Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betygssystem på Din Musik?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vet att alla har olika smak, och preferenser osv, men skulle det inte gå att ha ngt sorts betygssystem på alla alster som läggs upp under Din Musik? (Som för övrigt borde heta Min Musik.)

En enkel skala 1-5, som syns i rubriken? Vore fräckt tycker jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-08 14:42

Risken är ju att folk inte bryr sig om att kommentera då och det är ju den inputen som betyder mer.

Jag ger det här förslaget betyget "1".

Jag tror att det är lite för spretig musik som läggs upp här och för få användare för att ett betygssystem ska funka riktigt bra. Betyg har sina poänger om man måste leta igenom 30000 låtar av 3000 olika artister, men än så länge har 99musik inte hunnit dit.

Antingen skulle folk mest ge betyg till sånt de lyssnar på och gillar med följden att allt får toppbetyg, eller så kommer det bli massa irritation när någon får betyg allt mellan 1 och 5. Se bara reaktionerna på enapa eller LEE Cordon Blue redan som det är idag.

Mnja...är även osäker till det hela. Men det är en idé ändå. Tror ändå det blir missvisande.
Lyssnar man på en låt som inte alls tilltalar en, typ genremässigt, och man fattar noll av den. Ska man ge den 0 poäng bara för det? Medans låten kanske är svinrätt på alla vis...
Och struntar man då i att rösta, så är det ju ingen mening att ha systemet.
Eller om en låt får 5 poäng, för att 5 personer av 4000 medlemmar älskar den... Är den "värd" dom poängen då?

Många lägger ju även upp skisser för feedback på ex. mixning/etc. Då vill man ju gärna inte ha något blockmongo som röstar 0 på ens låt bara för att man har kassa högtalare

Om man nu ska ha ett röstsystem så får man nog stolpa upp det lite, eller ge det någon form av regel. Inte bara ett system "utan anledning". Och kanske då på en 10 gradig skala istället.
Man kanske själv ska få välja när man tankar upp sin låt om man vill ha betygsystem, och skriva regeln själv, så får folk rösta...eller något...

Nåväl, jag har väl tänkt högt här i inlägget. Det är en svår diskussion. Men det tåls att ventileras iaf. Många andra forum har ju det som val.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 15:26

Man kan göra en tabell där man får betygsätta låtens olika element. Eller ett formulär som alla måste fylla i. Spaltas upp och kordineras. Analys och struktur.

Nej, jag är nog ganska emot ett betygssystem. Vill man ha det kan man använda allears eller vad sidan nu heter..?

  • Medlem
  • 2006-11-08 15:28

Vi har haft lite åt det här hållet genom att testa med omröstningar om låtar. Här är ett exempel: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=5411

Fördelen är att man få in omdömen/betyg från de som inte orkar skriva något, men vad är det värt utan att få redan varför man väljer just det betyget? För mig personligen, inte ett skvatt.

En del av de reaktioner folk har på mer eller mindre anonyma röster finns att läsa i den här tråden: http://99musik.se/forum/showthread.php?t=19586 (remixtävling av Peter Gabriel-låt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-08 15:30

Värdelös idé - de hade en liknande i Peter Gabriel remix-tävlingen, vilket bara resulterade i att folk "röstade" ned varandra...finns ingen som helst mening..

tanken var mest att jag är lat, och ett betyg i rubriken skulle hjälpa till i urvalet lite, även om jag antagligen skulle lyssna lika mycket som idag.

tanken var att det skulle vara superenkelt, utan kategorier, och bara 1-5. om man gillar låten eller inte. man kan ju enkelt göra så att man inte kan lämna betyg utan en kommentar.

det funkar bra som det är nu, men skulle det bli större skulle det nog behövas olika kategorier i avdelningen, så att man inte råkar klicka på ngn hårdrockslåt när man letar dub osv.

insåg inte heller att folket på 99musik var sådana som röstar ner varandra, eller skulle sätta betyg för att vara bussiga/taskiga. om medlemmarna inte kan fixa det, är ju ett betygssystem helt onödigt.

Ursprungligen av Henrik:

det funkar bra som det är nu, men skulle det bli större skulle det nog behövas olika kategorier i avdelningen, så att man inte råkar klicka på ngn hårdrockslåt när man letar dub osv.

Det är det som är stötestenen tror jag. Eftersom det postas relativt lite musik och med såpass stort spann av genrer tror jag det är svårt att få till ett fungerande betygssystem.

