Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

In-ear Headphones?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 09:18

Är det nån som testat Apples variant på Koss pluggar? Och hur var intrycket av dessa, bättre eller sämre (ok, det kräver ju att du testat båda)?
Hur är passformen, sitter de bra? Själv håller jag på att bli vansinnig på de som medföljde och har därför bestämt mig för att köpa ett par pluggar. Och nu står valet mellan Apples eller Koss pluggar, därav mitt inlägg.

Har du bara testat Apples variant så är jag ändå intresserad av att höra vad du tyckte/tycker.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-07 10:07

Apples är mer än dubbelt så dyra. Frågan är om de är dubbelt så bra?

Inte testat varken Apple eller Koss, men Apples är ju (så klart) ungefär 80% snyggare!

Så när jag ser ett par Apple-lurar i en affär första gången så slår jag till (hatar att handla på nätet om jag inte måste).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 23:05

Jag har Koss The Plugg.
They rule!!!

Annars brukar ju Etymotic regera bland HiFi-b*garna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 23:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Annars brukar ju Etymotic regera bland HiFi-b*garna.

Hur mycket och var finns de att köpa?

/HIFI-gay

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 00:26

3OPAH:
jaha, så mycket rulade Koss-pluggarna...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 00:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
3OPAH:
jaha, så mycket rulade Koss-pluggarna...

Man kan alltid testa nya prylar. Jag är shoppingglad och pryl-gay men Koss The Plug rockar fortfarande, det står jag för.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 00:38

Ok, inte så mycket till jämförelser men jag hoppas Kosspluggarna är så bra som det ryktas, får nämligen ett par i morgon med posten.

Vad gäller Etymotic´s har jag förstått att de inte är gjorda för den "tunna" plånboken och därför aldrig varit något alternativ för mig. Dessutom är inte min hörsel av den kalibern att jag skulle ha något större utbyte av vad de, enligt rykten, kan åstadkomma i form av välljud.

Tycker fortfarande att det vore kul och höra synpunkter på hur Apples pluggvariant fungerar, för medföljande (ordinarie) "knappar" anser jag är mer eller mindre värdelösa passformsmässigt.

Apples nya lurar kan inte riktigt mäta sig med The plugg. Det gäller dock att testa vilken av de medföljande silikonplopparna som sitter bäst i örat, det kan nämligen vara skillnaden mellan lite tryck i örat och lika klen bas som i originallurarna till iPoden.
En stor fördel jämfört med Koss-lurarna är att de sitter betydligt skönare i öronen. Man behöver inte pressa i lurarna i öronen.

Jag har koss the plug med tillsatsen pro eartip eller vad de heter helnöjd är jag :D...

ljudman.se har dessa... och netonnet...

..
Daniel

Har pro eartipen också, men jag är inte riktigt nöjd med komforten. Däremot ljudet.
Tycker också att ljudet i applelurarna är helt okej efter att ha cyklat till jobbet. Tricket är att få in dem ordentligt, då blir det rätt hygglig bas.

Var hittar men Etymotics grejjor i Sverige då?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 11:05

www.ljudmakarn.se har Etymotics.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 13:10

Jag kan annars tipsa om Shure, och mer specifikt deras E2c. Den kan inte riktigt konkurrera med Etymotic ER4 eller Shures E5c, fast de kostar å andra sidan $300 resp. $500. Den är väl ungefär likvärdig med Etymotic ER6. Koss The Plug spelar inte riktigt i samma division som de här lurarna. (the Plug har mycket bas, men inte så mycket annat)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-14 13:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stinky
www.ljudmakarn.se har Etymotics.

Och mycket andra prisvärda produkter. Högtalarkablage 2x3m för 18000kr. Vanlig skärmad nätsladd som de tror gör underverk för 800kr osv.

Köpte in-ear lurarna idag. Iiiiiih! Vad mycket bättre ljud än originalet. Fungerar också effektivt som öronproppar. Rejält med bas också....!

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 15:38

cal:
Max Martin köper sina hemmabioprylar på Ljudmakarn...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 21:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Annars brukar ju Etymotic regera bland HiFi-b*garna.

