Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HiPod? Apple & HP i samarbete om iTunes MS och iPod

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pressmeddelandet

HP kommer i och med detta att i sommar börja sälja en "HP-rebrandad" iPod och förinstallera iTunes på sina datorer.

Jag funderar just nu mest på vad HP ska kalla sin version av iPod - inte gärna iPaq - kanske HiPod?

En intressant utveckling där Apple så att säga licensierar ut sin plattform. iPod skulle kunna jämföras med IBM-PC och iTunes DOS...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:07

Hoppsann, och vips har Apple, iTunes och ITMS konsoliderat sin plats som etta i respektive område. Måste vara ett hårt slag för alla som precis börjat konkurrera med iTMS. Rätt fet fjäder i hatten för Apple. Skulle 5% av kunderna köpa en iPod till sin dator kommer det att generera mängder med kulor till Apple.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
Jag funderar just nu mest på vad HP ska kalla sin version av iPod - inte gärna iPaq - kanske HiPod?

iPoq kanske?

Vackert drag av Apple, nu väntar jag bara på att iTMS hamnar på den här sidan av Atlanten...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:16

Känns inte som att det är så längt borta. iPod mini kommer inte hit förrän i April, och det vore en perfekt tidpunkt för iTMS-Europa.

Hoppas kan man ivf.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-01-08 20:16

Förbaskat bra grej. Skapar fler distributionspunkter för Apples koncept.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:18

Likt en trojansk häst sprider sig iTunes/iPod till Windowsvärlden. Vad blir nästa inbrytning, kanske kommer även en iDell (i svartgrå, sladdrig plast) snart?

Hurra! Apple tar över! Jag tyckte det verkade grymt stabilt när jag kollade på expot och detta understryker ju saken...

Det är det här jag har snackat om.
Det här är ett drag i strategin att förbli störst på att sälja musik över nätet. Låsa upp så många som möjligt.
Märks att ett avtal för iTMS Europa är slutet också. Räkna med April.
Framtiden kommer att bli riktigt intresant.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 20:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
Det är det här jag har snackat om.
Det här är ett drag i strategin att förbli störst på att sälja musik över nätet. Låsa upp så många som möjligt.
Märks att ett avtal för iTMS Europa är slutet också. Räkna med April.
Framtiden kommer att bli riktigt intresant.

Hur märks det undrar man lite stilla?:)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 21:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av kendoka
Likt en trojansk häst sprider sig iTunes/iPod till Windowsvärlden. Vad blir nästa inbrytning, kanske kommer även en iDell (i svartgrå, sladdrig plast) snart?

Jag undrar vad Michael Dell funderar på just nu!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Solitere
Jag undrar vad Michael Dell funderar på just nu!

Jag tror att han satte kaffet i vrångstrupen - Dell sålde väl ett tag iPod men hoppade av detta... undrar vem han nu ska liera sig med för att inte hamna sist.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 21:20

Vad blir nästa steg?
HP börjar tillverka Macar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-08 21:22

Betyder även Quicktime på många många fler datorer.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 21:48

Jaha, nu får man börja läsa hprumors.com för att få reda på exakt vad det är för manick de ska göra...oh. Nevermind. Den kommer förstås att heta HPod.

Wow. Bra jobbat Steve, Först Pepsi och nu HP. Ring runt till alla gamla flickvänner som numera är CEOs och fixa fler fina avtal...

Jaha, nästa gång it-avdelningen kräver att vi skaffar en Wintel blir det en HP.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 21:52

HP's pressrelease (I princip identisk med den från Apple.)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 22:01

HP kommer väl säkert att göra en flashPod? Typ 128 mb - 640 mb och löjligt billig...medans Apple fortsätter att sälja till 2 Gb och uppåt...till ett högre pris?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 22:04

Tyckte det framgick ganska tydligt att man skulle köpa hela konceptet, dvs. även Apples iPoddar som bara märks om till HP. Eller har jag missförstått det hela?

Saxat från Macrumors:

"According to Phil Schiller, the HP device will have an Apple logo at start up and will work with current 3rd Generation iPod accessories.

While Apple does not exclude the possibility of other company-branded iPods, the HP deal to bundle the iTunes Music Store with their PCs is reportedly a "multiyear, exclusive" deal.

Of note, there is still no official word on the capacities or price of the new HP iPod."

Apple bygger på sitt varumärke iTunes ytterligare.

Intressant. Väldigt intressant.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
iPoq kanske?

