Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G4:a har blivit en Perfoma 6230

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-06-13 10:56

Hemma har jag en G4:a 400Mhz Gigabit ethernatmodellen och har expanderat den med en extra intern HD och ett SCSI-kort från Adaptec. Så långt frid och fröjd. Köpte datorn ny sommaren/hösten 2000 och har allt sedan dess varit nöjd med den. Tills en dag...

Datorn har blivit FRUKTANSVÄRT seg från och till. Ibland kan MacOS 9 ta upp till två och en halv minut att starta och X tar också lång tid på sig plus att hårddisken tuggar ut av bara fan när jag väl loggat in. Till viss del beror detta antagligen på Suitcase och aktivering av typsnitten men det här är absurt.

När man sen väl lyckats boota upp och ska starta något program, och då menar jag verkligen vilket program som helst (ja, till och med SimpleText) så händer det hela systemet låser sig i en minut. Mitt rekord tror jag är när jag öppnade Illustrator och det tog tre minuter.

Jag har försökt att repare den skedda skadan på följande vis:

1. Formatera om hårddisken (dock inte noll/lågformaterat) och installerat helt nya system. Kör OS 9.2.2 och OS X.1.5.

2. Defragmenterat hårddisken med Norton.

3. Nollställt PRAM

4. Nollställt NVRAM via Open Firmware.

5. Svurit och ojjat mig.

Konfigurationen ser ut på följande vis:
400Mhz G4:a, 448Mb ram, 20+40Gb hårddisk, Adaptec SCSI kort, MPEG2decoder-kort (dissa inte, det finns ju ingen tv-ut kontakt på grafikkortet och jag har ingen vanlig DVD-spelare).

Det hela började samtidigt som jag lånade hem en Apple Studio Display CRT 17-tum med ADC-kontakt (skärmen som dök upp samtidigt som Cube) men efter samtal med support så sa dom att det skulle inte ha något med denna att göra (anledningen att jag tänkte att skärmen var boven i dramat var för att den får sin strömförsörjning via just adc-kontakten).

Har också sökt mig blodig på nätet efter liknande symptom men inte hittat något så nu vänder jag mig hit.

Den som lyckas lösa mitt problem belönas med en gifanimation på min exploderande katt.

[ 13 Juni 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: Organ ]

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-13 12:12

har du osx och os9 på samma disk?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-06-13 12:17

nog för att jag e skeptisk mot ditt grafikkort, om du kör med original Ati rage 128 pro(blem)?

Jag hade konstiga problem förut när jag hade de kortet, i min G4 400Mhz, som att den hängde sej och sådant i X!! och att de kunde ta upp till 3min innan skärmen "tändes". Men sen fick jag tag i ett Geforce 2 MX kort så jag köpte de och nu fungerar de perfekt!

men om du kör osx och os9 på samma disk så borde du prova att rycka ut en disk och instalera på den andra och kolla om de fortfarande är så att den tuggar och tar länge....för det lät ju som att din disk håller på att rasa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-06-13 12:27

Jag hade tidigare min originalhårddisk uppdelad i två partitioner med os9 på ena och X på andra partitionen och hade då samma problem.

Du menar att jag skulle installera OSX på min 40 gigs hårddisk och då skulle problemet lösa sig? Det låter som en dålig idé då problemet förmodligen inte beror på detta. En hårddisk ska utan problem kunna innehålla både OS 9 och OS X utan problem. Den extra hårddisken i burken vill jag ha som en systemfri arbetsdrive.

Vad gäller grafikkortet så fungerade som sagt datorn som smort i nästan ett och ett halvt år. Har samma i burken här på jobbet och har inte haft några problem av liknande karaktär på denna maskin.

1) Kolla om du har dubbla CD/DVD tillägg i tilläggskontroll, det skall bara finna ett Apple CD/DVD tillägg - viktigt!

2) Släng Iomega extension i papperskorgen.

3) Släng Apple share prep i programinställningar.

4) Släng (om du har) allt som har med Windows Media Player att göra (särskilt en plugin)

5) Släng Apple Menyns inställningar och finder inställningar ur "programinställningar"

6) Dubbelzappa PRAM (=2 plong)

7) Bygg om skrivbord.

MVH mattias

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-06-13 13:53

Jag ska testa men tvivlar på att det fungerar då felet uppanbarar sig i både OS 9 och OS X.

Och vad händer med min zipdrive om Iomega-tillägget är borta? Plus att jag behöver Windows Media Player då det händer att jag måste komprimera film för detta formatet.

1
Bevaka tråden