Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prov: Apple iPod

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då var det dags igen. Ett nytt kunskapsprov har precis sett dagens ljus. Denna gång undersöker vi dina kunskaper om musikspelaren iPod. Vad kan du egentligen om den? Provet är nog svårare än vad man skulle kunna tro. Har du ingen iPod så kan detta bli riktigt knivigt. Detta kan rent av vara en bra anledning till att du går och köper dig en...

Provet finns här!

Glöm inte heller att svara på frågorna i Symantec-tävlingen. Även resultatet därifrån räknas in i vår totala resultatlista för kunskapsproven.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-02 15:57

Heh, inga övertygande kunskaper här inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-02 18:30

Frågan...

Edit: Spoiler borttagen

....felformulerad.

Där missade man en poäng...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-02 18:54

Sorry, testskrivare. Jag tar tillbaks det och skäms...

Edit: Spoiler borttagen

Helt klart var jag inte värd mer än 7p

9 *stolt*

Vad ska man egentligen kalla iPoden för? Det är ju ingen mp3-spelare eftersom, i alla fall min, är mer en aac-spelare.
Mp3/aac som används i beskrivningen av provet känns inte heller rätt, den spelar ju även wav och aiff.
Helt enkelt "digital musik"-spelare?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Vad ska man egentligen kalla iPoden för? Det är ju ingen mp3-spelare eftersom, i alla fall min, är mer en aac-spelare.
Mp3/aac som används i beskrivningen av provet känns inte heller rätt, den spelar ju även wav och aiff.
Helt enkelt "digital musik"-spelare?

Ärligt talat tror jag att det börjar bli dags för Svenska Akademin att ta upp ordet MP3-spelare i SAOL nästa gång. Det är så vedertaget. Alla pratar om MP3. Många utan att egentligen veta att MP3 är en av många tekniker.
Hur många vet t.ex. att det egentligen är MPEG 2 Layer 3?
Det är ju heller ingen som säger MPEG3 eller MPG3. (Hittade *ett* inlägg på 99mac där "MPEG3" förekommer... Och då är det ju ändå ganska mycket nördfolk som hänger här...

Jag tror man måste inse att MP3 är synonymt med digital musik (som inte lagrat på skiva (optisk eller vinyl) eller band. Dvs hårddisk eller fasta minnen.
Man kan jämföra det med begreppet jeep eller stadsjeep osv. där ett visst egennamn blir synonymt med en hel kategori. Det finns fler sådana exempel, men jag har lite hjärnsläpp för tillfället

Vad tror ni, finns "MP3-spelare" med i nästa SAOL?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Hur många vet t.ex. att det egentligen är MPEG 2 Layer 3?

Inte så många hoppas jag. Det är nämligen ISO-MPEG Audio Layer-3. MPEG 1 alltså, inte 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 01:04

Kan inte moderatorn ta bort inläggen där svaren på frågorna diskuteras här. Jag var ju tvungen att snabbt som f-n ta bort sidan för att inte få dåligt samvete för att ha fuskat.

72-75 procent med gott samvete.

Skulle också vilja kunna se i min profil eller någon annanstans vilka test jag gjort och med vilka resultat. I mejlen har dom en förmåga att försvinna...

40%
Inte illa med tanke på att jag inte har nån… Jag har nog inte ens pillat på nån…

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 06:48

75%
Mycket nöjd, har ju aldrig sett en iPod i verkligheten faktiskt. ännu mindre använt en. Läser väl för mycket forum antar jag

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 08:57

Hmmm, jag fick 10 av 12 utan att äga en... Kanske en vink om att man borde slå till... Gör det nog inte förrän man kan slänga över digitalbilderna direkt från kameran

Ensam på toppen! Yahoo!

Inte full pott men ändå njuter jag lika mycket av min iPod. (Som snart blir en 15 Gb...).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-03 13:47

10/12

Jag skyller på att jag har den första som kom. Det var frågorna om de senaste revisionerna som jag föll på...

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 15:28

- censur -

Innehöll tidigare en spoiler!

//bollman - moderator

- censur av citat av ovanstående- //bollman - moderator

Öhhh... Är det inte det här som kallas spoiler?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-05 17:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Man kan jämföra det med begreppet jeep eller stadsjeep osv. där ett visst egennamn blir synonymt med en hel kategori. Det finns fler sådana exempel, men jag har lite hjärnsläpp för tillfället

Detta är ett av de värsta: folk som säger "Vespa" när de menar "Scooter"!

7 av 12...
Har ingen egen, så jag är väl nöjd då...

Jag fick alla rätt.... 12 av 12....
mycket nöjd då jag inte ens äger en iPod och aldrig ens har haft en....
/ Tha Master

1
Bevaka tråden