Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comhem!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-09 11:58

Gud, vad jag är trött på comhem!

Det är avbrott typ varje vecka, så man tvingas använda det tröga 56k-modemet.

Och supporten är bara korkade, verkar det som.
Jag mailar dem och skriver en lång lista på allt jag provat för att få det att fungera. Tex starta om kabelmodemet, förnya IP-adressen, byta sladdar, koppla förbi routern, etc, etc...
Men ändå så frågar de i sitt svar "har du provat att starta om modemet...".

Jag ska byta leverantör så snart bindningstiden har gått ut!

  • Medlem
  • 2003-02-09 13:16

Comhem = Gåbort

  • Oregistrerad
  • 2003-02-09 17:41

Det beror nog på var man bor. Jag har hört lika mycket ris som ros om comhem.
Min comhem 1Mbit har varit uppe sedan jag fick den i april förra året. Levererad bandbredd enligt TPtest är 1,2Mbit in och 250 kbit/s ut. Den håller dessutom denna fart över i princip hela dygnet. Svarstiderna ligger oftast på 15-30ms, vilket också får anses bra för ett kabelmodem.
Min kompis Jerry som bor på andra sidan älven har bara haft problem och prestandan är urusel.

  • Medlem
  • 2003-02-09 17:42

Jag har också Com hem, ... tyvärr.

Snabb test av Com hem:

Tillförlitlighet =>
Support =>
Hastighet => smalband

Slutsats: Byt fort som f*n.

ComHem suger fett!!! Finns det ingen vänlig själ som har lust at skriva ett litet macprogram som loggar varje gång linan ligger nere? Jag har funderat på att skriva ett själv, men har tyvärr inte riktigt den tid som krävs just nu. Om intresse finnes och ingen annan har lust att göra det kan jag tänka mig att knappa ihop något inom de närmaste månaderna. Vore det inte fint att kunna maila ComHem och hävda att vi vill ha prisavdrag för att de inte kan leverera?

tJ

Sök på versiontracker på Whistleblower, det är ett program för övervakning (av servrar för www, ftp, dns mm).

/Ola

Inlägg 666 för Taz... Undrar om det betyder något?

Det betyder att jag är snäll (tror jag). Hihi!

/Ola

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Sök på versiontracker på Whistleblower, det är ett program för övervakning (av servrar för www, ftp, dns mm).

/Ola

Det verkar kunna funka riktigt bra! Jag ska nog ta och testa det ett litet tag, men troligen så kommer väl ComHem att funka just då...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-10 13:20

Är det problem när du loggar in på comhem? Mina tidigare återkommande problem försvann efter det att jag ändrade till 10.0.0.6 som startsida. Omvägen över dns ställde till det för mig tydligen.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-10 14:36

Har aldrig några problem med att anslutningen inte funkar när jag kopplar upp mig. Har hänt att hela comhem låg nere i GBG trakten en gång då det var värsta åskan i höstas men det är ju inte så konstigt.

/Johan

ComHem har en fördel som jag ser det; för 295 spänn/månad får man samma prestanda på uppkopplingen som ADSL för 475 kr/mån.

Fördel och fördel förästen ingen skulle väll använda conhem om det var dyrare. Jag drabbas ofta av deras förbannade inloggningspåhitt! Utan tvekan får jag tre-fyra gånger/vecka sitta och svära över att det inte går att logga in. I början blev jag dessutom utloggad på löpande band men det har jag sluppit ifrån de senaste månaderna.
Men helhetsbetyget blir ändå IG!

(supporten vill jag inte äns börja tjata om)

Håhå, då skulle du ha Telenordias Bredband, det är en höjdare det.

Sen jag fick det för ungefär en månad sen har följande hänt:

- Nätet var nere två dygn i sträck. (Streck?)
- Har haft pingtider till sunet (som Telenordia är inhyra hos) på 300ms i ungefär två veckor.
- Blir utloggad lite då och då vilket innebär att alla trafik dör. Detta har hänt sisådär 30 gånger.

