Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya hörlurar – men vilka?

Tråden skapades och har fått 215 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-20 22:58

Nu har mina Koss Porta Pro givit upp för gott. Har bytt alla delar på luren minst en gång, men nu har jag tröttnat och har tänkt köpa nya - men vilka?
Det är inte så att jag tycker att Kossen låter illa, men konstruktionen är dålig och dom är väldigt ömtåliga. Jag har sneglat lite på Koss KSC 50, som verkar ha samma element som Porta Pro och därför lär låta väldigt bra. Sennheiser PX 200 verkar inte så tokiga de heller, slutna dessutom. Någon som testat dessa? Koss The Plug kan också vara ett alternativ, även om jag egentligen inte är på jakt efter ett par pluggar, men jag har hört att de ska vara väldigt imponerande. Någon som testat dem?
Lurarna ska föresten givetvis användas med iPod.

/majk

tyvärr har jag inget svar på din fråga, men har länge funderat på ett par nya lurar till min iPod...
Valet lutar mot ett par koss porta pro, men blir lite fundersam när många säger att dom är ömtåliga... Jag behöver ett par tåliga bra lurar.

--
Daniel

  • Medlem
  • 2003-10-20 23:19

Jag har i och för sig haft mina Koss Porta Pro i många år. Jag har bytt båge en gång, sladd en gång, kontakt en gång och muffar 2-3 gånger. Jag har aldrig bytt elementen, men skulle troligtvis behöva byta dem för att få igång luren igen.
Behöver du en slitstark lur så ska du nog inte satsa på Koss Porta Pro. Den låter visserligen ruskigt bra, så det är svårt att låta bli att köpa dem, snygga är de dessutom.
Nej jag är sugen på något nytt.

/majk

EDIT: Kom på att jag faktiskt bytte hela luren någon gång mitt i allt dessutom.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 23:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Har bytt alla delar på luren minst en gång, men nu har jag tröttnat och har tänkt köpa nya - men vilka?
...
Lurarna ska föresten givetvis användas med iPod.

Till iPod, iBook och PowerBook finns det bara en lur - Bang & Olufsen

http://www.bang-olufsen.com/sw711.asp

Oslagbara. Hänger på öronen och känns inte. Extrem dynamik och chockerande bra ljud.

Dock chockerande pris, men de är de värda. De jag köpte till min första Rio 500 (innan Apple ens fattat MP3) är fortfarande som nya.

Ursprungligen av NoBody:

Till iPod, iBook och PowerBook finns det bara en lur - Bang & Olufsen

http://www.bang-olufsen.com/sw711.asp

Oslagbara. Hänger på öronen och känns inte. Extrem dynamik och chockerande bra ljud.

Dock chockerande pris, men de är de värda. De jag köpte till min första Rio 500 (innan Apple ens fattat MP3) är fortfarande som nya.

hur mycket kostar dessa lurar? ( om nån vet skicka Private msg till mig tack. )

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 09:13

Doc

Ursprungligen av Hantur:

hur mycket kostar dessa lurar? ( om nån vet skicka Private msg till mig tack. )

De ligger kring 2.500:-

Doc

Jag måste återigen slå ett slag för Beyerdynamics DT 250. De är egentligen ett par studiohörlurar, men är underbara att lyssna på musik i.
De är det skönaste jag har haft på mitt huvud. Om man som jag lyssnar länge är det ett viktigt argument.
Det är skönare att ha dem på än att inte ha det.
Kolla upp dem! Brukar finnas att köpa i musikinstrumentsaffärer.

Edit: En snabb länk: Någon engelsk sida

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 23:26

Älskar mina porta pro lurar

Har haft om i över ett år, de enda jag fått göra på dom är att löda fast ena sladden engång. (Min hund fastnade i sladden och sprang iväg så de var inte så konstigt)

Citat:

Skrevs ursprungligen av NoBody
Till iPod, iBook och PowerBook finns det bara en lur - Bang & Olufsen

Jag skulle vilja ha ett bt-headset i den designen. Är det inte sådana de har i Minority Report?

