Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper ny iPod

Tråden skapades och har fått 171 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av mandarinjohan
För er som även äger en PC (som jag själv) och funderar på att köpa en iPod... kolla den här sidan:

http://www.iriver.com/company/news_view.asp?idx=342

En värdig utmanare enligt mig. Den har ungefär samma mått och väger ungefär lika mycket. Den har dock inte lika snygg design, men om man kan byta ut batteriet både enkelt och billigt blir detta inta bara en utmanare utan helt enkelt en VINNARE!

En vanlig missuppfattning är det inte skulle gå att byta batteriet i sin iPod. Det må kräva lite arbete, men det går.

Kolla in http://www.ipodbattery.com/ för mer information. Batterier till nuvarande modeller ska de tydligen börja utveckla januari 2004, då garantitiden tar slut för de allra första sålda exemplaren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
En vanlig missuppfattning är det inte skulle gå att byta batteriet i sin iPod. Det må kräva lite arbete, men det går.

Kolla in http://www.ipodbattery.com/ för mer information. Batterier till nuvarande modeller ska de tydligen börja utveckla januari 2004, då garantitiden tar slut för de allra första sålda exemplaren.

Jag är medveten om att den här sidan finns och att man kan byta batteri på de gamla.
Hur bekräftat är det att det ska börja utvecklas batterier till den nya iPodarna??
En sak till: den här hemsidan som du snackar om leverar endast till USA & Canada.... inget Europa och Sverige här! Hur ska man då få tag i batterierna....?
Nej, det måste finnas någon annan lösning eller? vet någon ifall det finns och vad det kostar (apple byter väl men vad kostar det att lämna in den??)

Jaja... vill gärna ha en iPod men inte bara i 2 år... finns det ingen lösning blir det tyvärr ingen iPod för mig. Attans att den ska väcka sådana "ha-begär" den är ju ruskigt snygg!

Om två år har det kommit ännu fräckare ipods så då har man ju en bra anledning att byta till den.;)

Men allvarligt, hur mycket sämre blir batteriet? Det låter på många som att det helt lägger av efter det att man laddat den där sista gången.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Om två år har det kommit ännu fräckare ipods så då har man ju en bra anledning att byta till den.;)

Men allvarligt, hur mycket sämre blir batteriet? Det låter på många som att det helt lägger av efter det att man laddat den där sista gången.

Jo jag vet men 4000 kronor är mycket för en fattig student... man måste ju ha mobiltelefon med kamera också
Helt ärligt så blir ett batteri bara sämre och sämre och till slut lägger det av (bvilket är beräknat till 2 år)
Om inte apple kan lösa det så är det illa.

Och den där sidan leverar ju bara till Usa & Canada... finns verkligen ingen lösning för oss svenskar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mandarinjohan
Jo jag vet men 4000 kronor är mycket för en fattig student... man måste ju ha mobiltelefon med kamera också

Strunta i litteraturen för 4 kurser så har du ju din iPod.:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Strunta i litteraturen för 4 kurser så har du ju din iPod.:)

jag läser fortfarande på gymnasiet och har mitt sura studiebidrag på 950 kr i månaden.... :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av mandarinjohan
Jag är medveten om att den här sidan finns och att man kan byta batteri på de gamla.
Hur bekräftat är det att det ska börja utvecklas batterier till den nya iPodarna??
En sak till: den här hemsidan som du snackar om leverar endast till USA & Canada.... inget Europa och Sverige här! Hur ska man då få tag i batterierna....?
Nej, det måste finnas någon annan lösning eller? vet någon ifall det finns och vad det kostar (apple byter väl men vad kostar det att lämna in den??)

Det undviker du helst, med en kostnad på 3500 kr exkl moms. Det kan bli aktuellt för mitt företag att ta in iPod-batterier till försäljning, men det ligger en bit bort. Annars är det alltid nån som känner nån i USA, som kan sköta leveransen. Kan vara värt att luska runt lite i bekantskapskretsen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det undviker du helst, med en kostnad på 3500 kr exkl moms. Det kan bli aktuellt för mitt företag att ta in iPod-batterier till försäljning, men det ligger en bit bort. Annars är det alltid nån som känner nån i USA, som kan sköta leveransen. Kan vara värt att luska runt lite i bekantskapskretsen.

jag känner ingen i USA!!
kostar det 3500 kronor om apple ska fixa det??? det är ju horribelt!! lika mycket som en ny kostar ju!
Usch å fy.... ingen annan som vet nån lösning på "batteriproblemet"?
Det vore ju bra om ditt företag kunde ta in batterier, men som läget är nu finns INGEN lösning alls med andra ord.... det blir nog ingen iPod *gråter* :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-07-05 20:33

Jag funderar själv på en iPod, så (o)tillgängligheten på reservbatterier har bekymrat mig med.

Men jag har hittat en sajt som verkar sälja internationellt:
http://www.pdasmart.com/ipodpartscenter.htm

Citat:

Skrevs ursprungligen av JohnAsh
Jag funderar själv på en iPod, så (o)tillgängligheten på reservbatterier har bekymrat mig med.

