Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olaglig räkning från Bostream.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har just fått räkning på ADSL från Bostream, eller rättare sagt Intrum Justitia. På denna räkning står det "Betalningen oss tillhanda senast 02-12-31. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 12,00 %år varvid ränfaktureringsavgift tillkommer. För skriftlig bet. påminnelse debiteras lagreglerad avgift."

Jag hade för mig att man hade 30 dagar på sig att betala räkningar. Efter en koll på konsumentverkets hemsida visar det sig att det inte är så, inte riktigt i alla fall. Konsumentverket om skulder. Se också SFS nr: 1975:635. Man får begära betalt omedelbart, men det är inte tillåtet att kräva dröjsmålsränta förrän efter 30 dagar om inte betalningsdag bestämts när avtalet slöts. "Har parterna inte kommit överens om någon betalningsdag har säljaren rätt att kräva dröjsmålsränta en månad efter det att han krävt att köparen ska betala".
Eftersom det inte står när man skall betala i avtalet, så gäller de 30 dagarna. Jag kan tillägga att tidigare har det alltid varit mer än 30 dagar till förfallodatum när jag fått mina räkningar.
Vad gör man lämpligen åt detta bedrägliga beteende från Intrum Justitia?

[ 18 December 2002, 02:51: Meddelandet ändrat av: ChrilleB ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-18 04:41

1. Kolla noga i avtalet med bonet att de inte har rätt att självständigt ändra faktureringstiden. I detta fall verkar det som de säljer fakturorna till Intrum.
2. Skriv till Bonet/Intrum och ange att du inte godtar 15 dagars faktureringstid. Ring inte, pappersspåret är viktigt att ha senare.
3. Begär att de skickar en ny faktura med korrekt period.

Om du inte får en ny faktura får du välja om du skall böja dig eller om du orkar bråka, dvs inte betala avgiften och vara beredd på att ta det till domstol om/när de kräver dig på ränta/avgifter.

Eftersom Intrum är duktiga på indrivning kommer de att smälla på avgifter ganska rejält kan man gissa.

Kontakta Sverker!
Skämt åsido. Låter mycket jobbigt det där. Hade liknande problem fast då med Telia som ville ha betalt för ett internetabbonemang som jag hade sagt upp med 1. Brev 2. Telefon tre gånger 3. Besök i deras butik.

När jag trodde allt var frid och fröjd så dock det upp brev från inkasso. Det gick så långt som till kronofogden. Borde ha betalat först och sen krävt dom på pengar. Nåväl, det löste sig till slut faktiskt. Och dom var riktigt trevliga på Kronofogden. Det tog dock 1 1/2 år innan allt fixade sig. Varav jag är mäkta misstänksam mot Telia. (kan rada upp en del andra tveksamheter från detta företag som jag har råkat ut för i olika sammanhang)

Nu i veckorna har jag dessutom fått ett kravbrev från Telenordia som vill ha betlat för 3 månaders internet. För 2 år sedan (!)
Dom vill inte känas vid att man fick 3 månader gratis internet med köpet av min G4. Sade upp abbonemnaget efter 2 mån skriftligen.

Så man börjar undra hur det är ställt med ärligheten på dessa företag. Om det vore jag som gjorde likadant skulle det vara jag som ska ha bevisföringen. NU är det likadant. Helt sjukt.

Nu är inte jag någon expert på såna här saker så jag kan ha fel. Men räknas inte dom 30 dagarna från faktureringsdag?

Fick själv precis en räkning från Bostream som skall vara betald 02-12-31, faktureringsdatum 02-12-06. Undrar bara om Bostream/Intrum själva promenerar runt och delar ut räkningarna då det tog 10 dagar efter faktureringsdatum innan räkningen hamnade hos mig.

I fin stil på räkningen kan man också läsa att invändningar mot fakturan skall göras inom 14 dagar efter fakturadatum.
Hur sjutton skall man hinna det när det tog räkningen 10 dagar att komma fram??? Dessutum finns det ingen poststämpel på kuveret som talar om när det skickades.

En liten sjuk teori kan vara att Intrum vill tjäna sig en liten slant på alla dom som inte kan betala så snabbt och inte hinner komma in med "invändningar" tillräckligt snabbt.

HELT OACCEPTABELT TYCKER JAG!!

Nu har jag förvisso inga problem att betala mina räkningar men dåligt är det.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-18 08:37

Har varit i kontakt med KV innan om detta. Det ligger till så att det är producenten, Bostream i detta fallet, som bestämmer förfallodagen. Däremot är det en rekomendation att ha 30 dagar. :rolleyes:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-12-18 09:26

Så här är det: Har man inte kommit överens om vad som skall gälla så gäller 30 dagar från det att du fått räkningen tillhanda.

Om det står i avtalet vad som gäller så gäller det, står det t.ex. att betalning skall vara inne senast den sista i den månad som räkningen skickas ut så spelar det ingen roll om du fått räkningen eller ej, du ska betala.

