Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av de nya PM G4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 14:07

Har hör mycket negativt om de nya G4:ornas fläktar. Är de i klass med exempelvis 7600:ans eller är de värre?
Och är det någon som haft möjligheten att jämföra de nyare G4:orna med (de i Mhz mätt lika snabba) föregångarna (ex. nya dual 1Ghz mot äldre dual 1Ghz)? Är det verkligen någon märkbar skillnad?

Fler negativa/positiva synpunkter på de nya burkarna? All info uppskattas!

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 14:13

På första frågan så är svaret, mycket värre. Den slår alla Macar jag haft att göra med...

Jag tycker bara fläktljudet är det enda negativa. visserligen ahr vikten med ökat, men vi har ju kärror att transportera dem med...

Annars snabba som bara den. Vi köper bara in basmodellen för det är inte så stor skillnad uppåt. har haft en del småhängninagr, men det beror på att jag rotat runt för mycket och juxat....

i det stora mycket nöjd, med undantag för fläktljudet...

Hur är ljudet i högtalarna, överröstar man fläktljudet med t.ex. iTunes? Notera: jag lyssnar mest på svart metall, så jag misstänker att jag inte skulle störas av litet extra mangel !

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 14:27

Jo, det går att överrösta med itunes, men man stör sig då man sitter och skall prata mycket i telefon. Skall ge den en vecka, sen får jag se hur jag går vidare... ljudhuv lutar det åt...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 14:32

Fan, vad jag hatar Apple i vissa avseenden!
Det sägs att det inte går att hata någon utan att samtidigt älska personen. Samma sak med Apple.
Nu tycker jag att de har förhalat uppdateringen av G4:an i evigheter. Och självklart är man dum nog att hela tiden vänta på något nytt, revolutionerande som ska sopa mattan med tidigare modeller. Men kommer det någonsin något sådant?
G5:a, kära G5:a, när kommer du?! Antagligen sker en omvälvande uppdatering av all hårdvara i o m steget upp till femte generationen, men är det värt att vänta? Jag har snart väntat i TVÅ långa år - när tar min väntan slut?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-14 20:32

Ja, de nya G4:or är annorlunda uppbyggda. Se de stora luftintaget nedre av fronten. Akta så att man inte råkar täppta till luftintaget (t.ex. om ett barn råkar ställa en gosedjur framför) då kan datorn börja bli överhetttat !
Något att tänka på....

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-15 00:01

Man kan ju alltid byta ut fläktarna som sitter i. Har för mig att jag såg en länk i någon tråd här till nån sida där någon beskrev hur han/hon hade gjort det. Annars kan man ju bara kika på vilka fläktar som sitter i. Titta vem som tillverkat och vad modellen heter så kan du säkert hitta den på nätet. Kolla hur mycket luft den transporterar(CFM CubicFootperMinute) och hur mycket den låter(dB) och leta reda på en fläkt som transporterar ungfär lika mycket men låter mindre...
Några sidor att leta efter fläktar på:

kylning.com
gtek.net
komplett.se
datorbutiken.com
eller i stort sett vilken anna pc-försäljare som helst.

/arvid

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-15 01:18

Ljudnivån VA hög.. satt vid en polares precis hemmkomna DP 867 igår..när supermegajättehögafläcktboosten kom så vare ett jävla liv på den.. säkert fel men läste nått om 52db (vet inte ens om det är bra eller dåligt så)

men annars med endast 256 ram och GeForce4MX 32Mb gick alla spel vi körde som "provsprängning" felfritt med allt på max och 1024x (Moh:aa, War3, MaxPayne m.m.)

kommer va fint i min 1Ghz DP 768Ram =9 bara jag får den nån gång...

senså..ljudhuva..hur mycket gör det? var har den öppning och så? värmer inte den som fan?

Vad jag inte fattar är att Steve Jobs, som själv sagt att han bäst gillar tysta macar, släppt G4orna som låter så mycket.

Blev förvånad när jag fick min QS att ljudet faktiskt var så högt som det var från fläktarna.

Gambit

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 16:28

Ingen som har haft möjlighet att jämföra senaste modellen (med snabbare bus-hastighet) med tidigare, innehållandes likvärdiga processorer?
Alltså en ny DP 1Ghz mot äldre DP 1Ghz?

(Själv provade jag en DP 800 i våras och den kändes fiiiin!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 20:18

Diskussionen flyttas till PowerMac-forumet...

1
Bevaka tråden