Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max/MSP kurser

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-06 23:15

har funderat sen jag första gången såg max/msp att vilja lära mig programmet.
det som skrämt är dock att det är sjukt svårt att lära sig (om man är novis).

valet för mig blev således reaktor 5 när det släpptes men det känns på sätt och vis begränsat då jag vill så mycket mer...

så jag undrar nu om det finns några användare av max/msp och vad de kan rekomendera.

vart kan man köpa böcker om programet ? finns det några kurser i stockholmsområdet ?

behöver all hjälp jag kan få för att undelätta lärandet av programmet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-06 23:44

Jag har undervisat i det, bl a på EMS och på en sommarkurs i Växjö i Musikhögskolans regi nyligen. Båda har varit intensivkurser, vilket jag tror är ett bra sätt att komma igång. Båda kurserna kommer troligen att gå nästa år igen. I alla fall Växjö-varianten.
Annars rekommenderar jag att göra de tutorials som följer med när man laddar hem programmet. De börjar verkligen från början, så det går snabbt att lära sig grunderna. Sen gäller det att ha en konkret idé att realisera..
Max/MSP är f ö mycket bra dokumenterat och du får upp en hjälpfil om varje objekt genom att alt-klicka på det (om du har mac.. tror det är ctrl-klick på pc). Dessutom kan du regga dig på forumet på cycling74.com där man lär sig massor av andra användare, och inte minst c74:s egna genier.

Det finns några böcker också, men jag tycker att det är onödigt att lägga pengar på dels eftersom dokumentationen är exemplarisk och dels eftersom programmet bygger så mycket på externa objekt, som olika användare gjort, vilket gör böckerna omoderna väldigt fort.

Som emp säger så gör de medföljande tutorials och börja arbeta med en idé i programmet. Du kommer förmodligen att få hundra idéer du vill genomföra innan du är klar med tutorials.

Gå en kurs, det är det bästa annars. Det ger en mycket att se vad andra hittar på. Annars kan du ju ta privatlektioner också.

Max/MSP är ett fantastiskt bra verktyg där det mesta går att göra.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-07 13:04

tack så mycket för hjälpen. skall se över när jag tidigast kan köpa programmet.

tror däremot att privatlektioner skulle vara bäst då jag inte vet hur min nuvarande utbildning kommer att se ut inom kort (läser för en svetslicens nu).

Hör av dig igen om du behöver lärare, jag känner flera som skulle vara bra, emp härovan som en av de bästa kanske, och jag skulle själv kunna hjälpa dig.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-07 13:36

david: vart ligger EMP ? jag pm:ar dig när allt är klart att börja
(till och med min sambo stöttar mig på att jag skall börja med max/msp numera )

Hehe, emp finns här ovan detta inlägg, alldeles strax under ditt första i den här tråden och är en väldigt trevlig man med stor kunskap i Max/MSP-programmering.

Roligt i alla fall. Du kommer att ha mycket roligt om med Max/MSP.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-07 15:05

oj. pinsamt läge

skall prata lite med en kompis nere i växjö som säljer lite prylar åt mig. vi bör kunna ordna upp något.

tack för hjälpen och på återseende.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-07 21:36

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-07 22:32

det var EMS jag skulle fråga emp vart det var. förvirring var stor precis efter lunch *skylla ifrån sig*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-08 00:14

EMS står för Elektroakustisk Musik i Sverige och ligger i Münchenbryggeriet.
På torsdag kl 18:30 är det förresten en presentation av Fredrik Olofsson där. Han är mycket bra på Max/MSP och kommer bl a att prata om kopplingar mellan ljud och bild. Gå dit om du kan vetja!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-08 10:18

har dessvärre inte möjligheten att kunna åka till stockholm på torsdag. även att jag vill.
men det kommer väl fler gånger antar jag.

Jag gick sommarkursen i Växjö i somras och hade förmånen att ha mästare emp som otroligt pedagogisk lärare. Stort jäkla tack för all kunskap emp!!!!

