Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes plug in????

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 11:49

Hej
satt hemma hos en kompis inatt han visade lite saker på sin dator (PC) windows media player hade en plugin som förstärkte ljudet och la på lite effekt. Han hävdade att detta även fanns för Itunes, vilket jag inte trodde, nu undrar jag bara lite med er gurus hur det förhåller sig.

L@sse

Om du inte kör en väldigt gammal version av iTunes så finns det något under inställningar >> Effekter.

Det finns även ett plug-in för iTunes som heter "Volume Logic".

Personligen så tycker jag att alla typer av "förbättrare" oftast förstör mer än de gör saker bättre. Jag har alltid "Ljudförbättraren" avstängd och rak EQ-kurva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 13:59

Tack Boys. effekterna kände jag givetvis till men. Och jag håller med dig Martin att det låter lite kalle anka, men jag var bara lite nyfiken, jag drar hem den och kollar tack för snabb hjälp som vanligt, framförallt från dig Martin

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 15:27

Det finns något som heter ljudförbättrare och jag kan inte nog förtydliga vikten av att gå in och stänga av den! Jag vet inte säkert men jag tror att den står på i default läge om man inte gör ngt åt det?
Den är faktiskt riktigt dålig, ibland hörs det inte men oftast är det en väldigt otrevlig försämring av ljudet.. en billig, dålig teknik.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-23 18:49

Hmmm... undrar om det är mina öron eller min dator det är fel på ;o) Både Mobile Mob Freakshow och Grieg låter betydligt bättre på min iMac med orginalhögtalarna med Ljudförbättraren på max än vad det låter helt avstängd. Dessutom har jag vridit upp både basfrekvenserna och diskantfrekvenserna något.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 19:24
Ursprungligen av iggy:

Dessutom har jag vridit upp både basfrekvenserna och diskantfrekvenserna något.

Kan man göra det i iTunes?! Hur!?
Jag har alltid saknat den funktionen eftersom jag fattar noll av det där med equlizer, men gärna fixar med bas och diskant-reglagen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-23 19:39
Ursprungligen av Rajje:

Kan man göra det i iTunes?! Hur!?
Jag har alltid saknat den funktionen eftersom jag fattar noll av det där med equlizer, men gärna fixar med bas och diskant-reglagen.

Jag är inte så bra på sånt jag heller egentligen, men ju längre till vänster du kommer av de reglagen som finns ju mer påverkar det basen och ju längre till höger du kommer ju mer påverkar det diskanten.

Som jag hoppas bilden nedan visar så gillar jag både mycket bas och diskant )

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 19:56

Där snackar vi hängmatta...;)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 21:19
Ursprungligen av iggy:

Jag är inte så bra på sånt jag heller egentligen, men ju längre till vänster du kommer av de reglagen som finns ju mer påverkar det basen och ju längre till höger du kommer ju mer påverkar det diskanten.

Som jag hoppas bilden nedan visar så gillar jag både mycket bas och diskant )

Hmmm... Ja, kanske, men jag lyckas aldrig få till det så att det låter lika bra som att sätta stereon på +5 Bas och +2 diskant (på en skala mellan -6 och +6).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-24 00:20
Ursprungligen av Rajje:

Hmmm... Ja, kanske, men jag lyckas aldrig få till det så att det låter lika bra som att sätta stereon på +5 Bas och +2 diskant (på en skala mellan -6 och +6).

Inte jag heller men det vore kanske att begära för mycket? Jag tror mitt ljud skulle förbättras mest om jag köpte andra högtalare än iMacens orginalhögtalare.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 12:15
Ursprungligen av iggy:

Inte jag heller men det vore kanske att begära för mycket? Jag tror mitt ljud skulle förbättras mest om jag köpte andra högtalare än iMacens orginalhögtalare.

Ja, jag har kopplat stereon, med riktiga Sony-högtalare, till datorn. Så jag får ju till ett riktigt bra ljud genom att använda förstärkarens bas- och diskand-reglage.
Men när jag använder hörlurar saknar jag ett enkelt sätt att ändra bas och diskant. Det går ju att ändra om man lyssnar i QuickTime Player, men inte i iTunes.

Equalizern är helt ok tycker jag men den där s.k. Ljudförbättraren är en funktion som man verkligen ska undvika. Enda tillfällena den skulle vara berättigad är kanske i en bullrig bil och om ljudfilen i sig är riktigt kass.

När jag kopplar upp iBooken mot stereon så blir det dock EQ=Flat.

Ursprungligen av iggy:

Jag är inte så bra på sånt jag heller egentligen, men ju längre till vänster du kommer av de reglagen som finns ju mer påverkar det basen och ju längre till höger du kommer ju mer påverkar det diskanten.

Som jag hoppas bilden nedan visar så gillar jag både mycket bas och diskant )

Använder hängmattan när jag använder mina lite billigare hörlurar... på lite dyrare högtalarsystem så låter hängmattan så mycket bas attt hela låten låter som om titanic kollapsar bredvid en... och diskanterna så starka att det känns som 3 åringar gnisslar besticken mot en tallllrik,,,

Dåliga högtalare= ibland bra med hängmattan i equalizern

bra högtalare= Flat, inget ändrat..

Min personliga åsikt... Ska man impa på polarna som gillar basen så drar jag dock på Hängarn'

jag brukar stänga av ljudnivåkollen och ställa in eq på r n' b med ett snäpp mindre preamp och allt låter perfekt... även det som vanligtvis låter skit...

Jag tycker personligen att komprimerad musik, och musik som man kanske tycker om men som skär i ens öron- kan räddas bara genom att ställa in equalizern.

Jag brukar sitta och skruva in equlizerinställningarna och skapa olika inställningar för olika låtar och band. Blir hur bra som helst :). Man vet ju vad man vill få fram när man lyssnar på sitt favoritband!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 22:35

Volume Logic som redan nämns tycker jag gör ett riktigt bra ljud, iaf på gamla kassa MP3or..

1
Bevaka tråden