  • Medlem
  • 2003-10-20 23:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Jag måste återigen slå ett slag för Beyerdynamics DT 250. De är egentligen ett par studiohörlurar, men är underbara att lyssna på musik i.
De är det skönaste jag har haft på mitt huvud. Om man som jag lyssnar länge är det ett viktigt argument.
Det är skönare att ha dem på än att inte ha det.
Kolla upp dem! Brukar finnas att köpa i musikinstrumentsaffärer.

Edit: En snabb länk: Någon engelsk sida

Säkert ett par grymma studiolurar, men inget jag skulle springa omkring med på stan, ganska groteska dessutom. Hemma har jag ett par Koss R-90.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Säkert ett par grymma studiolurar, men inget jag skulle springa omkring med på stan, ganska groteska dessutom. Hemma har jag ett par Koss R-90.

De är väl förvisso inte vackra, men jag brukar faktiskt ha dem på stan också. Och man behöver ingen mössa.:)

Men ok. Då är jag inte till mycket hjälp här, eftersom mina andralurar är ett par Porta Pro.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Säkert ett par grymma studiolurar, men inget jag skulle springa omkring med på stan, ganska groteska dessutom. Hemma har jag ett par Koss R-90.

hehe har oxå ett par Koss... R-80 dock... Perfekt vid den stationära datorn, men ej till iPoden...

--
daniel

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Jag skulle vilja ha ett bt-headset i den designen. Är det inte sådana de har i Minority Report?

Jag tror inte det är omöjligt. Det har länge ryktats om att B&O ska köra Bluetooth till högtalare och mellan enheter för att ersätta trådbunden BeoLink. Och börjar de köra BT på ett ställe kanske det sprider sig.

  • Medlem
  • 2003-10-20 23:52

B&O-lurarna är nog inget alternativ tyvärr, jag vill ha ett par lurar som låter bra på riktigt. Snygga är dom dock.
Snäckor är inte något jag siktar på att köpa, om dom inte låter riktigt, riktigt bra. Vilket kanske The Plug från Koss gör.

Citat:

Skrevs ursprungligen av NoBody
Till iPod, iBook och PowerBook finns det bara en lur - Bang & Olufsen

http://www.bang-olufsen.com/sw711.asp

Oslagbara. Hänger på öronen och känns inte. Extrem dynamik och chockerande bra ljud.

Dock chockerande pris, men de är de värda. De jag köpte till min första Rio 500 (innan Apple ens fattat MP3) är fortfarande som nya.

Vad ligger priset på?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 00:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Vad ligger priset på?

Nånstans mellan 1.000 och 1.500 för ett par. Och fortfarande värda varenda krona.

Ta med din iPod till en B&O-handlare och provlyssna. Acceptera. Betala.

(PS. Ni som älskar Apples design och kvalitet bör notera finmekaniken i hur lurarna justeras i höjdled samt att de har en "trasselfri" sladd. Jag vet inte hur eller varför, men den har aldrig trasslat sig för mig. Man bara tar upp lurarna ur fickan och sladden är rak och "otrasslad". Fattar inte heller varför inte alla andra har "trasselfria" sladdar...)

The Plug ger bra ljud, men stänger ute omvärlden rejält. De små plupparna kan också vara besvärliga så jag skulle rekommendera ett par Voice Pro Eartip, vilka bland annat kan hittas på www.ljudman.se för 105 spänn.
Annars ska ju Sporta Pro vara samma som Porta Pro, men med lite tåligare bygel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Behöver du en slitstark lur så ska du nog inte satsa på Koss Porta Pro.

Har du testat Koss Sporta Pro då? Jag kör med den och den hänger med överallt och hittills har den hållit bra i flera år. Verkar vara gjorda för lite tuffare tag.

