Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sound Quest

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har insett att Sound Quest kan vara lösningen på att hantera patchar till mina syntar samtidigt som jag kan automatisera lite parametrar via VST-pluggen som följer med. Frågan är om det funkar som det skall? Är programmet stabilt? Någorlunda lätt at hantera? Det vore kanon med lite input från någon som använt det!

  • Medlem
  • 2006-08-29 20:47

Jag äger Sound Quest XL och svaret på din fråga är nog både ja och nej. Idén med en enda applikation med likartad hantering av patchar/combis/whatever tilltalar mig och är ju IMHO rätt väg att gå. Dock så lider programmet av att denna idé inte implementerats på ett optimalt sätt känns det som.

Största problemet är helt enkelt stödet för alla midi-enheter. Listan är väldigt imponerande men vad hjälper det när drivisarna ibland inte funkar alls eller är stark begränsade alternativt buggiga? Jag köpte XL för att köra mot min Korg Karma, Virus KC, XV-5080 och Ensoniq VFX-SD och den enda som verkligen fungerade från start var Virusen. Karma-drivisen gick att få igång att ladda patchar å så men stöder inte alla funktioner vad jag förstått och XV-5080-drivisen har jag aldrig fått att gå rent. Den kan inte ens hämta patchar i annat än defaultbanken har jag för mig. Trots att jag hade direktkontakt med utvecklaren så fick vi aldrig rätsida på den. Rolands egen XV-5080-editor fungerade dock klockrent så det var definitivt inte problem med mina grejer. Ensoniqen har jag inte testat så mycket men det lilla jag provade behövdes inte mycket för att får den att låsa sig. Om det beror på att synten inte är riktigt frisk eller inte låter jag vara osagt.

Som programmerare så känns det som om de har någon slags driverdesign som inte passar alla syntars kommunikationsmodeller för sysex vilket ställer till en del problem för dem. Sedan att de inte tar hjälp av instrumentmakarna utan sitter och implementerar stödet genom manualer och trial-and-error mot inköpta eller lånade enheter känns inte som en optimal utvecklingsstrategi.

Pga av detta så har jag inte använt det så mycket som jag skulle önska. Virusen är ju ok att programmera ljud på direkt men Karman och XV-5080:n är ju inte alls lika roliga.

Så innan du slänger ut några pengar så kolla om de har en demo och testa isf stödet noga med de instrument du vill koppla upp mot den. Chansen är att om något inte funkar så kommer det att vara så för en lång tid framöver. Har inte sett några uppdateringar på väldigt länge nu och jag tvivlar på att alla drivisarna fungerar som de skall.

Jag har testat demon några gånger, men alltid stört mej på nåt (DM Pro-editorn hade tex inte namnet på ljuden inlagt, man valde 0-127!). Och den är ju inte billig direkt, $299 är en slant, då väntar iaf jag mej lite mer finish.

En generell editor verkar svårt att få till, Sounddiver var aldrig nån riktig höjdare heller tyckte jag. Har själv varit lite inblandad i utvecklingen av www.jsynthlib.org, och det är rätt komplexa frågor som till sist dyker upp, men jag tycker nog att det ska vara lösbart om man är ett kommersiellt företag som kan lägga lite resurser på det...

Tackar för feedback, TMB! Det är just sådant som ett sån´t här forum är så bra till, framför allt när det är så många aktiva och duktiga medlemmar!

Jag har förstått att du är fena på sådant här; har du något annat förslag på lösning? Den ursprungliga frågan är egentligen om det går att integrera en scriptfil med en XML-fil? Jag har hittat en riktigt snygg device panel till min JV-2080 och jag har totat ihop en scriptfil för alla ljud inkl. 8 expansioner. Eftersom det är min smör-och-bröd-burk är det mest fokus på att få det att funka med den. Skulle jag sedan hitta en lösning till min EX5 och till min ESQ-1 vore det mumma...

Tack du oxå, PH!
Jag har laddat hem demon. Får se om det funkar någorlunda. Som du säger - $299 är ju en del, men funkar det till mina tre syntar är det liksom inget att fundera på. Funkar det sisådär har man ju bättre saker att lägga tiden på...

  • Medlem
  • 2006-08-29 21:58

magforce68: Hehe, fena är att ta i så det stänker om det. Jag är nog lika mycket novis som du på detta. Jag har helt enkelt bara haft förmånen eller det tvivelaktiga nöjet att hålla på med programmet ifråga litegrann. Men just dessa tillkortakommanden gör ju att man drar sig lite för att använda det. Dessutom så har Michael Lambie sagt att det var lättare förr att göra drivisar eftersom då var det definitivt när man väl började sälja burkarna med eller utan buggar. Idag så kan man ofta uppdatera instrumenten vilket gör att Sound Quest kan behöva stödja flera olika versioner av samma instrument. Det tar naturligtvis en massa resurser i anspråk också.

Peter H: Ja, jag håller med, som programmerare tycker jag att det borde vara lösbart. Jag har iofs svårt att inse hur komplicerat det kan vara eftersom jag inte programmerat midi-drivare själv men känslan är ändå att de verkar ha byggt fast sig i något system som gör saker onödigt krångliga (eller helt enkelt omöjliga) att lösa ibland. Hehe, vi kanske skall göra ett sånt här program också och inte bara den där samplehanterarapplikationen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-08-17 12:28

Ett par år sedan tråden skapades. Hur är det idag med Sound Quest XL, fungerar det bättre eller är det fortfarande problem?

1
Bevaka tråden