Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volume Logic gör ljudet bättre i iTunes

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amerikanska Octiv har tagit fram en plug-in för iTunes kallad Volume Logic som ger rejält förbättrat ljud. Hur går det till? Apple har byggt in Sound Check i iTunes version 3 och högre - en funktion som jämför ljudnivån i dina olika låtar i musikarkivet och justerar nivån så att du slipper sänka och höja volymen när iTunes byter låt.

Octiv menar att Volume Logic gör jobbet bättre och låter dig testa deras plug-in kostnadsfritt. Blir du övertygad säljer dom programmet för $19.95. Programmet finns både för PC och Mac.

Läs mer om VolumeLogic

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-04-13 16:46

Liten nackdel

Den enda lilla nackdelen med detta program är att det inte går att installera.

"Error installing "VolumeLogic.bundle" to "/Library/iTunes/iTunes Plug-ins"."

Är jag ensam om detta?

Har man någon nytta av detta när man sedan lyssnar med iPoden ???

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 18:51

Inga problem att installera här!

Det blir faktiskt bättre, dock så lyssnar jag på eMac högtalare just nu. Ska kolla hemma också..bättre ljud där

Bra program

  • Medlem
  • 2004-04-13 21:10

Att anpassa ljudnivån så att den den blir lika stor för olika låtar är enligt min mening att förstöra ljudet. DET BLIR SAMMA EFFEKT ATT ALLTID SKRIVA MED STORA BOKSTÄVER SOM NÄR ALLT LÅTER LIKA MYCKET. EN VISKNING LÅTER LIKA MYCKET SOM ETT SKRIK. MAN MÄRKER INTE LÄNGRE SKILLNADERNA I MUSIKEN. DET BLIR MYCKET JOBBIGT I LÄNGDEN. JAG ÄR FÖR TYST MUSIK SOM ÄR TYST OCH NÄR PUKOR LÅTER HÖGT. ATT JÄMNA UT ALLT MEDFÖR ATT DYNAMIKEN I LJUDET FÖRSVINNER.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-13 22:54

Man Kan Alltid Klicka/stÄnga Av FÖrbÄttringen Eller Hur?

Fungerar inte alls till PC, enligt deras hemsida finns det enbart till Mac.

/r Det fanns tydligen visst till PC, hittade bara inte länken, sorry. För andra som vill pröva windowsvarianten finns den här: http://www.octiv.com/index.asp?content=itunes_windows

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-04-15 08:23
Ursprungligen av KoTTeN:

Fungerar inte alls till PC, enligt deras hemsida finns det enbart till Mac.

/r Det fanns tydligen visst till PC, hittade bara inte länken, sorry. För andra som vill pröva windowsvarianten finns den här: http://www.octiv.com/index.asp?content=itunes_windows

Annars finns ju MP3Gain till Windows som fixar till volymen på filerna. Det gör en helt "lossless" volymreglering så att alla filer hamnar på samma nivå. Om det är ett album som man ändrar så rör inte programmet den relativa nivån mellan låtarna. Dessutom är det gratis. Är visserligen inget plugin till iTunes, men ändå.http://mp3gain.sourceforge.net/

om man har problem med podden

...så kan man ladda hem eu_pod volumeboost....ett program som är bra för de som behöver lite extra driv till sina lurar.

http://www.ringom.no/espen/ipod/

bara ett tips...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 21:09

Kör aldrig med Equalizern eller automatisk ljudjustering aktiverat i iTunes, precis som MP sa så tycker jag att musiken låter bäst i originalform

Har länge letat efter ett sånt här program till min Ipod då jag tycker d e ganska besvärligt att plocka upp Ipoden ur fickan å höja eller sänka volymen efter varje låt eftersom nästa alla låtar låter olika högt. Dessvärre funkade d ju inte på Ipoden än så länge men kanske i framtiden. Självklart låter musiken häftigare i Itunes oxå, d gör all musik när man komprimerar den som volume logic gör. Och om man vill lyssna på musiken i originalform så lyssnar väl man ändå inte på mp3:or va? d e ju en komprimerad form av musiken å inte "originalmusik".

Och så kan man ladda hem och sen är det här programmet bättre än för att jag tycker att bla bla.....

Men klart intressant diskussion .
Over and out.

Musiken som jag spelar i iTunes låter betydligt fylligare och bättre när jag sätter på EQ'n och använder förhandsvalet ROCK som inställning. Det är alltid default nu för tiden, hjälper de stackars eMac högtalarna lite på traven!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-24 11:32
Ursprungligen av HC Andersson:

Musiken som jag spelar i iTunes låter betydligt fylligare och bättre när jag sätter på EQ'n och använder förhandsvalet ROCK som inställning. Det är alltid default nu för tiden, hjälper de stackars eMac högtalarna lite på traven!

de högtalare som är inbyggda i apples maskiner mår nog inte dåligt av att få en xtra skjuts utav eq'n, men när det är frågan om att dra ljudet till min receiver; då är det 'rakt igenom' som gäller.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-24 21:50

Okej... jag är visserligen ingen audiofil, men jag har testat VolumeLogic hela demoperioden nu, och jag kommer definitivt köpa programmet.
Funkar helt ofantligt bra när man lyssnar på random genom stereon hemma (använder såklart min iBook som jukebox) så man slipper höja/sänka volymen hela tiden. Tycker även att EQ-inställningsmöjliheterna ger bättre ljud ut.

Ursprungligen av jimmy.r:

Okej... jag är visserligen ingen audiofil, men jag har testat VolumeLogic hela demoperioden nu, och jag kommer definitivt köpa programmet.
Funkar helt ofantligt bra när man lyssnar på random genom stereon hemma (använder såklart min iBook som jukebox) så man slipper höja/sänka volymen hela tiden. Tycker även att EQ-inställningsmöjliheterna ger bättre ljud ut.

Håller med. Tio gånger bättre ljud. Ialla fall om man inte har de bästa stereoprylarna...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2004-08-30 11:26

Någon som har testat den där med en riktigt vettig stero än ?

Iofs låter mp3 alltid skit jämfört med CD, beroer väl på mycket iofs, kvalitet, kablar, ljudkort och grejer.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-30 14:00
Ursprungligen av sEia:

Någon som har testat den där med en riktigt vettig stero än ?

Iofs låter mp3 alltid skit jämfört med CD, beroer väl på mycket iofs, kvalitet, kablar, ljudkort och grejer.

Vet inte vad du har för prylar men om man rippar själv, vet vad man håller på med... kör med bra grejjer (digtalt från datorn -> reciever) och har schyssta prylar så hör man knappt skillnad. iaf inte på höga bit-rates... kodar aldrig själv under 192 just därför.
Sen finns det ju "lossless" codeks där ute som du kan komprimera med helt utan kvalitetsförlust (blir ju inte mp3 då men mindre än wav) som du kan spela i iPod tex.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 17:56

Har provat i ett par dar i studion (med tyska referenshögtalare). Klart bättre lyssning från iT. Det gäller att ställa in det hela så att det inte driver för mycket.

1
Bevaka tråden