Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

De perfekta lurarna

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 00:36

Vilka är egentligen de perfekta lurarna enligt dig och hyr mycket är det värt att satsa på de??

Jag tycker original lurarna har oerhört bra ljud för att vara just original.

Men jag har bestämt mig för att byta upp mig, så jag lägger 1700:- på ett par Sony MDR-V700DJ

Har hört att de ska vara otroligt bra, och sedan är slutsålda nästan överallt. Jag har dock beställt in.

De inkommer denna onsdag med ett par nya original lurar, eftersom att den högra luren just blivit sprängd (vad vid att båda sprängs isåfall)

Jag ska utala mig mer om Sony när de har lagts till i min arsenal....

Men som fråga överst lyder, vilka är de perfekta lurarna enlig dig och hur mcyket tycker du att man borde spendera, är 2000:- lurar dyrt eller extremt bra pris???

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 01:05
Ursprungligen av Archduk3:

Men som fråga överst lyder, vilka är de perfekta lurarna enlig dig och hur mcyket tycker du att man borde spendera, är 2000:- lurar dyrt eller extremt bra pris???

//C

jag hade köpt Koss Porta Pro! Man kan få dom för runt 500,- nu. Har hängt med sedan 80-talet. Riktigt bra lurar med bra ljud såklart. Flerfalldig testvinnare.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-20 08:09
Ursprungligen av Muskotnöt:

jag hade köpt Koss Porta Pro! Man kan få dom för runt 500,- nu. Har hängt med sedan 80-talet. Riktigt bra lurar med bra ljud såklart. Flerfalldig testvinnare.

Håller med ovanstående, vill bara tillägga att Sporta Pro är lika bra, och det beror naturligtvis på att det sitter samma element i dem...

Edit: Priset för Porta Pro ligger på 390:- och Sporta Pro 290:- (enligt Pricerunner)

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 16:26

men priset verkar ju skrattreatande, har hört att koss har lätt att gå sönder också.....de jag ska köpa är ju proffslurar som DJ's använder.....jag förväntar mig extremt bra ljud.......nån som vet hur stora bas elementen är på koss??

//C

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-04-20 16:56
Ursprungligen av Archduk3:

men priset verkar ju skrattreatande, har hört att koss har lätt att gå sönder också.....de jag ska köpa är ju proffslurar som DJ's använder.....jag förväntar mig extremt bra ljud.......nån som vet hur stora bas elementen är på koss??

//C

Ok, jag kan hålla med om att de ser lite plastiga ut, men hållbarheten har jag intehaft några problem med. Katten lekte med sladden en gång, fick spel och sprang iväg med lurarna i släptåg (fråga mig inte hur, men hon fastnade i sladden på nåt sätt). Resultatet blev ett par hörlurar i delar som det bara var att sätta ihop igen, utan problem...

Priset för Sony-lurarna verkar i gengäld skrattretande dyrt. Jag är själv DJ och använder faktiskt mina Koss och har inga problem med dem. Enda kruxet är att Koss-lurarna inte är slutna, om det har någon betydelse.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 17:14
Ursprungligen av Spyder:

Ok, jag kan hålla med om att de ser lite plastiga ut, men hållbarheten har jag intehaft några problem med. Katten lekte med sladden en gång, fick spel och sprang iväg med lurarna i släptåg (fråga mig inte hur, men hon fastnade i sladden på nåt sätt). Resultatet blev ett par hörlurar i delar som det bara var att sätta ihop igen, utan problem...

Priset för Sony-lurarna verkar i gengäld skrattretande dyrt. Jag är själv DJ och använder faktiskt mina Koss och har inga problem med dem. Enda kruxet är att Koss-lurarna inte är slutna, om det har någon betydelse.

ok, jag är själv inte DJ , men däremot audiofil, och har hört hur sony's v500 lurar låter......som att komma in i en helt ny värld.......kanske är lite prylbög också ..................Sony's lurar är inte slutna men däremot stora bas element.......

sedan tror jag att de är ganska bra eftersom de kostar 2000, inte skit.....hoppas jag

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 22:59
Ursprungligen av Archduk3:

men priset verkar ju skrattreatande, har hört att koss har lätt att gå sönder också.....de jag ska köpa är ju proffslurar som DJ's använder.....jag förväntar mig extremt bra ljud.......nån som vet hur stora bas elementen är på koss??

