Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilinstallation

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-29 14:42

Eftersom så många är intresserade av att montera in podden i bilen så tänkte jag visa att det går väldigt bra utan att pussla med halvfärdiga komponenter som egentligen är till för nåt annat.

Jag sökte länge efter bra prylar att använda för att installera iPoden i vår Toyota Avensis. Till slut valde jag en hållare från Brodit . Dessvärre verkar de inte ha nån försäljning över webben så jag ringde upp och frågade efter en återförsäljare i Stockholm. De tipsade då om Sladdlöst som ligger på Tantogatan 43. 445 pix skulle de ha för fästplattan till bilen och hållaren till podden. Jag beställde och två dagar senare kunde jag komma och hämta den.

Sen så skulle man ha in ljudet i bilstereon. Den Clarion stereo som följde med när vi köpte bilen har inga ingångar så istället för att köpa en ny så valde jag att köpa en FM-sändare. Valet var enkelt eftersom jag inte hade nåt intresse av att använda sändaren någon annan stans än i bilen. Jag valde en iCarPlay från Monster Cable som kostade 58$ på Amazon. För det första så slipper jag plugga in två prylar (laddare och sändare) och dessutom tycker jag det ser mycket bättre ut med en svart kabel istället för de vanliga vita. En annan fördel med iCarPlay är att det är löjligt enkelt att byta frekvens, tryck på den röda knappen och den hoppar vidare till nästa. Om inte annat så känns den betydligt trafiksäkrare än tex iTrip.

Så här blev det i alla fall.

Jag tycker det blev rätt snyggt fast jag är lite missnöjd med kabelinfästningen. Jag använde kabeltape och den syns dessvärre lite för bra. Jag skall fixa en limpistol och göra om det.

'amo

Fan va fränt!

Finns de inga till Minin, skulle vara grym att ha i bilen!

  • Medlem
  • 2004-06-29 15:10
Ursprungligen av minipod:

Fan va fränt!

Finns de inga till Minin, skulle vara grym att ha i bilen!

Jo Brodit har ett väldigt bra sortiment av hållare och i det ingår även ett till minin..

'amo

underbart, tackar!

  • Medlem
  • 2004-06-30 09:00

Så här gjorde jag...

Så här har jag gjort för att koppla in Ipoden i min gamla sunkiga Golf....

Hållaren är köpt på Clas Ohlsson och heter "Hold-IT X-large", finns en bit ned på denna sida.
Funkar hur bra som helst, Ipoden sitter mjukt i "gummiflärparna" på sidorna av hållaren, ingen risk för repor där!!! Och priset? 49:-

Bilstereon är en historia för sig. Jag har letat som fan efter en stereo med AUX-in på framsidan (tror att det trots allt ger det bästa ljudet, jämfört med radiosändare). De flesta som jag hittat är ju snordyra. Såg dock för en tid sedan av en slump att en polare hade det i sin bil och kollade upp med stället han köpt den på (Grahns bilar) i Kisa i södra Östergötland (av alla ställen på Jorden....) De verkade köra med den som standard i sina begagnade bilar (BEC Ncd3510RDS heter den, 1200:- kostar den, om någon undrar)

Bästa lösningen måste väl ändå vara www.densionsweden.se som har ice>link
Har en sån i min bil och det är klockrent att kunna styra ipoden ifrån min rattfjärr.
Sen laddas den samtidigt m.m

Ursprungligen av overlake:

Bästa lösningen måste väl ändå vara www.densionsweden.se som har ice>link
Har en sån i min bil och det är klockrent att kunna styra ipoden ifrån min rattfjärr.
Sen laddas den samtidigt m.m

Ja, det verkar ju helt klart som den proffsigaste lösningen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 01:04
Ursprungligen av overlake:

Bästa lösningen måste väl ändå vara www.densionsweden.se som har ice>link
Har en sån i min bil och det är klockrent att kunna styra ipoden ifrån min rattfjärr.
Sen laddas den samtidigt m.m

Eller Aux-pod som verkar fungera på ungefär samma sätt, fast lite billigare vad det verkar.

Finns det inga svenska återförsäljare som kan ta in dylika? AUX-Podden verkar ju vara samma till alla bilar, bara en modell-specifik sladd för ca 70 kr. Vilket borde göra att det blir mer rimligt att ha på lager.

  • Medlem
  • 2006-06-12 23:43

ice>link är inte bra om du har en-radig display på bilstereon. Omöjligt att få överblick över iPodens menyer på bara en textrad.

Ursprungligen av overlake:

Bästa lösningen måste väl ändå vara www.densionsweden.se som har ice>link
Har en sån i min bil och det är klockrent att kunna styra ipoden ifrån min rattfjärr.

Ursprungligen av grape:

ice>link är inte bra om du har en-radig display på bilstereon. Omöjligt att få överblick över iPodens menyer på bara en textrad.

Fördelen är ju att du kan kika på både iPod och bilens stereo.

Vart köper man broadits grejer?

Den var ju inte direkt billigare. En ice>link kostar ju 1095:- Båda kräver ju sedan en adaptar.
Till AUX-pod får man ju inte ens en hållare heller.

Jag har en enradig display och ice>Link Plus i min Smart och är helnöjd med hur det funkar.
Skapade 5 spellistor i iTunes och kan snabbt växla mellan dessa via CD change från huvudenheten. Behöver inte hatta runt i menyerna och en spellista innehåller samtliga låtar på poden. Att ha 6 dagars musik i bilen utan att behöva bry sig, koppla in shuffle och bara njut.

Vill jag hatta runt så kopplar jag in Ipodens UI och kör som vanligt på den displayen.

Måste rekommendera den där band - 3,5mm som man kan köpa på clas ohlsson för 149:-
Har inte testat den i bilen ännu, men i min 70tals stereo (som inte är toppklass direkt) och ljudet är underbart bra! Jag kan inte höra någon skillnad på 3,5mm kontakt rakt in i stereon eller denna pryl. Och jag trodde verkligen man skulle kunna det! Hade väldigt små förväntningar.

Men, den var mycket bättre än jag trodde!

(Om det kan ha att göra med att bandspelaren är bra, i och med att den är en stor extern burk vet jag ej. Kan skriva när jag testat den i bilen i morgon!)

densionSweden.se

Om man har nya audin....

1
Bevaka tråden