Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

om priserna i köp&säljdelen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er
visste inte om detta var det bästa forumet för en sånhär detaljfråga.

Om man ser en annons i köp&säljdelen, där man tycker priset är lite väl högt (även om man inte är intresserad själv av produkten) .... tycker ni man skall säga det då? Om exempelvis nypriset är lägre.

Vet andra forum där man hade huggit direkt på en sån grej, men å andra sidan vet jag att det är lite familjär stämning på 99an så man kanske ses som en grinig taskmört om man går in och kommenterar sånt som man ändå inte ska köpa.

adjö då.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 22:21

det är väl lite analt att gå in o kommentera nåt som egentligen inte berör dig... jag skulle rekommendera att skaffa en annan hobby..

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Det är inte så poppis nej kanske. Men samtidigt retar jag mig på forum där det mer eller mindre är förbjudet. Klart det ska kunna diskuteras eftersom det just är ett forum och inte en annonssida.
Har själv blivit rättad, kan röra sig om sånt som att ha missat att börsen dumpat nypriset med en tusenlapp osv.
Är något helt åt skogen så tycker jag man kan referera till ovan nämnda familjäritet, inte vill man att någon ska behöva bli lurad?
Dock ska det ju såklart skötas så snyggt och smidigt som möjligt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-18 22:51

Tycker det brukar komenteras, och man har väll en konversation med den man köper av innan man slår till. Tycker dock faktiskt att det är värt nåra 100ingar hit eller dit att köpa av en 99a... brukar vara såååå mycket mindre strul/idioti mot diverse annonssajter...

Absolut, just därför drar man ju gärna av några hundringar jämfört med vendolin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-18 23:25

Jess, fast ett PM är ju en snygg lösning så personen slipper drabbas av någon slags ångest. Det är ju faktiskt upp till säljaren att sätta vilket pris han / hon vill. Däremot så kan man ju påpeka det om tråden bumpas och säljaren ropar på uppmärksamhet och prylen är lite väl entusiastiskt prissatt.

OK här syftar jag alltså främst på nåt som är billigare nytt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-18 23:57

Jo, jag förstod det. Om den reas ut i en av alla hundratals affärer så kanske 1) säljaren inte vet det, eller 2) hoppas på att köparen inte vet det. Det är kanske lite fult men inte på något vis olagligt, så det är s a s säljarens beslut. Har man gett 9995:- för en pryl som MB säljer för 2995:- just nu så blir man ju rätt deppig och försöker få tillbaka så många sekiner som möjligt kanske. Har sett hur folk ofta retar upp sig på att prylar annonseras ut "för dyrt", men ibland så är det kanske helt enkelt okunskap från säljarens sida. Pruta kan man alltid försöka göra dessutom, något som många svenskar är kassa på. Jag har många många gånger satt ut t ex "2900:- eller högstbjudande", och det kanske ringer nån tjomme efter 2-3 dagar som första intressent. Dessa personer har i samtliga fall (!) alltid börjat med att fråga om den är kvar och erbjuder sedan just 2900:- fastän jag själv kanske redan börjat klättra på väggarna och lätt skulle godta 2200:-. Extremt sällan som jag hamnar i prut-diskussioner när jag säljer... när jag köper däremot...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-19 00:09

(Med reservation för att det där kanske lät lite drygt så måste jag tillägga att jag aldrig har sålt / köpt / bytt prylar för att profitera på andra, och även om jag kanske skulle ha behövt det ibland så har det aldrig legat mig i fatet. Då jag satt ut 2900:- eller högstbjudande kanske andra provar med 3500:- t ex, och när jag prutar så är det för att få råd med några fler liter mjölk.)

Fast generellt så är det ju ganska vettiga/index-enliga priser som sätts ut.

Har bara köpt av en 99:a, men där var det både rätt pris och smidig affär. Så jag håller nog med om att man hellre handlar här, än på tex. blocket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 06:54

Men är man någorlunda smart så gör man väl först någon form av marknadsundersökning innan man lägger ut en annons. Sök på varan på vendolin och blocket så får man ganska snabbt reda på vad andra vill ha för den.

Sen som PF säger så kan man ju skicka ett litet PM med en "hejhallå, du tar förmycket/förlite betalt" ist för att börja skrika "MEN ÅÅÅÅH!" i säljtråden.

  • Medlem
  • 2006-11-21 08:34

Jag har några gånger tipsat om att personer ligger lite väl högt, formulerar man sig vänligt brukar det inte vara några problem.

Appropå detta så skulle jag vilja pusha lite för att ha en sticky i köp/sälj med feedback där köpare/säljare postar efter genomförd affär. Det finns i ett annat forum som jag är med i (inte alls musikrelaterat) och det funkar mycket bra.

1
Bevaka tråden