Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur programmerar ni era trummor?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 15:57

Har funderat på att flytta över mer och mer av min musik från trackers till tracktion för att få en bättre integrering av hårdvara i min setup. Men hur sk jag göra med mina trummor?

Jag har alltid suttit och pillat in alla slag i en tracker eller gjort loopar på trummaskiner och sen inporterat dem. Och gillat den totala kontrollen över det. Men hur ska man göra i en mera "normal" vst-host? Ska man mata in dem i en mjukvarusampler och klicka i pianorullen? Eller finns det speciella trumsamplers som typ redrum som var rätt trevlig?

Så hur gör ni era trummor? Alla tips är välkommna och vill ni navända tråden för att diskutera trumprogrammering i allmänhet så är det helt lungt

Det finns nån trackeliknande modul i VST-format som borde få dig att känna dig hemma. Minns inte namnet dock.

Encore?

Personligen är jag rätt sugen på att skaffa mig några trigger-pads, men kör annars en kombination av programmerat och spelat på keyboard.

  • Medlem
  • 2006-12-05 16:29
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 17:00

jgb: japp, renoise är vad jag kör mest nu.

  • Medlem
  • 2006-12-05 17:09

makari: Ah, jag snedtolkade Oberfunkers inlägg och trodde det var renoise han menade.

Ursprungligen av jgb:

makari: Ah, jag snedtolkade Oberfunkers inlägg och trodde det var renoise han menade.

Jag tänkte faktiskt inte på Renoise, nej, men det är ett rätt kraftfullt program. Klart intressant. Men det finns nån VST som emulerar ett trackerinterface för programmering av andra instrument. Lade aldrig namnet på minne dock eftersom det inte är särskilt intressant för min del. Ska se om jag hittar nåt om det ... leta annars på KVR efetr sequencer eller other, typ.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-05 17:18

Antingen battery + pianorulle eller loop i fruity loops rewire och sen bounce till audiospår. Jag föredrar frityloops men nackdelen är att ja måste bounca om loopen om ja vill ändra nåt... tips förresten med fruityoops, man kan dragndroppa ljud från FLs ljud-browser direkt till ett audiospår i cubase

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 19:00

Jag hade föredragit att ha allt i samma program, men trumsampler och klicka i pianolrullen är vad som gäller? Drar hem ett demo på battery as we speak och ska testa det sen, men finns det andra alternativ?

Jag får erkänna att jag är en total newbie på att använda "vanliga" sequencerprogram

Jag kör pianorulle, framförallt via Impulse i Ableton Live. Jag tycker man vänjer sig rätt fort jämfört med trackers - det är ju samma slags data, fast på en annan ledd bara. Och med större flexibilitet med timing, vilket jag gillar. (Som att knuffa enstaka ljud fram och tillbaks på millisekundnivå - svårare att göra i en tracker.)

Den största nackdelen är väl att det inte är lika lätt att göra allt från datorns tangentbord.

Men det finns ju en massa mjukistrummisar med inbyggd sequencer. Förutom Battery brukar Microtonic nämnas, sen finns ju Guru, Stylus mfl. Redrum i Reason via Rewire är också ett alternativ, men gissningsvis overkill för dig.

Edit: har inte Fruityloops en integrerad x0x-trummis? Kanske värt att kika på om du inte definitivt bestämt dig för Tracktion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-05 23:55

Flytta ljud fram och tillbaka kan man ju göra i en tracker också med delay- och retriggerkommandona Kanske inte på millisekundnivå riktigt, men ändå nåt jag använder rätt ofta så en vanlig X0X-sequencer känns lite för begränsande.

Jag testade reason mer ordentligt för nåt år sen och det är inte programmet för mig även om redrum är rätt skön, likaså malströmsynthen. Enbart X0X-sequencing dock.

Har battery en egen sequencer? Hittade den inte i så fall Men jag har testat den lite nu och det verkar funka bra. Jag är inte helt van vid att klicka i pianorullen men man lär väl sig

Live ska jag försöka testa ordentlig nån gång när jag hinner, många här verkar ju gillad det.

Ursprungligen av makari:

Flytta ljud fram och tillbaka kan man ju göra i en tracker också med delay- och retriggerkommandona Kanske inte på millisekundnivå riktigt, men ändå nåt jag använder rätt ofta så en vanlig X0X-sequencer känns lite för begränsande.

Jag sysslade en del med retrig/delay när jag körde Octamed, men man får inte samma precision på knuffarna som med en pianorulle och det är mycket jobbigare att flytta flera ljud samtidigt.

Citat:

Har battery en egen sequencer? Hittade den inte i så fall Men jag har testat den lite nu och det verkar funka bra. Jag är inte helt van vid att klicka i pianorullen men man lär väl sig

Sorry - fick för mig att Battery hade en sequencer, men det har det ju inte.

Cubase har nån speciell trumrulle också som jag inte blir ritkigt klock på dock. Bara en annorlunda layout av pianorullen som är mer anpassad för trummor och mappad efter standard GM, typ. Föredrar rullen, men jag blir å andra sidan lätt förvirrad av trackers ... Så jag är nog mer en pianorullesnubbe

Jag kör också med Fruityloops, där finns ju som sagt patternseq i xox-stil, och även pianorulle om man vill...
Går i de senare versionerna att köra som VSTi eller rewira till Sonar/Cubase om man vill, men jag brukar ändå exportera ut från FL som acid-audioloopar, det känns tryggare på nåt sätt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 09:15

Själv så spelar jag in alla mina trumspår i realtid på mitt midikeyboard...

