Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod G4 är här

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-07-19 17:46

Nya iPod saknar de fyra knapparna upptill och har ett scrollhjul med integrerade knappa liknande det i iPod mini. Andra nyheter är att slumpmässig spelning nu blivit enklare att komma åt och finns direkt i menyn. De nya modellerna levereras utan fjärrkontroll (även den större) och finns i 20 och 40 GB utförande (3195:- och 4195:- på Applestore).

Beställ din nu!

  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 18:08

Har beställt två av min polare i USA nu. Me si teh horny!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-20 00:46

Fy Fan vad sjukt. Inget är typ nytt.

Seriöst? Något revolutionerande kanske skulle vara på sin plats? Ipod Mini knäcker ju den här skapelsen..

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-20 00:48
Ursprungligen av drew:

Fy Fan vad sjukt. Inget är typ nytt.

Seriöst? Något revolutionerande kanske skulle vara på sin plats? Ipod Mini knäcker ju den här skapelsen..

Synd bara att det inte kommer någon mjukvara till de "äldre", 3G modellerna (som man förmodligen får kalla dom nu...). Hade vart shysst...

Ursprungligen av drew:

Fy Fan vad sjukt. Inget är typ nytt.

Seriöst? Något revolutionerande kanske skulle vara på sin plats? Ipod Mini knäcker ju den här skapelsen..

ifs så står det ju att battertiden är 12 timmar nu (!) det är ju rätt mycket mer (50%) än förut, så lite bättre är den allt....

Ursprungligen av qvirre:

ifs så står det ju att battertiden är 12 timmar nu (!) det är ju rätt mycket mer (50%) än förut, så lite bättre är den allt....

Lite bättre ja, är ju 8 timmar på 3g. Alltså inte 50%

Ursprungligen av vanity:

Lite bättre ja, är ju 8 timmar på 3g. Alltså inte 50%

Jo 50% ökning. 50% av 8h är 4h och 8+4=12.... vilket skulle visas (v.s.v)

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 12:53
Ursprungligen av drew:

Fy Fan vad sjukt. Inget är typ nytt.

Seriöst? Något revolutionerande kanske skulle vara på sin plats? Ipod Mini knäcker ju den här skapelsen..

Ja mini känns ju klart mer lockande som det är nu. Vad hände med de smalare lila/orangea Podarna som ryktas till augusti? (inte mina favoritfärger men de är väl inte de enda...)

Ska denna modell finnas i ungefär 1 månad nu ?

Ursprungligen av arru:

Ja mini känns ju klart mer lockande som det är nu. Vad hände med de smalare lila/orangea Podarna som ryktas till augusti? (inte mina favoritfärger men de är väl inte de enda...)

Ska denna modell finnas i ungefär 1 månad nu ?

Sammanfattning av rykten på ThinkSecret.com:
14 juli kom detta rykte som skvallrade om vanliga iPods i olika färger:
http://www.thinksecret.com/news/augustipods.html
Citat:
"Sources report the new models will be available in a variety of new colors, expected to include purple, orange, and yellow, as well as larger hard drive sizes as compared to Apple's current offerings."

17 juli detta:
http://www.thinksecret.com/news/newipods.html
Citat:
"Sources are also clarifying an apparent discrepancy with previous reports of an August revision; those reports may pertain to a separate iPod mini announcement rather than a replacement to the standard iPod line. Further details will be published as they become available."

Verkar alltså som att om det blir några färger så är det iPod mini som får sällskap av modeller med nya färger.

  • Medlem
  • 2004-07-20 11:04

Jag tycker att 3G verkar klart snyggare med knapparna ovanför. Enda pluset är batteritiden, men 8h räcker nog bra för mig.

är det ngn som vet om man får ett fodral med till ipod g4?? flickan min ska beställa en 40 gb idag hehe...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-07-20 11:21

Det där med slumpmässig avspelning direkt i menyn, kan man inte välja att lägga den direkt i menyn även i de äldre iPodarna? Måste kolla det...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-20 11:23
Ursprungligen av Spyder:

Det där med slumpmässig avspelning direkt i menyn, kan man inte välja att lägga den direkt i menyn även i de äldre iPodarna? Måste kolla det...

Inte i menyn men hur svårt e det... man går ut till grundläge o trycker på playknappen (iaf på G3) så kör den random på alla låtarna...

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 12:01
Ursprungligen av kainen:

Inte i menyn men hur svårt e det... man går ut till grundläge o trycker på playknappen (iaf på G3) så kör den random på alla låtarna...

Det tipset tackar vi för

Ursprungligen av Jonaz:

Det tipset tackar vi för

aaa precis, en annan sak som är rätt bra att veta är också: säg att du lyssnat klart på en playlist, då återvänder ipoden till huvudmenyn men du har ipoden i fickan eller nåt och orkar inte ta upp den, då kan man trycka på play knappen på fjärren så startar den slumpa bland alla låtar.....tänkte lika bra o berätta det för de som inte vet =P

  • Medlem
  • 2004-07-20 11:40

Va fan! Jag pröjsade 3700 för min 15GB (med försäkring och usb-kabel) och så kommer den nya modellen med 5GB mer för ett billigare pris? Vad säger ni, ska man slakta Siba och försöka lämna tillbaka?

Ursprungligen av Farid:

Va fan! Jag pröjsade 3700 för min 15GB (med försäkring och usb-kabel) och så kommer den nya modellen med 5GB mer för ett billigare pris? Vad säger ni, ska man slakta Siba och försöka lämna tillbaka?

Ja, det tycker jag absolut.

Farid: Man ska inte gråta över spilld mjölk, tror jag man säger.

Ingen fjärr....tycker jag låter snålt.

