Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En Chat vore niice!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När det gäller musik tror jag dom flesta kan bidra med kunskaper med varandra.
Vore det inte schysst med en chat här på forumet där vi kan dela kunskapen med varandra på ett snabbt och smidigt sätt? Personligen känner jag få som har intresset att skapa musik, kontakter är väl onekligen en viktig ingrediens i intresset att känna viljan att skapa något då man delar kunskaper med varandra. Min grundtanke med en chat är att den kan fungera som ett komplement till forumet. Ta som exempel: Jag har fastnat i ett musikprogram och vill snabbt ha en lösning, jag känner dock att jag inte vill "missbruka" eller fylla forumet med allt för många frågor genom att skapa nya trådar hela tiden.:confused: Jag väljer istället att logga in i chatten och hoppas att någon vänlig själ har orken att besvara min fråga. Och vem vet, även jag som nybörjare inom musikskapande kan bidra någon med hjälp?

Jag har full förståelse om en chat kan kännas fel att ha på forumet, men varför inte ge det ett försök? Skulle chatten mot förmodan inte fungera som väntat, då stänger man helt enkelt ner den, eller utformar den på annat sätt så dess användare förstår huvudsyftet och inte missbrukar den.

Time to hit me!!

//Rusty

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-18 01:02

Rusty: Det finns ju en del som håller till på #99musik på quakenet, kolla in FAQ:en för mer info.

Annars skulle man ju kunna prova med Gabbly, ganska coolt sätt att befinna sig på en sida och chatta samtidigt:

http://gabbly.com/99musik.se/forum/

Ursprungligen av encore:

Rusty: Det finns ju en del som håller till på #99musik på quakenet, kolla in FAQ:en för mer info.

Annars skulle man ju kunna prova med Gabbly, ganska coolt sätt att befinna sig på en sida och chatta samtidigt:

http://gabbly.com/99musik.se/forum/

Tack så mycket!!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-18 01:10

Rumla in op #99musik på quakenet

Och om du gör det, bry dig inte om vad som står i topic

  • Medlem
  • 2006-07-18 01:30

Gabbly verkar smidigare än irc, helt ärligt.

/Mein

Ja, jag håller verkligen med Mein. Gabbly var ju busenkelt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-18 11:52

Gabbly var rakt upp å ner å pang på. Tycker vi gör en knapp längst upp nånstans med texten "chatta i realtid" eller nåt. Bra där Rusty å Encore!

Går det att lägga in en funktion i Gabbly, så om man klickar där (i PF´s tips) så loggas man in med sitt nick (när man ändå är loggad på 99musik liksom?) Som det är nu kan man jävlas en hel del, och ställa till det med andras namn. Och det gillar inte jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-18 11:55

Jag testade att logga in en gång till å Firefox å OS X kom iaf ihåg mitt nick. Sen så tycker jag att det inte gör så mycket med flams i en chat, 99% av alla här är ju vuxna å sansade iaf så det är nog inget problem alls. Roligt att man kan ändra nick till nå't annat också. Hoppas på många garv...

Hmpf, jag glömmer alltid bort att det finns en kanal på quakenet ... av nån anledning. Ska bättra mig.

OT: vad är den senaste 99festivalen och finns det nån tråd om den ?

Ursprungligen av sybariten:

OT: vad är den senaste 99festivalen och finns det nån tråd om den ?

Bör vara på Panora i Malmö ... tråden återfinnes här.

Ljudfiler och eftersnack finns också här.

  • Medlem
  • 2006-07-18 15:07

Och sen tar ni bort offtopic, yay!

Och Gabby verkar nice ... kan man integrera det mer är det ännu bättre. Smidigt så det räcker och blir över!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-07-19 01:34

instämmer hyllningskören ang. gabbly...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-07-19 01:36

irc ftw!