Och se hur snälla de var, de drog av hela 83 kronor på nästa räkning! - det enda riktiga här vore att samtliga användare slapp denna månads räkning.

Detta hände i Hudiksvall där förvisso Telenordia är ny som bredbandsleverantör.

Är det nån mer som har Telenordia som ISP och har haft det struligt?

[ 10. februari 2003, 16:06: Meddelandet ändrat av: tyrell ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-10 17:11

Okej ett snabbt hack:

Klistra in följande i en textfil (REN text, inte rtf):

#!/bin/bash
echo >uptest.txt
while (2<>1) do
if [ `ping -c1 192.36.125.2 | grep packets | awk ´{ print $4 }´` = "1" ]
then echo "Uppe"
else echo `date` >>uptest.txt & echo "Nere"
fi
sleep 300
done

Spara filen i en katalog med ändelsen .sh (addera inte .txt). Starta terminalen, förflytta dig till katalogen med filen (troligen "cd Dokument"). Skriv: chmod 755 "filnamn".sh
Nu kan du ge kommandot ./"filnamn".sh
Nu kommer detta program att testa att sunic.sunet.se lever en gång var 5:e minut. Om den inte är åtkomlig (den brukar _alltid_ vara uppe) så är nog din ledning nere och tidpunkten skrivs till filen "uptest.txt". För att stoppa programmet kan du bara avsluta terminalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-10 21:44

Ja, deras konstiga inloggningspåhitt är ju irriterande, men det kan man ju lösa med Mac ICX .

Men problemet med att det är avbrott verkar inte gå att lösa på något sätt.

[ 10. februari 2003, 21:46: Meddelandet ändrat av: Rajje. ]

Jag dumpade ComHem förra våren efter ett avbrott på 11(!) dagar i sträck. Trots att jag felanmälde det varje dag (vilket var sk*tkul när det tog 20-40 minuter att komma fram till supporten varje gång) hände det ingenting.

Vid några tillfällen fick jag tag på någon supportsnubbe som verkade vara lite intresserad av sina kunder och jag fick då förklaringen att det hade blivit så många nya kunder i min nod att ComHem inte hade hunnit bygga ut kapaciteten. Dessutom var det ju faktiskt inte avbrott tekniskt sett - bara långsamt. Yeah, right. Det fanns inte en enda webbserver eller mailserver som inte gjorde timeout när man försökte uträtta något. Pingade jag min gateway tappade jag 30-50% av paketen. Men visst, det gick att logga in så trafiken fungerade. Att sedan paketen skickades med ordonnans eller nå´t spelade tydligen ingen roll...

När de väl fick igång trafiken igen gick det en vecka och sedan var det nere ytterligare 4-5 dagar. Efter den omgången fick jag via supporten tipset att man kunde köra en magisk omstartsekvens på kabelmodemet när det inte fungerade för att få igång det hela igen. Visst, men det var inte så kul att göra det flera gånger om dagen.

Nu hade jag fått nog och skrev ett brev till ComHem där jag förklarade att (och varför) jag inte ville veta av dem längre, samt att jag ville ha avdrag på månadsavgiften för att jag inte hade kunnat utnyttja tjänsten under långa perioder. Jag fick faktiskt lite pengar tillbaks, så ComHem ökade en liten aning i anseende i sista minuten.

Sedan maj förra våren är jag nu kund hos Bostream istället och mycket nöjd. Gasen i botten och inte ett enda avbrott ännu. Dessutom slipper jag fåniga inloggningsprocedurer och har ett eget, fast, skarpt IP-nummer. Det enda jag kan klaga på är möjligen att de aviserade en höjning av priset till nästan det dubbla två månader efter att jag hade bytt. Men, men, det drabbar ju ingen fattig...

/Göran

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-11 10:03

Jasså? Lomma kommun har hög lönenivå? Hmmm... eller?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jasså? Lomma kommun har hög lönenivå? Hmmm... eller?

Nej, det är mina välavlönade uppdrag som frilansande konsult... Det borde väl du veta!

1
Bevaka tråden