Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cecilia

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://music.ucdavis.edu/re4m/cecilia/

Jag har ingen aning om vad jag gör eller vad som händer men det låter och det låter riktigt jävla skadat.:kaaaka!:

Ett underbart program som gör saker man inte visste fanns.

näe nu får du allt berrätta hur man gör:)

ritar streck i olika färger och då blir det dist och/eller timestretch:)

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-07 17:02

hur tusan öppnar man programmet ? tog ner macversionen 2.05

ok jag prova r i morron, då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 19:13

Nu har jag installerat 20 program typ. Hoppas det är värt det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 20:23

Nix, jag får det inte att funka. Det hänger sig vid helpers.tcl

Det kan vara lite meckigt att få igång paketet men det är helt klart värt det.

Programmet vill ligga i c:/cecilia (inte c:/program/cecilia eller dylikt)

Man måste fylla i lite rutor i [File] > [Preferences]
http://music.ucdavis.edu/re4m/cecilia/tutor01.htm

Sen laddar man valfri wavfil i knappen vid Source Audio: [ ]. (nedre delen av fönstret)

Välj [File] > [New] > [(m) valfritt] och tryck lite slumpvis med musen.
(min favorit just nu är (m) singin-in-the-fog)

Klicka på [ > ] knappen längst upp, nu har du en ny wavfil i katalogen du valde i [Preferences] som antagligen låter helt konstigt, byt namn på den annars skrivs den över om du trycker på [ > ] igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-07 20:43

Fast jag kör OS X, och jag får igång det, men det hänger sig under uppstart.. Får forska lite i det.

Bumpar en gammal tråd. Är det någon mer här som har erfarenhet av cecilia?

http://www.csounds.com/

Jag frågar eftersom jag tänkte installera och testa cecilia (det är ju ändå Aphex twins favoprogram), men jag har svårt att greppa vad som menas med följande:
"OSX users also require a distribution of Tcl/Tk"
Är det något som redan finns på min macbook pro eller?

äh, va fan. Nu har jag installerat cecilia i alla fall. Men jag lyckas inte få in någon fil...
Någon som vet hur det här fungerar? Ytterst tacksam i så fall....

Du behöver installera.Tcl/Tk för OS X om du inte redan har gjort det.

Jag har inte använt CSound eller Cecilia, men vad jag vet behöver du ladda både en instrument-fil och en "score" som bestämmer hur den ska spelas (fast jag antar att det är det strecken i skärmdumparna visar). Annars är det väl bara att börja läsa CSound-dokumentationen.

Sen skulle jag personligen ta vad Aphex Twin skriver om sin utrustning och mjukvara med en rejäl dos salt, har sett att han nämnt väldigt många obskyra program i diverse intervjuer. Vill du göra liknande saker fast i ett mer begripligt format så skulle jag rekommendera Max/MSP eller Reaktor, eller om det ska vara gratis, PD (har sett en del intressanta saker i SuperCollider och ChucK också, men det är mer som vanlig programmering). Nyare och mer lättbegripliga program.

Ursprungligen av false messiah:

Du behöver installera.Tcl/Tk för OS X om du inte redan har gjort det.

Jag har inte använt CSound eller Cecilia, men vad jag vet behöver du ladda både en instrument-fil och en "score" som bestämmer hur den ska spelas (fast jag antar att det är det strecken i skärmdumparna visar). Annars är det väl bara att börja läsa CSound-dokumentationen.

Sen skulle jag personligen ta vad Aphex Twin skriver om sin utrustning och mjukvara med en rejäl dos salt, har sett att han nämnt väldigt många obskyra program i diverse intervjuer. Vill du göra liknande saker fast i ett mer begripligt format så skulle jag rekommendera Max/MSP eller Reaktor, eller om det ska vara gratis, PD (har sett en del intressanta saker i SuperCollider och ChucK också, men det är mer som vanlig programmering). Nyare och mer lättbegripliga program.

Tack ska du ha. Ska installera Tcl/tk och se om det blir någon skillnad. Fick för mig att jag läst någonstanst att det redan fanns på senare OS X...

Jag lyckades inte hitta någon bra dokumentation för Cecila, utan bara för CSound generellt, men jag kanske missförstod.

Ang Aphex twin så har du såklart rätt att det bör tas med en nypa salt. Det är inte heller anledningen till att jag vill prova Cecilia.
Jag jobbar en del i Max/MSP. Dock inte reaktor som jag aldrig blivit vän med...

Det finns stöd för Tcl/Tk i diverse unixbitar i OS X, men för att se något grafiskt behöver du installera programmet ovan.

Som jag förstår det är Cecilia en frontend för CSound, plus editor och diverse GUI-funktioner, så för att komma igång behöver du kunna CSound. Och för det finns det väl en hel del hjälp? Eftersom det är open source brukar det alltid vara ganska snårigt att komma igång, och eftersom det är textbaserat är det lite extra krångligt.

(Själv tycker jag största anledningen att använda CSound är att det har rötter tillbaks till Music-N, första mjukvaran som användes för att göra musik med en dator, men det finns ju bättre alternativ om man inte är nostalgisk.)

Ja, du kanske har rätt. Cecilia är väl kanske inte så smidigt längre. Har jag fel eller är inte Cecilia fortsättningen på något som hette typ UPIC? Jag trodde nog att cecilia var en grafisk frontend för CSound, så att man slipper texta själv. Ska i alla fall installera Tcl/Tk och testa lite nu...

Cecilia är en CSound-frontend, ja, och jag misstänker att man behöver skriva kod/text om man vill göra något mer än använda andras patchar.

UPIC utvecklades vid IRCAM, har jag för mig. Det finns tydligen en Java-baserad klon här. Ljudexemplen låter iallafall helt som den slags testtons/tolvtons-modernism jag förknippar med ställen som IRCAM.

1
Bevaka tråden