Nu förstår jag att om du vill byta så vill du byta till nåt lite mera nytt, men jag tänkte bara om du jämfört hållbarheten/skörheten?

Citat:

Skrevs ursprungligen av NoBody
Nånstans mellan 1.000 och 1.500 för ett par. Och fortfarande värda varenda krona. ... Man bara tar upp lurarna ur fickan och sladden är rak och "otrasslad". Fattar inte heller varför inte alla andra har "trasselfria" sladdar...)

Jag betalar gärna 1500 kr _bara_ för att slippa trasslet! Måste kolla in hörlurarna du lovordar.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 01:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
(Min hund fastnade i sladden och sprang iväg så de var inte så konstigt)

hahaha

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 01:37

Om ljudet är det viktiga kan jag bara rekommendera Etymotics lurar, jag har fortfarande inte lysnat på ett par mer välljudande pluggar.

http://www.headphone.com/layout.php?topicID=3&subTopicID=26&productID=0020100005

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-21 07:21

jag är själv på väg att köpa ett par Sennhizer HD 477 men vill igentligen ha Sennhizer HD 570

Men så kostar dom ca 1000kr mer

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 08:03
Citat:

Jag tror inte det är omöjligt. Det har länge ryktats om att B&O ska köra Bluetooth till högtalare och mellan enheter för att ersätta trådbunden BeoLink. Och börjar de köra BT på ett ställe kanske det sprider sig.

Tror aldrig Bluetooth kommer att ersätta kabel i Hifi samanhang då bandbredden är alldeles för låg!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 08:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Jag betalar gärna 1500 kr _bara_ för att slippa trasslet! Måste kolla in hörlurarna du lovordar.

Du får väl komma till mig och lyssna

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 10:22

Köp Bose Triport, kostar ca 2tkr. Sitter väldigt skönt, läcker väldigt lite och har ett väldigt bra ljud.:eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Arch@ngel
Köp Bose Triport, kostar ca 2tkr. Sitter väldigt skönt, läcker väldigt lite och har ett väldigt bra ljud.:eek:

Ja med ett sånt pris så vore det väl skam om de inte lät bra också...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-21 10:53

Hade EXAKT samma problem med fallerande PortaPro-lurar & letade efter liknande alternativ.

Kan verkligen rekommendera (blev rekommenderad själv) ett par helt otippade "no name-lurar": PRO2 PH-1000, 399 på Teknikmagasinet, halvfula ägglurar men ljudet är GRYMT för priset. De är lättdrivna, precis som PortaPro med mycket bättre ljud. 2 års garanti.

Lurar har ju en tendens att gå sönder därför nöjde jag mig med ett par billiga. Kan ju köpa fler om nåt händer.

De enda som kommer i närheten är ett par nya Koss-lurar för 899:-, kommer inte ihåg beteckningen dock. Tyckte det var lite dyrt...men de är bättre.

Min hund kan intyga att Koss Porta Pro håller låg kvalitet. Efter bara någon minuts tuggande hade kabeln gått av och dessutom fastnat i pälsen!

Min gode vän, som var ägare till lurarna tyckte också det var tråkigt.

Ciryon

Är det bara jag som stör mig på att alla (många) lurar has så fruktansvärt långa sladdar? Jag skulle vilja ha ett par bra lurar som har typ 1 m sladd. Några tips?

Citat:

Skrevs ursprungligen av capojava
Är det bara jag som stör mig på att alla (många) lurar has så fruktansvärt långa sladdar? Jag skulle vilja ha ett par bra lurar som har typ 1 m sladd. Några tips?

Om du redan har ett par lurar som du gillar, och vill ha kortare sladd, men inte orkar löda och dona med det själv, så kan jag rekommendera Euronics-butiken vid Skanstorget. De har en liten verkstad där de fixar det mesta till otroligt rimliga priser, åtminstone om man själv får komma in i själva verkstaden som ligger i nästa port, typ.

Bevaka tråden