Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Belkin iPod Digital Camera Link

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 19:17

Kanske gammal nyhet men det finns en uppföjare till Media Reader:

Den här har en USB kontakt där man kopplar in kameran och för över bilderna. Tycker mer om den än den förra också för att den är lite billigare ($90), men efterfrågan är stor så Belkin inte kan leverera några just nu. PC Magazine har en liten rescension där de berömmer den. Macoteket tar 994 inkl moms men kan inte ge besked om leverans.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-25 22:15

Fungerar dessa till en Mini?

Varför inte? Samma uttag tror jag..

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 02:47

Om det är samma mjukvara i mini som i en vanlig borde den fungera ..."with software version 2.1 or later"... De nämner iofs bara iPod 3G.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-26 08:43
Ursprungligen av Earth:

Kanske gammal nyhet men det finns en uppföjare till Media Reader:

Den här har en USB kontakt där man kopplar in kameran och för över bilderna. Tycker mer om den än den förra också för att den är lite billigare ($90), men efterfrågan är stor så Belkin inte kan leverera några just nu. PC Magazine har en liten rescension där de berömmer den. Macoteket tar 994 inkl moms men kan inte ge besked om leverans.

Funkar inte till alla kameror så jag beställde en "mediareader" enbart... och då om man har 2 minneskort så kan man ju fortsätta fotta medans bilderna från det andra kortet förs över till podden

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 10:53
Ursprungligen av kainen:

Funkar inte till alla kameror så jag beställde en "mediareader" enbart... och då om man har 2 minneskort så kan man ju fortsätta fotta medans bilderna från det andra kortet förs över till podden

Ok, jag fick intryck av att den funkade med de flesta hyfsat nyare kameror (iofs hittade jag inte min Canon S45 på listan, men litar på att det går...). Det är klart att om man inte hinner vänta de minutrarna den överför så är det inte den man ska ha!.

The Camera Link, with most cameras, can reach transfer speeds of 750KBps on PC-formatted iPods and 650KBps on Mac-formatted iPods.. This results in a transfer time of between 3 and 5 minutes for a full 128MB card...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-26 12:57
Ursprungligen av Earth:

Ok, jag fick intryck av att den funkade med de flesta hyfsat nyare kameror (iofs hittade jag inte min Canon S45 på listan, men litar på att det går...). Det är klart att om man inte hinner vänta de minutrarna den överför så är det inte den man ska ha!.

The Camera Link, with most cameras, can reach transfer speeds of 750KBps on PC-formatted iPods and 650KBps on Mac-formatted iPods.. This results in a transfer time of between 3 and 5 minutes for a full 128MB card...

Tar väll ca 15minuter att föra över de 1GB CF-kort jag har så det är mer än ett några minter... viktigt ibland om man fottar tex på bröllopp eller kanske dop eller liknande...

Hmm, 128MB tar 5min och du har ett 8 gånger större kort så det lär ju ta cirka 40 min (!). Och att föra över från MediaReadern till iPoden i 40min funkar inte såbra då iPodens batteri hinner ta slut (HD spinner konstant i 40min det tar på batteriet kan jag lova). iPodens batteri tar slut på ca 5-6 128MB kort.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-26 22:28
Ursprungligen av qvirre:

Hmm, 128MB tar 5min och du har ett 8 gånger större kort så det lär ju ta cirka 40 min (!). Och att föra över från MediaReadern till iPoden i 40min funkar inte såbra då iPodens batteri hinner ta slut (HD spinner konstant i 40min det tar på batteriet kan jag lova). iPodens batteri tar slut på ca 5-6 128MB kort.

Med en laddning nya batterier är det inga problem att kopiera över 1GB data... men batterierna räcker ju bara en gång så får man ta nya. Jag har provat...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-26 22:39

Om du tar så mycket bilder och för över såna mängder skulle jag rekommendera en laptop framför iPoden. Verkar föga stabilt...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-27 08:43
Ursprungligen av Earth:

Om du tar så mycket bilder och för över såna mängder skulle jag rekommendera en laptop framför iPoden. Verkar föga stabilt...

Ska ha den på semestern... i min kamera på 1gb får det plats ca 250 kort... (bästa upplösningen självklart, annars kunde jag köpt en billig skitkamera). Laptop har jag inte råd med efter att ha köpt en 40GB pod och en Canon EOS 300D Det är inga problem med stabiliteten i iPoden och mediareadern.
Det där med bröllop mm var bara exempel

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 12:10

Ta det lugnt, ingen tänker tvinga dig till nånting! Den här tråden vill bara informera om en ny produkt som kanske kommer att sälja mer än Media Reader har gjort... (man kan fråga sig varför de annars har utvecklat den?) Det finns ca 5000 medlemmar som kan vara intresserade och hur som helst fungerar Canon EOS 300D med Digital Camera Link...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-27 14:12
Ursprungligen av Earth:

Ta det lugnt, ingen tänker tvinga dig till nånting! Den här tråden vill bara informera om en ny produkt som kanske kommer att sälja mer än Media Reader har gjort... (man kan fråga sig varför de annars har utvecklat den?) Det finns ca 5000 medlemmar som kan vara intresserade och hur som helst fungerar Canon EOS 300D med Digital Camera Link...

Jo jag vet... jag påkekade bara varför jag tyckte att denna var bättre

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-27 14:13

Earth: för övrigt så är en imagebank att föredra framför en tex laptop om man tar massor med bilder

  • Oregistrerad
  • 2004-07-27 15:28
Ursprungligen av kainen:

Earth: för övrigt så är en imagebank att föredra framför en tex laptop om man tar massor med bilder

Jag tror dig! Det jag menar är att för prosumer/proffs så är iPod + Media Reader kanske inte det bästa alternativet:

The Media Reader for iPod is optimized for the majority of digital
camera users, shooting images of 1-3MB in size.

Den drar dock inte mycket batteri från iPoden eftersom den har egna (ingen info finns om det ang Camera Link men den tar 2 AA batterier så man får förmoda att liknande gäller för den) :

The media reader will have minimal impact on the iPod’s battery life.. The media reader is powered by 4 AAA batteries, and so does not draw power from the iPod.. The iPod will use slightly above-average power while actively copying files.

Överföringshastigheten från Media Reader är mer än hälften så långsam:

The transfer speed of the Media Reader, with most media brands/types and using iPod
software version 2.1, is 300-320KBps.. This results in a transfer
time of between five and six minutes for a full 128MB card.

Hur som helst är Camera Link en uppdatering av Media Reader som jag tror många välkomnar...

(All info från Belkin )

Hmm... Camera Link funkar BARA med 3g ipod. Allt enligt Apple:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93935

iPod (Dock Connector) can use:
Digital Camera Link for iPod
iPod Media Reader

iPod (Click Wheel) can use:
iPod Media Reader

Det var ju trist.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-05 23:01

Ja om det är så så blir den ju genast mindre attraktiv! Tyckte om den för det lite lägre priset och den dubbla överföringshastigheten, men om den inte funkar till nästa iPod man köper så är den inte mycket att ha ju!

Nu är det dock på väg att lösa sig. Belkin skriver:

"The F8E477, Digital Camera Link, is currently being updated for 100% compatibility with the 4G iPod. Estimated ship date is 2-3 business days."

1
Bevaka tråden