  • Medlem
  • 2006-07-19 10:03

I

Gabbly var ju görsmidigt jö. Steve online

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-19 18:40

Smidigt it is. Rusty and PF online.

http://gabbly.com/99musik.se/forum/

Kom å snacka.

Jag är för mycket IRC-taliban för att våga prova nått annat. Irssi ligger ju liksom och puttrar på servern hela tiden, känns så omständigt att behöva ha ett program till...

Ursprungligen av Katsuragi:

Jag är för mycket IRC-taliban för att våga prova nått annat. Irssi ligger ju liksom och puttrar på servern hela tiden, känns så omständigt att behöva ha ett program till...

Gabbly startar automatiskt när du klickar på tidigare angiven länk. Gabbly kräver alltså ingen separat installation, kan knappast bli smidigare! :rolleyes:

verkar jobbigt. bättre med irc

Segt och tomt.

Rätta mig om jag har fel, men är inte lite av poängen med ett forum att frågor och svar lagras? Dvs, har jag ett problem så skriver jag en tråd och så får jag ett svar. Två veckor kommer någon med samma problem, söker och hittar vad som letas efter.

För övrigt ser jag hellre att det blir mer fart på själva forumet än en chat

Ursprungligen av axeman:

Rätta mig om jag har fel, men är inte lite av poängen med ett forum att frågor och svar lagras? Dvs, har jag ett problem så skriver jag en tråd och så får jag ett svar. Två veckor kommer någon med samma problem, söker och hittar vad som letas efter.

För övrigt ser jag hellre att det blir mer fart på själva forumet än en chat

Hmm... Du verkar ha missförstått poängen med min idé om en chat? Tanken var inte att chatten på något sätt skulle ersätta forumet, utan vara ett komplement till forumet där användare kan dela kunskaper med varandra på ett snabbt och smidigt sätt. Istället för att skapa 10 nya trådar om dagen med frågor som riskeras att hamna i soptunnan, är det givet att en chat är ett bättre val att ställa denna typ av frågor som av många kanske är rent självklara...

Rätta mig om JAG har fel!

detta scenario händer jämt när man gör en förfrågan om en chat på ett forum. folk tror att det ska ta action och att forumet ska bli mer inaktivt men så blir det aldrig. det är ett komplement, ingen ersättning ju..

  • Medlem
  • 2006-07-24 17:31

Det här är mina åsikter som privatperson.

En chat är en chat är en chat. I mina ögon så tillför det följande:
* "omedelbar respons", dvs givet att det finns någon online just då som vet något om just det man frågar.
* Socialt tjatter, dvs samma funktion som offtopic för det mesta har. Oslagbart.

Nackdelar är följande:
* Finns inte person med kunskap om det som frågas om tillgänglig så blir det inget svar på frågan.
* Blir det ett svar på frågan så kan ingen som inte var online på chatten dra nytta av det svaret, det försvinner i det stora internethålet.
* Väldigt lätt att prata i munnen på varandra.
* Lätt att missa frågor och svar pga det är många som pratar samtidigt.

Jag föredrar helt klart om musikrelaterade frågor ställs i forumet, mängden folk som kan (och vill) svara på dem är klart större här. Särskilt när de som inte råkade vara online just när frågan ställdes tittar in så ökar chansen för bra svar. Svaren man ger är tillgängliga för alla på forumet, inte bara de som råkade vara online. Både frågor och svar är sökbara. En chat har inte en chans att ta över forumets funktion, även om man loggar allt och lägger upp på nätet.

Det är mina privata åsikter, ta det för vad det är. Alla får göra sitt eget val och agera efter det, ställ frågorna där ni tror att det blir svar på dem. Jag vet var jag ställer mina frågor.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-28 14:25

Har lagt till info om Gabbly-chatten i FAQ:en.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2006-07-30 18:48

aldrig någon online

Ursprungligen av indigo:

aldrig någon online

I IRC-kanalen är det en hel drös som idlar 24/7.

1
Bevaka tråden