//C

Det är ju inte av en händelse som en lur som Koss Porta Pro har hängt med så länge. Den får anses som oehört prisvärd. Priset ger inte rättvisande bild av dess kvaliteter. Inte alls.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 08:07
Ursprungligen av johanwelin:

Det är ju inte av en händelse som en lur som Koss Porta Pro har hängt med så länge. Den får anses som oehört prisvärd. Priset ger inte rättvisande bild av dess kvaliteter. Inte alls.

Jag menade att jag var skrattretande dum o isåf om jag köper de jag köper....

//C

Har hört att Grado gör de bästa lurarna och deras lur SR60 har blitt utsedd till bästa lur för bärbart ljud. Kostar typ 1200...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 21:55
Ursprungligen av svanerik:

Har hört att Grado gör de bästa lurarna och deras lur SR60 har blitt utsedd till bästa lur för bärbart ljud. Kostar typ 1200...

Ok, fan va dum jag är då

jaja, de är mina pengar....haha......

någon som anser själv att dessa lurar är bra förutom någon tidning??

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 10:12
Ursprungligen av svanerik:

Har hört att Grado gör de bästa lurarna och deras lur SR60 har blitt utsedd till bästa lur för bärbart ljud. Kostar typ 1200...

OJ! sånna har jag! Men dom använder jag bara för att göra musik, dom låter hur jäkla bra som helst men ser förjävliga ut:)
Köpte från jam för 1000.

Hälsningar
Raptor

Ursprungligen av svanerik:

Har hört att Grado gör de bästa lurarna och deras lur SR60 har blitt utsedd till bästa lur för bärbart ljud. Kostar typ 1200...

Grado gör rent obscent bra lurar. Framför allt lyckas de tillverka lättdrivna lurar med *väldigt* tydlig återgivning, och det till rimliga priser (bortsett från värstingmodellerna då). Känns nästan lite som något Linn skulle kunna ha legat bakom, om de hade varit i hörlursbranschen.

SR60 är ett väldigt bra köp, men själv köpte jag ett par SR80 i stället. SR80 är en "SR60 deluxe" med bättre bas (djup och tydlig) och mer komfortabla kuddar. Just komforten sägs ibland vara ett problem för vissa som använder SR60 (beror såklart på ens egen huvudform, prova ut dem innan ev. köp), men SR80:orna är riktigt bekväma även efter flera timmars lyssnande (åtminstone för min del, YMMV). Dessutom ger de en riktigt cool 50-tals-radiotelegrafist-look. Priset ligger på ca. 1500, och jag kan varmt rekommendera dem till alla som är seriöst intresserade av att ha bra lurar.

Jag har haft mine e5c i lite över en månad och kan bara hålla med Darijo

Lurar jag "avverkat" det senaste året:

Apple orginal
Sony MDR-EX71SLW (bortgivna)
Etymotic ER4 (lite för tydliga, sålda)
Shure E2c använder dessa dagligen, mina "use and abuse lurar", förmodligen de lurar som ger mest för pengarna.
Shure E3c (sålda)
Shure E5c helt klart de bästa lurar jag har haft, visst de är mer än dubbelt så dyra som E2, men samtidigt värda sitt pris.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 16:05

Kostar inte Shure E5c typ 5k? Vilket borde göra dem ca 5ggr så dyra som E2c?

Ursprungligen av raZmus:

Kostar inte Shure E5c typ 5k? Vilket borde göra dem ca 5ggr så dyra som E2c?

Jag gav $349 när jag köpte mina E5 (~2500), vilket jag jämförde med E2c's listpris här som är 1295:-
E2c går att köpa här för 895:- inkl frakt vilket de är mer än värda.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 21:59
Ursprungligen av stefanw:

Jag gav $349 när jag köpte mina E5 (~2500), vilket jag jämförde med E2c's listpris här som är 1295:-
E2c går att köpa här för 895:- inkl frakt vilket de är mer än värda.

jag tycker 2000:- för hela lurar är mycket....lite overkill med 2500:- för snäckor :S

//C

fick mina nya idag.
Pioneer SE-DJ5000

http://martin.mainstream.se/index.php?action=sma&uid=3&al=361

får se hur länge mitt batteri kommer räcka nu

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 22:39

Jag har fått låna ett par MDR-V500 nu medans mina kommer imorn, och dessa drar mycket mindre batteri än jag trodde, att de drar mindre än standard snäckorna, men de ligger verkligen i närheten

Och ljudet är oerhört bra.....men märker nu att jag behöver AAC, vart kan man få tag på detta, köper man det via iTunes eller??

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 10:36

Ska hämta lurarna idag så jag har en egen uppfattning men har en länk till ett test som gjorts

http://arkiv.idg.se/pdf/M3/2003/3/66-Test%203%20Horlurar,M303.pdf

den sidan kräver adobe acrobat reader

men som sagt, blev utsedd till vinnare av testet så den är nog inte så dåligt som man tror....