Glöm inte att det i så fall kommer någon osexig bokstavs- och sifferkombination efter, så att man kan välja mellan en iPoq ha 2355 och en iPoq ha 2365.

Men det här var ju en riktigt, riktigt kul och överraskande nyhet. Hoppas att det ser lika positivt ut även när samarbetet redan är igång.

Köpa-musik-över-nätet-(i-USA)-fenomenet verkar växa för var dag som går. iPod kommer givetvis inte vara den enda produkt som kommer att vara en storsäljande konsumentartikel i framtiden; andra kommer också att spridas och populariseras. Vi har nog bara sett den allra första början av det här.

Något som är lite bekymrande, men som säkert kommer att lösas med tiden, är det formatkrig som brutit ut mellan å ena sidan Apple/HP och å andra sidan "böket", ivrigt påhejat av Microsoft (Sonys nya satsning [reuters.com] verkar i sammanhanget ganska märklig). För att vi konsumenter i slutändan inte ska drabbas av formatkriget tror jag musikindustrin behöver komma överens om ett filformat och en DRM-standard som kan gälla för alla inblandade. AAC ligger bra till som filformat eftersom det är en MPEG-standard (om än proprietär codec) och FairPlay, som Apple använder till iTMS, eller någon liknande men icke-proprietär DRM borde på motsvarande sätt kunna standardiseras. Vi konsumenter ska optimalt kunna välja leverantör av nedladdad musik och manick för uppspelning som stöder detta standardformat.

Den uppenbara skillnaden mot formatkriget mellan Beta och VHS på sjuttio- och åttiotalen är väl så vitt jag vet att både Beta och VHS var öppna specifikationer, medan dagens musikformat knappast kan kallas öppna. Formatkriget på videosidan hade inte heller en Microsoft på slagfältets ena sida.

Lite bekymrad blir man allt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av macswede
Hur märks det undrar man lite stilla?:)

Vadå?

Om jag har förstått det rätt så kommer iPod(HP) att i första versionen vara exact samma spelare som dagens (3G) iPods (de vita). Enda skilnaden är att de kommer att vara blå och ha HP loggan.
Hur det blir framöver får vi ju se med tiden. Men just nu blir det ingen iPod mini i HP utförande. Apple loggan kommer dessutom att finnas i menyn på HP iPoden i versionerna som kommer ut nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 23:25

Vad ska Apple göra för HP sen då? Kränga skrivare igen med äpplelogga?;)

Det bästa med hela affären är att WMA får rejäl konkurrens och att AAC kan bli den standard som vinner - har väl aldrig hänt att ett PC-företag supportar en annan plattform på detta sättet - febril aktivitet på motståndarsida (MS), ja förmodligen. Även Roxio/Napster har nog fått något att tänka på. Det HP har att vinna skulle nog kunna vara att dom kan ta marknadsandelar från Dell och Gateway.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-08 23:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Känns inte som att det är så längt borta. iPod mini kommer inte hit förrän i April, och det vore en perfekt tidpunkt för iTMS-Europa.

Hoppas kan man ivf.

Har haft precis samma tanke sedan expot. Jag tror att iTMS Europe kommer igång samtidigt med lanseringen av iPod MINI i Eurpoa. Å andra sidan, om det var så så borde väl Steve har sagt nåt om det i och med att det ligger så nära i tid?
(Jag vet att jag är helt OT nu):D

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 00:18

Kan bara hålla med Pegges... Men men, det finns många som vill mycket tyvärr. Inte ens REAL och APPLE kunde välja samma DRM-standard trots båda valde AAC som ljudstandard. Irriternade för kunder!

Microsoft och Sony är i mina ögon störst "idioter". AAC är i vart fall en "standard" som ingår i MPEG4 där flera företag är med och "utvecklar" och inte ett format som ATRAC3 där ETT företag utvecklar (om ATRAC3 nu utvecklats på 3 år kan man fråga sig).

Tänk om Microsoft hade satt sina 670 miljoner dollar (eller vad det var) WM9 kostade att utveckla på nått annat - typ MPEG4-standarden. Oj oj...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 00:20

Sen att inte Apple kan bygga in en DRM-standard i QuickTime fattar jag inte... Ur med tummen! (OT helt, jag vet)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-09 00:42

Något måste ha hänt under december som fick HP att byta strategi.

http://us.cnn.com/2003/TECH/biztech/12/03/hewlettpackard.music.reut/

... men vem vill ha en iPod med HP-logga på?

Bevaka tråden