Inte ens i närheten.
Dessa är nog det bästa du kan köpa, Ultimate Ears

  • Medlem
  • 2004-01-14 22:56

De tar bara 199 för The Plug på netonnet.se nu. Har för mig att jag gav 349 eller något i den stilen. Bättre pluggar för dom pengarna lär man i alla fall inte hitta.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-14 23:13

Ultimate Ears kostar 4 460 kr. Men det är klart, då har man räknat in de 20 dollar som det kostar att ta en silikonavgjutning av respektive inneröra. Som hittat.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 01:08

Om jag köper ett par in-ear headphones, men inte blir nöjd, är det någon som vill köpa dem av mig då? Jag har lite tokiga öron nämligen, och då blir det inte alltid rätt...

Har beställt Koss The Plug och skulle inte de passa mig kan vi kanske byta med varandra.. Men problemet kanske kvarstår iaf? Hittar du de i butik testa.. Ska väl inte säga för mycket, kanske blir jättenöjd med min Koss, men ett par vita passar ju bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 15:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakob
Om jag köper ett par in-ear headphones, men inte blir nöjd, är det någon som vill köpa dem av mig då?

Köpte du apples in-ear hörlurar? Hur mycket ska du ha för dem?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Köpte in-ear lurarna idag. Iiiiiih! Vad mycket bättre ljud än originalet. Fungerar också effektivt som öronproppar. Rejält med bas också....!

Ciryon

Köpte du Apples lurar Ciryon? Jag är sugen som fasiken på dom, men väntar på att nån av er ska köpa och fälla domen...

// Martin - som har för lite pengar för att chansa -

Ursprungligen av melfunko:

Köpte du Apples lurar Ciryon? Jag är sugen som fasiken på dom, men väntar på att nån av er ska köpa och fälla domen...

// Martin - som har för lite pengar för att chansa -

Yes, Apple's in-ear lurar. Det följer ju med tre olika storlekar så man kan få det att passa just sina egna öron. Det är, som sagt, fantastiskt bra ljud. Ett problem jag märkt är att de lätt ramlar ur om man rör sig, t.ex. springer. No good. Nu har jag dem mest på bussen och då är det lugnt. Lurarna isolerar också verkligen omgivningen som öronproppar, vilket är mycket praktiskt.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 07:52

Sitter och väntar på att få pengar så jag kan köpa fodral och hörlurarna till iPoden. Visst, hörlurarna är kanske dyrare, men designen är värt sitt lilla extra. Tycker det inte är värt att ha andra färger än vit ikopplad till den

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 13:37

har köpt och testat apples in-ear, men är inte riktigt nöjd. mina öron är inte byggda för varken såna eller originalhörlurarna, de vill inte sitta kvar... enligt ipodlounge ska man använda dem ett tag för att "forma" in dem, men jag ger upp. det kanske är en smaksak. jag trivs inte med dem.

ljudmässigt låter de dock mycket bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 18:59

Ja alla verkar vara så nöjda med de nya ipodlurarna och så missnöjda med de gamla.
Jag köpte de nya och de suger. Sämre lurar har jag aldrig använt.
1. Dåligt ljud. Jag vet inte men jag har mycket bättre bas i mina gamla som tyvärr gått sönder.
2. Jag trycker in dem så får jag bättre bas men då ligger nog luren helt mot mina trumhinnor.
3. De vill inte sitta kvar trots att jag tryckt in dem (se nr 2)
4. Jag får rysligt ont i örongångarna. (konstigt...jag har aldrig ens använt tops så långt in i öronen)
5. Jag har använt dessa 20 minuter, 17 av dessa har de ramlat ur.
6. Det räcker att jag vrider det minsta på huvudet (innan jag ska gå över vägen, kan ju vara bra) för att de skall halka ur och basen i musiken är helt väck.
7. Skramligt ljud.
8. Det blir skitkallt i öronen om vintern. Ända in i örongångarna letar sig minusgraderna. Om jag skall använda dessa till och från jobbet så har jag öroninflammation på ett par veckor.
9. När jag byter lurar för mina gamla original fungerar fortfarande fast sladden snart går av, så låter musiken mycket bättre, varmare ljupare och mer. Jag tillhör väl den skara som fick mycket bra par original och ett måndagsexemplar av de nya, men jag hoppas att Macoteket vill byta in dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 08:38
Citat:

9. När jag byter lurar för mina gamla original fungerar fortfarande fast sladden snart går av, så låter musiken mycket bättre, varmare ljupare och mer. Jag tillhör väl den skara som fick mycket bra par original och ett måndagsexemplar av de nya, men jag hoppas att Macoteket vill byta in dem.

Jag har ett par nya fortfarande inplastade orginallurar om du är intresserad av att byta och inte får macoteket att gå med på att byta in dem

Bevaka tråden