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 03:51

Har andvänt lurarna nu, det bästa jag hört i mitt liv, lyckades få tag på en bra skiva och gjorde den till AAC och lyssnat på låten hela tiden.......med MDR-V700 hör man ljud som snäckor eller andra lurar inte uppfattar....det är ofattbar........och jag var DJ den här natten......och de var perfekta.....råka spela för högt bara så nu har jag huvudvärk.....men lurarna håller

verkligen bra men om ni köper de, så köp online eller från webbhallen (eventuellt Lars Bengtsson ljud och bild) för jag köpte de från expert och där kostade de 2100

online får du de för runt 1400 och 1600 i en bra affär (webbhallen)

enda problemet nu är sömn........vill itne sluta lyssna.....

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-25 18:46
Ursprungligen av Archduk3:

Har andvänt lurarna nu, det bästa jag hört i mitt liv, lyckades få tag på en bra skiva och gjorde den till AAC och lyssnat på låten hela tiden.......med MDR-V700 hör man ljud som snäckor eller andra lurar inte uppfattar....det är ofattbar........och jag var DJ den här natten......och de var perfekta.....råka spela för högt bara så nu har jag huvudvärk.....men lurarna håller

verkligen bra men om ni köper de, så köp online eller från webbhallen (eventuellt Lars Bengtsson ljud och bild) för jag köpte de från expert och där kostade de 2100

online får du de för runt 1400 och 1600 i en bra affär (webbhallen)

enda problemet nu är sömn........vill itne sluta lyssna.....

//C

Archduk, webhallen har en butik mitt inne i stockholms city (adolf fredrikskyrkogata)...

Hälsningar
Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 22:08
Ursprungligen av Raptor:

Archduk, webhallen har en butik mitt inne i stockholms city (adolf fredrikskyrkogata)...

Hälsningar
Raptor

om du fattade menade jag bra affär som webbhallen, inte online

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-27 09:35
Ursprungligen av Archduk3:

om du fattade menade jag bra affär som webbhallen, inte online

//C

hehe sorry

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 16:41

Sedan, 5000:- för ett far snäckor vill jag inte ha, snäckor är bra men inte ens den dyraste snäckan kan uppnå samm ljud som lurar

//C

Använder Koss PortaPro och Sennheiser HD200 till min iPod. Har även testat Grado SR60.

PortaPro funkar bra. De är känsliga och lättdrivna, så iPoden orkar med att leverera bra volym. Ljudet är bra. Ska man klaga på nåt är det att basen är lite "mullrig" och diskanten lite klen. Små och behändiga, och även om de ser bräckliga ut är de förvånansvärt stryktåliga.
HD200-lurarna låter bättre (de är också slutna så de dämpar omgivningen bättre), men de är lite för tunga för att iPoden ska orka med dem. Om man maxar volymen kan det fortfarande vara för lågt, och med vissa låtar klipper/distar basen ordentligt.
SR60 låter _ännu_ bättre. iPoden orkar med dem bättre än HD200, men det är på gränsen. Bättre bas, diskanten ibland lite skränig. Inte slutna, så man hör annat också (på gott och ont).

Vad gäller små pluggar har jag bäst erfarenheter av Sonys, de med små "gummistrutar" som går in i örat (orginalplupparna är inkompatibla med mina öron, så de ligger kvar i oöppnad påse). Har inte använt de nyare, men ett par gamla (numera borttappade) var utmärkta. Såklart inte lika bra ljud som dyra, stora lurar (nåt snäpp under PortaPro), men helt okej.
Koss The Plug: Skräp. Sitter bra, låter apa.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 00:05

För att skapa AAC-filer: iTunes finns för gratis nedladdning här, i både PC- och Mac-version: http://www.apple.com/itunes/

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 07:41
Ursprungligen av johanwelin:

För att skapa AAC-filer: iTunes finns för gratis nedladdning här, i både PC- och Mac-version: http://www.apple.com/itunes/

iTunes känner jag till men kan man ladda ner AAc via det??

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 09:27

Kan någon kunnig uttala sig angående apples "in-Ear phones" Är de värt ett försök? O vet nå'n hur man fixar repor i displayen?

Jag köpte mina MDR-v700DJ för 1200:-....

  • Oregistrerad
  • 2004-04-28 17:21
Ursprungligen av funkyfreD:

Jag köpte mina MDR-v700DJ för 1200:-....

Var då?

Raptor

Bevaka tråden