Då tror jag mer på bättre sätt att hitta mer musik av samma person när man hittar något man gillar.

Citat:

insåg inte heller att folket på 99musik var sådana som röstar ner varandra, eller skulle sätta betyg för att vara bussiga/taskiga. om medlemmarna inte kan fixa det, är ju ett betygssystem helt onödigt.

Shock the monkey-bråket var ju på Peter Gabriels sajt och inte här på 99musik, så jag vet inte om det var någon här som röstade ner andra medlemmar eller om det var utomstående. Sen tror jag att värdefulla priser för en förstaplats leder till sånt beteende, och det kommer ju knappast vara aktuellt för 99musik.

Men om det går att slå på betyg på frivillig basis så är det värt ett försök.

  • Medlem
  • 2006-11-08 15:39

Förstår helt tanken, den har jag själv haft många gånger. Tror tyvärr att den är för svårt att genomföra på ett bra sätt som ger mer än det skadar.

Det är väldigt lätt att sätta en etta med kommentaren "gillar inte", vilket ändå inte säger något.

Har du tips på forum där motsvarande fungerar bra?

Ursprungligen av jgb:

Har du tips på forum där motsvarande fungerar bra?

http://www.ctgmusic.com/

Vad man oftast behöver är konkreta konstruktiva kommentarer. En siffra, som många redan har sagt, betyder inget.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 15:55

Jag instämmer i kören, när jag lägger upp musik så är det ofta för att jag vill ha nån form av respons och synpunkter på det. En enkel siffra säger mig då absolut ingenting och blir alldeles för ensidigt. Det kanske inte är deras favoritgenre eller så är mixen skitkass. Däremot så är konstruktiva kommentarer guld värda och då kan man ju få reda på alla sådana saker om hur folk verkligen uppfattar musiken.

Däremot så vore det kanske en ide med en mer organiserad musikdatabas. Kolla gärna lite på www.fotosidan.se, de har ett system med veckans bild och ett antal utvalda bilder som byts med jämna mellanrum som får lite extra (oftast välförtjänt) publicitet.
Nu lämpar väl sig bilder betydligt bättre till det än musik och det lär kräva fett mycket mer bandbredd, men ideen är väl inte så dum

betyget skulle isf vara hjälp till den som vill lyssna, inte så mycket för den som lagt upp musiken.

vore ändå skoj att på något vis föra fram veckans bästa eller liknande
göra något av allt som postas.

  • Medlem
  • 2006-11-08 16:08

En tanke som har dryftats vore en automatgenererad m3u-lista med alla låtar som postas i "din musik", enklare att glida igenom all musik då. Det postas ju massor där!

Skall kika lite på fotosidan.se och se hur de har gjort där.

När det gäller "veckans bästa" så är kriterierna för hur man skall välja sådant definitivt ett problem, ett betygssystem skulle helt klart hjälpa där. Dock, betygssystem med allt vad det innebär.

Alternativt en jury som folk får lita på, vilket även det kan vara svårt. Skulle jurymedlemmarna ha tid att lyssna igenom allt?

Ursprungligen av jgb:

En tanke som har dryftats vore en automatgenererad m3u-lista med alla låtar som postas i "din musik", enklare att glida igenom all musik då. Det postas ju massor där!

det är en bra idé, men det kräver att alla lägger in ordentliga ID3-taggar. det borde alla göra nu oxå, eller iaf döpa filerna bra. man lyssnar på låten en dag senare, och har ingen aning om vem som gjort den, om ngn skickat via msn, eller om det är 99musik osv.

men som sagt, går det att ordna så vore det grymt.
visst borde det annars gå att få en separat RSS-feed för Din musik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 16:42

säger nog också nej. om inte annat så kan ju den som postar låten alltid be lyssnarna betygsätta i själva tråden.

  • Medlem
  • 2006-11-08 16:59

Hade det varit enkelt att fixa betygssättningsbiten hade vi kunnat testa det en sväng för att se om det skulle fungera. Nu spekulerar vi mest. Damn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 17:01

m3u för alla låtar är väl rätt likt 99radion.

Det finns ett system för vBulletin som heter Thread-rating. T ex används det på CGTalk (ett forum med grafisk inrikting). Se här för exempel, http://forums.cgsociety.org/forumdisplay.php?f=137

Håll musen stilla över stjärnorna för att se antal röstande och medelvärdet.