Om Växjö kursen blir av i sommar igen så kan jag rekommendera den oerhört mycket. En hel vecka full med max/msp lektioner och möjlighet till eget arbete hela nätterna tillsammans med andra max/msp nördar som dricker på tok för mycket kaffe och programmerings-skämt, kan det bli bättre!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 00:42
Ursprungligen av Per Samuelsson:

Jag gick sommarkursen i Växjö i somras och hade förmånen att ha mästare emp som otroligt pedagogisk lärare. Stort jäkla tack för all kunskap emp!!!!

Det var snällt sagt. Tack Per! Lätt att vara pedagogisk med duktiga elever!
Det bästa med att undervisa är att man lär sig så mycket själv. Och man blir grymt inspirerad av alla elevernas idéer!

Citat:

Om Växjö kursen blir av i sommar igen så kan jag rekommendera den oerhört mycket. En hel vecka full med max/msp lektioner och möjlighet till eget arbete hela nätterna tillsammans med andra max/msp nördar som dricker på tok för mycket kaffe och programmerings-skämt, kan det bli bättre!

Jag blev tillfrågad igår om jag ville göra kursen igen faktiskt. Och jag sa ja. Så om inget oförutsett inträffar så blir den av. Fast denna gång utan ett fotbolls-vm som "stör".;)

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-09 00:13

låter ju riktigt intressant per. dessvärre kommer jag troligtvis bara ha tillgång till 2 veckors semester nu i sommar

är det på st. sigfrids folkhögskola som kursen hålls ?
blir ju riktigt sugen på kursen nu

men det känns skönt att veta att det finns några (eller många?) i sverige som håller på med max/msp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 00:45
Ursprungligen av leere:

är det på st. sigfrids folkhögskola som kursen hålls ?

Den var på universitetet sist. Både för- och nackdelar med det. Kan ev ändras..
Kan återkomma när jag vet mer hur/när/var etc..

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-09 01:14

emp, David och Per; vad har ni själva pillat till i max/msp? tar det lång tid att komma igång med? ungefär hur hög är inlärningströskeln, vad krävs egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 02:12

Min viktigaste max-patch är ett "live-instrument", tätt sammankopplat med en BCF2000-kontroller. Det innehåller egentligen inga spektakulära saker, mest standardtricks, men det funkar precis som jag vill.
Sen har jag gjort en massa patcher som är knutna till specifika kompositioner, jobbat med joysticks och sensorer, gjort en konstig editor till min ESQm etc..

Det går ganska fort att förstå hur Max/MSP funkar i sig. Objekt som gör specifika saker som kopplas till varandra, precis som i vilket modularsystem som helst. Men det finns ju hundratals objekt som gör mer eller mindre abstrakta saker, vilket gör att det kan kännas lite ogreppbart ibland.
Det underlättar om man har grundläggande kunskaper i DSP, att man vet hur digitalt ljud funkar och så..
Att ha lite mattekunskaper är inte heller fel, men där har jag själv stora brister... Som tur är finns det massor av duktigt folk som delar med sig av sina patcher på nätet. Copy+paste!

Jag har mest gjort livepatchar, alltså för musik där det ska hända saker i datorn samtidigt.

Det har varit olika saker; från att använda Max/MSP som en mer flexibel effektenhet (delay, reverb, pitch, panorering i fyra högtalare mm) och uppspelning av ljudfiler till en musiker styrd av pedal eller ljud mm till saker som att spela in musikerna samtidigt som de spelar och låta Max/MSP arbeta (bearbeta på olika sätt) med det i bakgrunden mot musikerna, bygga syntar som påverkas av musikernas spel och andra idéer där musikerna styr ljudbearbetningen på olika sätt.

Några gånger har jag programmerat saker i Max/MSP för att hjälpa mig med mitt komponerande, ex en del processer som skulle varit omöjliga att genomföra för hand (tagit för lång tid) eller som handlat om styrd slump.

Hursomhelst är ju Max/MSP väldigt flexibelt. Det mesta går att göra (som har med ljud att göra, med tilläggsprogrammet Jitter kan man också jobba med video i realtid). Mitt ingångssätt har varit att precis som emp säger först göra så många tutorials man vill och orkar och sedan arbeta med konkreta idéer. Varje gång jag gör en ny patch brukar jag lära mig nya saker.

Demon av Max/MSP går ju att använda en månad, Runtimeversionen är ju helt gratis men då går det inte att programmera, bara testa patcher.