Om det på den första räkningen som du får står att du har 10 dagar på dig att betala, och du betalar inom 10 dagar, så kommer 10 dagar att gälla i fortsättningen då det då har blivit "praxis" mellan er.

Allt som står på räkningar o.s.v. som skickas ut efter att ni slutit avtal kan du strunta i, det är sådant som många företag sysslar med då de märker att folk oftast lyder det som står, så kallat G.S.G. (går det så går det)

Läs igenom avtalet noga, även det finstilta. Allt som tillkommer efter att avtal slutits kan du kasta i papperskorgen.

Peter

Håll ett tag. Om avtalet i sig tillåter att den ena parten ensidigt ändrar villkoren, så sotter vi i smeten upp till halsen. Ofta finns det en sådan klausul, men den försöker jättarna mildra genom att tillfoga nåt jidder om "information".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-18 10:12

Faktureringen från Bostream funkar inte. Idag har de stängt av mitt abonnemang! Jag har nämligen inte fått några fakturor från dem...

Tekniskt sett fungerar Bostream bra, men deras support och administration är under all kritik.

  • Medlem
  • 2002-12-18 12:23

Det verkar onekligen som om alla internet- och teleleverantörer använder samma skumma faktureringsmetoder.

Min erfarenhet kommer från Chello. De har alltid kort datum, och man får automatiskt betala faktureringsavgift om betalningen är utförd efter utsatt datum. Att de kallar det faktureringsavgift när ingen påminnelse gått ut är ju lite märkligt, det borde heta straffavgift. Faktureringsavgiften ligger på 40 kronor, och jag tror att den står för en betydande del av deras intäkter.

Någon sade att man ska betala även när man inte fått någon räkning, men det går inte. Man måste ha OCR-numret från fakturan. Jag har varit med om att jag har fått felaktiga fakturor, där fakturaavgiften inte varit upptagen, för att sedan få en rejält saltad räkning med flera fakturaavgifter och ränta på det. Det åligger tydligen kunden att se till att de kräver in sina avgifter.

Det är bara företag som tycker att man står i en beroendeställning som beter sig såhär. För mig är det lite svårt att byta, eftersom det är de som har kablar i mitt hus. Betalar jag inte tidningen en månad, får jag ingen straffavgift alls. De vet att jag bara kan byta om jag blir sur på dem.

Bredbandsbolaget hör också till gänget....
Höjde priset nyss från 320 till 340 kr. Kallar det faktureringsavgift. Erbjuder också autogiro, då slipper man höjningen. Däremot sägs det inget om e-faktura, som kanske kunde vara naturligt för ett bolag i branschen

Citat:

quote: debiteras lagreglerad avgift

Denna formulering, och andra liknande, försöker få oss att tro att lagen kräver att de tar ut avgift. En påminnelse, med 5 kr i avgift för porto, är väl ok, men 45 kr för att en dator spottar ut ett papper är nästan ocker.

[ 18 December 2002, 15:28: Meddelandet ändrat av: Stig Kjellman ]

Har kollat avtalet och...
"3.7 Betalning skall ske inom [30 dagar] från fakturadatum. Vid betalningsdröjsmål äger Bonet rätt till ersättning för betalningspåminnelser och inkasso- och indrivningskostnader samt dröjsmålsränta enligt lag"
Så goda och dåliga nyheter. Senaste räkningen bryter mot avtalet. Men om man skulle betala riktigt sent kan man råka illa ut.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Faktureringen från Bostream funkar inte. Idag har de stängt av mitt abonnemang! Jag har nämligen inte fått några fakturor från dem...

Var det inte bara så att du, precis som jag, var drabbad av att deras ´maskiner var trasiga´ ?

Anders
(som inte heller sett nån räkning på ett tag)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-19 09:22

Jo, tack och lov! Och jag måste säga att tekniskt sett är Bostream mycket robust och bra.

Företag som erbjuder bredbandstjänster har väldigt svårt att fakturera verkar det som... Jag fick heller inga fakturor från Stjärn-TV (under min tid i Sthlm).

Och så undrar analytikerna varför företagen blöder...

Jaha. Förhoppningsvis så är det fixat nu. Fick en ny räkning från Intrum Justitia med förseningsavgift pålagd. Hade skrivit till Bostream och nu ringde jag Intrum Justitia - heligt förbannad - och klagade. De ringde tillbaka och sa att förfallodagen ändrats till den sista januari, dvs en betalningstid på över 30 dagar, vilket då naturligtvis är ok. Jag läste mellan raderna att jag inte var den enda som hade klagat. Hoppas kostnaderna för den ansvarige av Bostream/Intrum överskrider eventuella vinster de gör på folk som betalar för tidigt.
Om man bara slapp trasslet med dessa IPs.

1
Bevaka tråden