Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook + Logic Express?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Yo!
Tänkte bli lite mer mobil och skaffa en MacBook.
Är inne på att köra Logic Express på den eftersom jag jobbar i Logic Pro nu.
Jag jobbar mest med hårdvarusynthar annars, men eftersom jag vill kunna sitta lite varstans (tex. på mitt nattjobb ... ) och jobba så kommer jag antagligen att börja köra en del mjukisar..
Kommer använda datorn till att arra upp låtar, göra skisser etc.
Jag sitter i en studio nu där vi kör Logic Pro 6 (inga extra pluggar, bara Logics egna)
med lite outboard. Där kan jag spela in sång och göra dom mer krävande jobben etc.
Men jag vill gärna kunna göra enklare pålägg och tracka in beats från min mpc.

Frågorna är:

Kommer jag att klara mig på en macbook, om jag köper den svarta?

Enkelt ljudkort (2 in/ut och midi in typ..) vad köpa? Funkar Mbox2 bra att köra med logic express?

Är det enkelt att flytta projekt mellan Pro och express?

Hmm... tror det var det för nu..;)

Hoppas jag uttryckt mig någorlunda klart!

//Ava

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-28 18:33

Räcker med den vita + interna ljudkortet å ett USBklav med midiinterface (kolla så att det har midi in å ut på baksidan). Lätt att flytta projekt, absolut.

Till och med det! Haha!
Tack PF!

Funkar alla pluggar (från andra tillverkare) till express?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-28 18:58

alla godkända AUpluggar funkar

Gött!

Men PF: Hur många mono in har jag om jag kör på det inbyggda? Är det stereo in som man får dela upp?

Jag köpte en vit MacBook (2 GHz) med Logic Express och ett midiklav för 2 veckor sedan. Har inte hunnit testa inspelning av audio än, men det funkar förträffligt att lira mjukisar med den. Reason funkar klockrent med. Inga latency-problem med det interna ljudkortet, till skillnad från motvarande PC-laptop.

Datorn jag kör i studion är en G4:a med dubbla 1GHz PowerPC processorer och 1GB SD Ram.
Hur är macbook jämfört med det?

Tack för all hjälp så långt!

Macbookarna är rejält mycket snabbare, så gissningsvis minst 4ggr snabbare än din G4, förmodligen mer.

Du har 2 kanaler in på ljudkortet. Logic kan spela in dem som separata kanaler. Möjligen behöver du en splitkabel beroende på hur du tänkt skicka signalen in i datorn - du har ju bara en fysisk ingång.

Hehe, misstänkte att Macbook:en skulle sopa banan med den gamla häcken...
Så om jag klarar mig på den så e d inga problem med en macbook alltså!
Splitkabel var vad jag tänkte oxå, låter ju kalas detta, bar å vänta på pengarna och beställa med smaskig studentrabatt!

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Aaa:

Hehe, misstänkte att Macbook:en skulle sopa banan med den gamla häcken...
Så om jag klarar mig på den så e d inga problem med en macbook alltså!
Splitkabel var vad jag tänkte oxå, låter ju kalas detta, bar å vänta på pengarna och beställa med smaskig studentrabatt!

Tack för hjälpen!

japp iom att den är ju 4x 2,0ghz. så den är ju dubbelt så snabb som en G5a ungefär. iof så beror det helt på vad man gör. men logic express funkar fint med en macbook. har kört på den inbyggda line in faktiskt, funkar förvånansvårt bra ). har dock ingen macbook längre då den gick sönder så jag fick byta den förmånga gånger.. så nu är snart en imac c2d i mitt rum )..

lycka till med macbooken!

Nu e Macbook + Logic Pro beställt!
Känndes som om det var lika bra med tanke på hur bra studentrabatt man får!
Bara att vänta... suck, hatar att vänta på prylar..
Tack för hjälpen!

(är det studentrabatt på både mac och logic, hela tiden eller bara ibland? var man än köper eller bara på apple.se, eller annat ställe?)

Det är studentrabatt på båda grejjerna på Apple Store, alltid.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-03-05 11:33
Ursprungligen av martin wijk:

Det är studentrabatt på båda grejjerna på Apple Store, alltid.

Mest rabatt får man genom www.mecenat.se, www.csnkortet.se eller www.studentkortet.se.

Det blev galet billigt!!
Jag rekommenderar att ringa in beställningen, jag fick bättre pris av dom på tel än på hemsdan... mystiskt..

Ingången på det interna ljudkortet har väl rätt hög brusnivå, eller?

Jag har inte MacBook utan en Powerbook och jag skulle aldrig använde den interna ljudingången till inspelningar som är viktiga. Där ligger det en massa skräp och stör.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-03-16 15:42

torsig: använder det interna kortet på min powerbook. tycker den är tyst av sig.
använder iofs den sista modellen av powerbooks.
kanske är lite skillnad på ljudkort och ljudkort ?

1
Bevaka tråden