Personligen ser jag nog hellre att man kommenterar än betygsätter. Men om folk fortsätter att kommentera trots betygssystemet så ser jag ingen skada i det. På CGTalk fungerar det fint med ratingsystemet, folk kommenterar friskt.

Värt att nämna är att det enbart går att rösta i CG Choice Award Gallery på CGTalk, alltså, ett galleri av utvalda postade verk som blivit nominerade.

Detta skulle kräva att man t ex separerade Din Musik i Skisser och Färdiga Verk.

CTG som AB föreslog verkar ha mer fokus på topplistor och skiljer sig rätt mycket mot 99 vad det gäller sättet att lägga upp sina låtar.

I slutändan tror jag trots allt på ett betygfritt system.

Ursprungligen av Katzenjammer:

Detta skulle kräva att man t ex separerade Din Musik i Skisser och Färdiga Verk.

Det tycker jag även ska diskuteras. (har en känsla att vi gjort det även innan).
Jag tycker det är en bra idé iaf. Jag själv vill ha olika infall på om en låt är klar eller inte. Visstfan är det hur guld som helt med feedback överhuvudtaget, men ändå. Man vill lägga mer fokus på en skiss än på en "färdig" låt...

Men jag vet inte vad folk är intresserade av, generellt. Då kanske det blir helt tomt i någon av fallet.

Nåja, sorry för utglidningen här...

Om man kunde kombinera CTG-tänket med Din Musik så som det fungerar nu så skulle det ändå vara rätt nice, men känns som att det kan bli för seriöst då nästan.

Iaf om man åsidosätter topliste-grejen och bara tänker på hur betygsättning, kommentarer utförs så funkar det väldigt bra på CTG.

http://www.ctgmusic.com/song.php?id=3170

Fast vafan, känns ändå som att det kommer bli onödigt krångligt faktiskt.

Kan man inte låta medlemmarna starta omröstningar i "Din Musik"-forumet? I sådant fall kan man själv bestämma ifall man ska bli betygsatt eller inte när man postar en låt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-08 17:35

Jag kan se en viss risk att folk blir kåta på att få höga betyg, speciellt om vi ska ha nån topplista eller nåt sånt och att folk kanske tar till allehanda fula knep för att komma dit vilket slutar i dålig stämning och en allmän tävlingsmentalitet som inte gagnar nån.
Jag är personligen inte speciellt intresserad av att posta musik bara för att få poäng.

  • Medlem
  • 2006-11-08 17:36

Martin Pettersson: För att ändra det så behöver man superduperadminrättigheterna...

Ursprungligen av jgb:

Martin Pettersson: För att ändra det så behöver man superduperadminrättigheterna...

Jo, men jag tänkte att det kunde vara den enklaste lösningen på betygs-sättningen. Dels att medlemmen själv får bestämma ifall man vill bli betygsatt + att det "bara" är att slå på funktionen (om man heter Björnström och har rättigheter att göra det vill säga).

  • Medlem
  • 2006-11-08 17:42

MP: Mmm... det är ungefär så jag själv har tänkt nu framåt kvällningen. Man kan testa. Funkar det inte så slår man av det igen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-11-08 19:11

Om det ska vara ett system för att hjälpa folk att hitta annan musik på forumet som de kanske gillar skulle jag föreslå följande:

Användare "A" postar en/flera låtar i en tråd i din musik. Användare "B" lyssnar, och kan om hon/han vill göra ett val på t.ex. "jag gillar / låter ok / jag gillar inte", och dessa val kommer inte att vara direkt synliga för någon. Dock kan man göra jämförelser i detta, så att om t.ex. 5 personer valt "jag gillar" på denna låt, och fyra av dessa även valt "jag gillar" på en annan låt/tråd så kan det komma upp i en "rekommenderade låtar" av liknande typ som "liknande diskussioner".

Fast det skulle vara rätt mycket jobb att fixa en sån funktion, och skulle kräva rätt mycket kodande. Men det är en funktion som jag personligen skulle gillat. Jag vet inte exakt hur vBulletin är uppbyggt, men det kanske går att göra som någon sorts modul?

Varför ska användaren betygsättas? Som jag fattade det var det tråden (låten i tråden) som skulle betygsättas?

Se till att trådarna inte bumpas av att någon röstar bara, annars blir det jobbigt.

Bevaka tråden