Det finns ju en stor mängd patcher att utgå ifrån förstås, vill man kan man ju titta på ex cycling74:s egna sida: http://www.cycling74.com/twiki/bin/view/Share eller ladda hem widgetar som håller koll och letar reda på maxobject: http://www.maxobjects.com/ och ex http://www.studiotoolz.net/studiotoolz-rss-widget

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-09 21:59

Jag testade PD och den funkar ju fint, vad är skillnaderna
mellan Miller Pukettes PD och MAX/MSP?( förutom att PD inte
kostar något och MAXMSP kostar en massa stålar).

Appropå PD, finns det några skinns gjorda till PD så att man kan
få ett roligare grafiskt interface till den, eller måst man kanappa lite
C själv måhända?

Jag har inte provat PD själv, men vad jag förstår är det likt men skiljer rejält vad gäller en del objekt.

Jag vet eg inte om det finns någon fördel med att köpa Max/MSP. Hursom vet man ju att det kommer att uppdateras och supportas, något jag tycker känns skönt eftersom jag använder programmet i konsertsituationer och måste kunna lita på att allt fungerar.

Det måste ju finnas någon som vet mer om PD här förstås. Annars är väl tipset att ladda hem både PD och Maxdemon och jämföra.

Max/MSP har framförallt bättre dokumentation, bättre objekt för gränssnitt och interaktion, fler "externals" (fast en hel del finns till PD också) och mer färdiga patchar att ladda hem och titta på. Det är iallafall intrycket jag fått efter att ha använt PD en del och tittat på Max/MSP.

Grunden är väldigt lika mellan de två programmen, många patchar går att flytta mellan dem utan större problem.

Jag har nosat en del på PD, men de har ju båda sina för/nackdelar. Så här upplever jag det:

PD fördelar:
* gratis
* I extended versionen ingår objekt för att rendera grafik, i max/msp måste det inhandlas.

PD nackdelar
* ogästvänliga tutorials
* PD kraschar betydligt oftare
* Patchkablarna kan inte dras i 90 drager (segmented patchcords) , vilket gör större patchar otroligt svåra att tyda.

Men vad fasen, PD är faktiskt helt makalöst för att vara freeware!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 11:43

Fast vill man ha gratis råkraft vad gäller ljudprogrammering är nog SuperCollider det mest kraftfulla som finns. Men det är ju ett helt annat koncept än Max och PD. Och väsentligt svårare att lära sig...

Jag kan tillägga att jag upplever Max/MSP som oerhört stabilt i nuvarande version. Det har aldrig kraschat för mig när jag kör en patch (nu håller jag krampaktigt i mitt träskrivbord). Det kan krascha när man patchar om på konstiga sätt, men det gör man ju inte i en spelsituation.

  • Medlem
  • 2009-01-23 15:31

hej hej

väcker frågan till liv igen. Finns det några max/msp utbildningar bortsett från den på ems?
Jag bor i Malmö så köpenhamn skulle funka (ifall den är på engelska, min danska är väldigt begränsad)

blir det någon kurs i växjö i sommar?
tack på förhand

Borde det inte finnas något på Malmö högskola?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-23 18:43

Finns på Blekinge Tekniska Högskola om man går ljudinriktningen där.
Vet ej om den går att ta som fristående kurs.

hör med dem: http://www.fyraval.se/val2.asp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-24 00:25

gazt, kom till sthlm!!!

både ems och kmh har utmärkta lärare.
jag ska försöka komma in på kmh, har sett läraren matias pettersson live och har blivit frälst.
fantastisk bra musiker och tekniker!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-24 10:10

Har vart sugen på det i flera år, men jag är fan sämst på att va smart å joksa logiska grejjer... + att jag inte vet helt om mer skevhet är att rekomendera för min del... vågar man..

  • Medlem
  • 2009-04-05 14:49

Zagor: Det känns lite segt att pendla till sthlm dessutom 5 tillfällen på en termin. Finns det inget universitet som vill köra en kurs i max som distanskurs? Det verkar ju uppenbarligen finnas ett intresse.

Vet någon ifall det blir några sommarkurser i Max/msp?

1
Bevaka tråden