  • Medlem
  • 2004-07-22 09:51

Nu är jag jävligt upprörd.
Kommer till jobbet, kollar nätet... ser att nya iPod har kommit.
Vadå 20GB för 3195 och 40 för 4195?????
Jag pröjsade ju för fan 4195 för min 20 3G iPod för TVÅ JÄVLA MÅNADER SEDAN!
Ringer till Apple och frågar om det finns någon typ av exchange-deal.... "You can only exchange your iPod if it's bought within the last 14 days"

WHAT!!!????
ÄR det verkligen lagligt att göra så här????
Har jag missat något?
Ska man behöva förlora 20gb för att man var så ivrig och köpte sin iPod för TVÅ JÄVLA MÅNADER SEDAN????

Ursprungligen av jayko:

Nu är jag jävligt upprörd.
Kommer till jobbet, kollar nätet... ser att nya iPod har kommit.
Vadå 20GB för 3195 och 40 för 4195?????
Jag pröjsade ju för fan 4195 för min 20 3G iPod för TVÅ JÄVLA MÅNADER SEDAN!
Ringer till Apple och frågar om det finns någon typ av exchange-deal.... "You can only exchange your iPod if it's bought within the last 14 days"

WHAT!!!????
ÄR det verkligen lagligt att göra så här????
Har jag missat något?
Ska man behöva förlora 20gb för att man var så ivrig och köpte sin iPod för TVÅ JÄVLA MÅNADER SEDAN????

Så har Apple alltid gjort. De går inte ut i förväg och annonserar att de släpper en ny modell. Även om de hade gjort det så hade det knappast (!) varit 2 månader i förväg. Var nöjd med din 3G

Ursprungligen av jayko:

Nu är jag jävligt upprörd.
Kommer till jobbet, kollar nätet... ser att nya iPod har kommit.
Vadå 20GB för 3195 och 40 för 4195?????
Jag pröjsade ju för fan 4195 för min 20 3G iPod för TVÅ JÄVLA MÅNADER SEDAN!
Ringer till Apple och frågar om det finns någon typ av exchange-deal.... "You can only exchange your iPod if it's bought within the last 14 days"

WHAT!!!????
ÄR det verkligen lagligt att göra så här????
Har jag missat något?
Ska man behöva förlora 20gb för att man var så ivrig och köpte sin iPod för TVÅ JÄVLA MÅNADER SEDAN????

Är det verkligen lagligt att ställa så dumma frågor?

Hur många företag i världen byter en 2 månader gammal produkt för att de släppt en ny??? Inte ett enda jag känner till. Men om du skickar ditt telefonnummer till Steve Jobs så kanske han kan ringa dig lite då och då och berätta när de tänker uppdatera sina produkter.

Jag har precis fått min iPod G4.. beställde den i torsdags fick den i fredags, grymt bra leveranstid

Jag håller ju på att testa den och den verkar fint både i mac och pc-interface. Går relativt snabbt att överföra med firewire (~5000kb/s) har inte mätt upp hur snabbt det går med usb2 än. Detta är min första iPod någonsin och jag är väldigt nöjd med den änsålänge, det ända problemet jag fick var när jag skulle slänga in ipodlinux då ville den inte boota jag tror det beror på att ipodlinux inte är anpassat för G4 än.

Ursprungligen av netropa:

Jag har precis fått min iPod G4.. beställde den i torsdags fick den i fredags, grymt bra leveranstid

Jag håller ju på att testa den och den verkar fint både i mac och pc-interface. Går relativt snabbt att överföra med firewire (~5000kb/s) har inte mätt upp hur snabbt det går med usb2 än. Detta är min första iPod någonsin och jag är väldigt nöjd med den änsålänge, det ända problemet jag fick var när jag skulle slänga in ipodlinux då ville den inte boota jag tror det beror på att ipodlinux inte är anpassat för G4 än.

Vad är ipodlinux..? e de ett os eller vad?

Ursprungligen av Jonasas:

Vad är ipodlinux..? e de ett os eller vad?

Ja det är ett alternativt OS för ipodden istället för det den leveras med.

http://ipodlinux.sf.net

hjälp me köp..

jag hade tänkt köpa en ipod o nu såg jag att g4 hade kommit.. jag hade också yänkt köpa en itrp men de köper en kompis till mig i usa.. så, om jag beställer från usa (vilket verkar vara mycke billigare) hur mycket kostar frakten då? och funkar den gamla itrip till nya g4:an?? och varför är det så himla mycket billigare att beställa en g4 på apple.com än på apple.se?? tack på förhand.. /Wille

Jag blev verkligen förvånad när G4 kom, jag hade inte hört nåt om den och så plötsligt gick en kille förbi med den på stan. Men, men...
Är det nån som vet om den skiljer sig i storlek från G3? Läste att G4 vägde 1 gram mer, men vet ingenting om storlek.

  • Medlem
  • 2004-07-31 16:19

föra över hela cdalbum

jag funderar på att köpa en ipod g4. jag tänker bara föra över hela cdalbum från min powerbook g3... kan jag göra det utan problem???gillar nämligen inte mp3!

Ursprungligen av ebrew:

jag funderar på att köpa en ipod g4. jag tänker bara föra över hela cdalbum från min powerbook g3... kan jag göra det utan problem???gillar nämligen inte mp3!

Ja, det går fint. Bara koda allt med AIFF till iTunes, eller varför inte Apple LossLess-codecen. Halva storleken mot AIFF, men lika bra säger Apple. Har inte utvärderat ljudkvaliteten, men med tanke på iPodens begränsade HiFi-status, så räcker det nog mer än väl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 18:53
Ursprungligen av ebrew:

?gillar nämligen inte mp3!

Varför inte prova .m4a/AAC. Bättre kvalité som når upp till 320kbps. Borde räcka för de flesta.

Bevaka tråden