrip fungerar till 4G'n.

Priserna har med valutakurserna att göra, har du inte läst nationalekonomi .p

När du beställer USA står alla priser utan salestax (motsvarande moms d.v.s). Om du kollar längst ner på Applestore när där du får välja vilka tillbehör du vill ha till den vara du ska köpa så står det :

Citat:

Please note that your subtotal does not include sales tax or rebates.

Så om du tar bort den svenska momsen så blir priset på en 20GB 4G iPod 2.556,00. Detta är då att jämföra med priset på samma iPod från Applestore USA som är på $299.00. Detta blir då enligt Forex växlningskurs på ($1 = SEK 7,47) ~ 2.235.

Inte speciellt stor skillnad om jag får säga det själv.

Vilken ska jag köpa?

Är helt ny båda här på forumet och i IPod-världen.
Efter massa jobb i sommar har jag äntligen råd med en Ipod, men vilken ska jag köpa?
Behöver knappast den med 40 Gb, men har kollat en del på 20 Gb.

Frågan är om jag ska köpa G3an (modellen innan den som nyss släppts??) eller den nya G4an?

Det jag tyckte verkade jävligt coolt med G3 var det där rullhjulet, som man kunde rulla igenom hela sin playlist i en handvändning.. Finns detta kvar på G4, bara det att man gömt knappar under också? Hur fungerar det nya hjulet jämfört med det gammla, alltså rent fysiskt? Vilka var knapparna som satt ovanför hjulet på G3?

Vill veta allt!!

Tack på förhand!

/Anders

Ursprungligen av Anders_hoffman:

Är helt ny båda här på forumet och i IPod-världen.
Efter massa jobb i sommar har jag äntligen råd med en Ipod, men vilken ska jag köpa?
Behöver knappast den med 40 Gb, men har kollat en del på 20 Gb.

Frågan är om jag ska köpa G3an (modellen innan den som nyss släppts??) eller den nya G4an?

Det jag tyckte verkade jävligt coolt med G3 var det där rullhjulet, som man kunde rulla igenom hela sin playlist i en handvändning.. Finns detta kvar på G4, bara det att man gömt knappar under också? Hur fungerar det nya hjulet jämfört med det gammla, alltså rent fysiskt? Vilka var knapparna som satt ovanför hjulet på G3?

Vill veta allt!!

Tack på förhand!

/Anders

Köp en 4G du. 3G'arna är dyrare.
Rullhjulet finns kvar på 4G. De fungerar likadant rent fysiskt, det är tryckkänsligt så du drar fingret över det.
Knapparna ovanför hjulet på 3Gn var Play, Stop, Rewind, Forward. På 4Gn sitter nu dessa på rullhjulet.

Ursprungligen av GuitarFReak:

Köp en 4G du. 3G'arna är dyrare.
Rullhjulet finns kvar på 4G. De fungerar likadant rent fysiskt, det är tryckkänsligt så du drar fingret över det.
Knapparna ovanför hjulet på 3Gn var Play, Stop, Rewind, Forward. På 4Gn sitter nu dessa på rullhjulet.

Ok, det svaret tackar jag för! Då blir det nog en Ipod G4 20 Gb. Hjulet går alltså inte att vrida på? Utan är som en stor tryckkänslig platta? Är det inte väldigt lätt att då råka "trycka till" en av de andra knapparna? Eller krävs det mycket hårdare "tryck" för dem?

Hur kan en nyare modell vara billigare än en äldre?

/anders

Hjulet rör sig inte, utan funkar som en fingerplatta på en bärbar dator. Men själva tryckknapparna trycks ner ordentligt, så det är ingen risk att blanda ihop funktionen. Hade en mini och det var lysande. Gillar inte knapparna som sitter på G3an. Köp absolut G4.

Ursprungligen av Anders_hoffman:

Ok, det svaret tackar jag för! Då blir det nog en Ipod G4 20 Gb. Hjulet går alltså inte att vrida på? Utan är som en stor tryckkänslig platta? Är det inte väldigt lätt att då råka "trycka till" en av de andra knapparna? Eller krävs det mycket hårdare "tryck" för dem?

Hur kan en nyare modell vara billigare än en äldre?

/anders

Tack för svaren!

Nu är det inte mycket som fattas för en beställning!
Jag undrar bara ett par sista saker.

När jag kollar på applestore står det att jag får den för 3195 vilket ska vara det billigaste i sverige enligt pricerunner. Men vad ingår i det priset? Firewirekabel/USB 2.0 kabel och inget mer?

Hur är det med frakten? Är den inräknad i de 3195 kronorna?

Det går inte att beställa nåra produkter alls från Applestore på webben i Usa och få dem levererade till sverige. Vill du handla från Usa får du antingen leta reda på nån webbutik som levererar utomlands eller hitta nån på typ ebay eller be nån du känner "over there" skicka en till dig.

Frakten kommer kosta ca. 500 kr.

Det blev 70 dollar för mig = 525 kr!

Det krävs nog ett visst tryck för knapparna, men det kan iPod Mini-ägarna svara bättre på.

Apple slutade väl i princip tillverka de gammla 3G så fort 4G blev lanserad. Har du tur kanske du hittar något utförsäljning hos någon återförsäljare

Japp, det är det som följer med.
Frakten är gratis över 2000:- har jag för mig.

Frakt är gratis från 900kr och upp. Allt under det kostar 69kr.

Det som följer med 20 giggarn är;
Apple-hörlurar
Nätadapter
FireWire-kabel
USB 2.0-kabel

Hörlurar med fjärrkontroll, en docka och fodral måste du komplettera med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 18:51

Så ni har beställt en produkt som uppdateras och blir förbannade över detta.
Ringa Apple och försöka mångla tillbaka produkten.
Använder en produkt så mycket att den repas och försöker lämna tillbaka den. (Så det skulle vara helt ok att du fick en repad iPod när du går och köper en?)

Skärp er! Har ni aldrig köpt något förrut? Om det skulle vara så viktigt för er så skulle ni ha lagt ner exakt 5 min på att surfa runt och kolla när alla ipod sidor (tex ipod.se) tror att den ska uppdateras nästa gång. Crybabies...

jag har en !!

den är jättefin

köpte en iTrip till den oxå.

Dagens Foxtrott:

Bevaka tråden