Men jag har hittat en sajt som verkar sälja internationellt:
http://www.pdasmart.com/ipodpartscenter.htm

Sidan ser inte så seriös ut, em ndet är trots allt en sida som säljer internationellt!
Kan INGEN i Sverige börja sälja?
Skulle gärna vilja ha bekräftat att det ska börja säljas nya battierier till de "nya" modellerna av iPod.

mandarinjohan: Många har sagt det nu, det finns bara två lösningar på "problemet":

1) Beställ via nån i USA eller från sajten JohnAsh tipsar om.
2) Låt Apple sköta batteribytet, till en kostnad av ca 3500 kr.

Upp till dig, andra lösningar finns ej. Naturligtvis kommer de börja sälja batterier till nya modellerna, varför inte? Pengar finns ju uppenbarligen att tjäna. ipodbattery.com skriver dessutom jan -04.

Citat:

Skrevs ursprungligen av JohnAsh
Jag funderar själv på en iPod, så (o)tillgängligheten på reservbatterier har bekymrat mig med.

Men jag har hittat en sajt som verkar sälja internationellt:
http://www.pdasmart.com/ipodpartscenter.htm

Tack för tipset. $83 inkl. "international express shipping".
Beställer man flera batterier blev frakten den samma, $24.
De kommer säkerligen också att börja sälja batterier till gen.3 iPods, i början av nästa år.

Nu har jag bestämt mig.... nu ska jag köpa en läcker liten iPod! jag undrar bara en sak innan köpet.
Ingår det en liten "påse" att ha den i?
Jag tänkte nämligen köpa 10gb-modellen och där ingår ju inte fodralet.
Såg dock på de nästan perversa jämförelsebilderna på Stans hemsida (länkad tidigare här) att det fanns en liten påse till 15gb-modellen + fodralet.
Denna "påsen" borde väl finnas till 10gb-modellen också eller? Någon som vet??
Den blir ju lite lätt repig annars!!

Ha d fint!! :rolleyes:

Påsen är inte mycket att ha. Jag lyckades repa displayen på min iPod trots att jag hade den i påsen.
I och för sig så misstänker jag att det var på grund utav de stentvättade jeasen som den blev repad. Men i alla fall så kan du inte lita på påsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-10 09:45

Konstigt nog blir displayen repig/nött även i fodralet. iPod-plasten är betydligt mer repkänslig än någon mobiltelefon jag har haft genom åren...

/Nils

Vill du slippa repor så skall du inte bära med dig din iPod:p

Allvarligt talat - bärbara grejer blir repiga.

Försök se repor som patina....det bärbara livet blir lättare då

Anders
(som har en totalrepig 5 Gb iPod vilken varit jorden runt och fortfarande älskas av husse, med repor å allt)

Jag undrar om någon vet om det är riskfritt att köpa en iPod från USA.
www.compusa.com kostar ju bara iPod 10gb 299$ så det är frestande.
Gäller alla garantier??
Vet någon ifall man måste betala tullavgift, skatt eller liknande om man köper i USA?

Blir det billigare helt enkelt??

Väntar på svar....

Citat:

Skrevs ursprungligen av mandarinjohan
Jag undrar om någon vet om det är riskfritt att köpa en iPod från USA.
www.compusa.com kostar ju bara iPod 10gb 299$ så det är frestande.
Gäller alla garantier??
Vet någon ifall man måste betala tullavgift, skatt eller liknande om man köper i USA?

Blir det billigare helt enkelt??

Väntar på svar....

Sök lite så slipper du vänta på svar. Att köpa iPod i USA har diskuterats massor av gånger.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 21:05

Att köpa iPod i USA för 299US tror jag är ett dåligt köp. Först är det skatt (moms) på iPoden, sedan frakt och eventuell tull.

Själv köpte jag en iPod (nya 15GB) nu i maj i USA för 399US inkl. moms. Köpte den på Applestore i Buffalo och fick den för 369US då jag visade upp mitt studentkort - Mecenat. Det var ett bra pris. Dock passar inte kontakten till väggurtaget så jag är alltid tvungen att ladda den via FireWire, vilket ibland är lite trist. iPod kontakter är svindyra!!!

Tips: köp på plats i USA om du eller någon du känner kan, annars beställ/köp hos en svensk återförsäljare.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-08 01:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
Dock passar inte kontakten till väggurtaget så jag är alltid tvungen att ladda den via FireWire, vilket ibland är lite trist. iPod kontakter är svindyra!!!

Du kan ta bort amerikanska kontakten från laddaren sen tar du en svensk nätkabel som är 2polig. Fungerar utmärkt inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-08 01:55

Det finns ju billiga adaptrar att köpa också.

Nu har jag beställt min allra första iPod!! cirka 3 långa veckors väntan *suck*
Längtar verkligen tills jag kan hålla den i min hand. Jag pillade på en gammal 10gb i lördags morgon lite sådär dagen efter när jag vaknade i en soffa på efterfesten. Jag blev lyrisk!!

Längtar!!!

Bevaka tråden