Det är ingenting som du har övervägt?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-06 12:21

Även jag kör pianorulle och Battery. Jag känner att det ger mig full kontroll över precis allt. Ibland klickar jag in med musen och ibland spelar jag via klaviaturet och kvantiserar det efteråt.
Hämtar ofta inspiration från färdiga loopar men använder dem sällan då det i slutändan brukar bli mer jobb med att behöva klippa upp dem och anpassa dem till låten i fråga, i synnerhet då jag tycker om att variera mina komp med att flytta och ta bort lite slag från takt till takt. Däremot kan det vara rätt fint med någon loop från en shaker eller en tamburin diskret i bakgrunden. Även om man lägger dem så tyst att de knappt hörs så gör de mycket för gunget, och det funkar i fler musikstilar än man kan tro, även mer elektroniska alster.

Var ett tag inne på att köpa mig en riktig hihat och spela in, men det har inte blivit av än. Är fortfarande lite tänd på idén dock. För elektroniska alster har jag ibland använt plåtburkar som jag bankar på som hihats, och med lite dist och noisegate på dem kan det bli ganska livfullt och kul

Jag brukar loopa en kort bit och sen peta in miditriggar manuellt med klav/mpc/pads/whatever.. overdub. Sen kan man ju jobba vidare med mididatat därifrån.
Alternativt rakt av på trummaskinerna (blir oftast så).

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-12-06 12:32

Jag körde mest på trum-grejjsen i cubase förut, den med stjärnor eller diamanter, bättre överblick än pioanorullen, lite som 707an display, sen anävnde jag battery, drumatix och en gratis sampler från futuremsuic.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-06 15:06

för min del är det bara reason och mpc när det gäller trummor.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-06 16:18

Jag kör oftast med Impulse i Ableton Live. Eftersom jag jobbar med clip så kan jag göra en basgång och en trumkomp, och sedan ändra längden på loopen på trummorna så att mitt pattern blir längre och längre. Efter ett tag har jag ett clip som är lika långt som en vers eller refräng och kan då lägga in break och fill i slutet för att binda ihop trummorna med nästkommande bit.

Sedan har jag mappat machinedrum så att den svarar på samma noter som impulse jobbar på (bara 8 spår då iofs) vilket gör att jag väldigt snabbt kan använda machinedrum som ljudmodul,, och kanske spela in ett pattern eller två om det är något mer avancerat jag vill göra.

Jag jobbar ibland med machinedrum helt från början, men det passar inte mig lika bra när det handlar om effektivitet. Parameterlocks i all ära osv, men det är lite bökigt att spela spår för spår då jag har för lite ingångar på mitt ljudkort.

Men kanske din trummaskin svarar på olika midinoter som min machinedrum gör, och du kanske kan göra en liknande idé? Funkar perfekt för mig då jag enkelt kan byta ut mina mjukistrummor i laptopen till machinedrums med bara 2 musklick.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-06 16:19

Jag borde kanske ha en Live-demonstration här i gbg, då det verkar som att det är många som vill lära sig programmet bättre. Kanske under mellandagarna nu i jul...då är det rätt soft för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-06 19:00

Tack för alla svar, lutar åt att de får bli battery eller nån annan trumsampler. Kul att höra hur ni andra gör också.

fm: så du har också varit nere i amigaträsket? Octamed var kul, då kunde man äntligen ha mer än 4 kanaler (fast datorn orkade bara med 6 innan det började knäppa och ha sig)

clase: ja för fan, det hade varit soft. Tankade faktisk ner ett demo på live 6 för att testa lite, men det var inte helt busenkelt att komma igång med...

Ursprungligen av makari:

fm: så du har också varit nere i amigaträsket? Octamed var kul, då kunde man äntligen ha mer än 4 kanaler (fast datorn orkade bara med 6 innan det började knäppa och ha sig)

Klart man varit i amigaträsket (och det ganska länge) och tillbringat många timmar i Octamed. Men det där med 6 kanaler gällde väl bara sista versionen, den med mjukvarumixer?

Har funderat på att sampla av lite trumljud från Amigan, men jag misstänker att de inte låter fullt lika bra som nostalgin vill göra gällande.

makari: Linplug RMIV (den heter väl så?) är ju också ett alternativ.. den funderade jag på att slå till på tills jag lyssnade på ljuddemona.. de tyckte jag lät ganska så livlöst och tråkigt.. men folk verkar gilla den. 1395:- har jag för mig att jag såg den för i någon butik.
Battery 3 känns ju annars som ett riktigt jäkla bra paket!
Stylus RMX verkar också vara riktigt ballt..

Jag programmerar mina trummor i cubase stepdesigner eller på yamaha rm1x,
två helt separata "riggar". Men jag gillar stepdesigner, och RM1X för den delen..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-25 23:58

Lite trådarkeologi så här på en lördagkväll. Drygt två år sen jag ställde frågan. Jag bytte till mer och mer från Tracktion till Live senare och det var inga större problem att få igång flytet med impulse och pianorullen och de flesta trackertrick jag hade lärt mig gick hyffsat att översätta. Finns väl några få grejer som är svårt att göra men det uppvägs lätt av allt roligt det finns att automatisera.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-26 00:28

uh, jag saknar Impulse...

1
Bevaka tråden