Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen mindre o mindre

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 14:23

Det verkar som skärmen blir mindre hela tiden, den svarta kanten blir större o större eller är det nåt man får för sig? Hur ska man motverka detta problem. det är en Studio display från 98´-99´. Kan man serva den eller är det att bara hålla ut?

Studio Display CRT eller TFT?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Loco:
Det verkar som skärmen blir mindre hela tiden, den svarta kanten blir större o större eller är det nåt man får för sig? Hur ska man motverka detta problem. det är en Studio display från 98´-99´. Kan man serva den eller är det att bara hålla ut?

Haha, det låter som du har fått ett skämtprogram installerat i din dator. Det cirkulerade sådanna, som man installerade på polarens dator i smyg. Ett av dessa krympte skärmen med en pixel med regelbunden intervall (dagligen, eller om det var varje vecka). Den drabbade märkte det inte i början eftersom allt gick så sakta. Men när man börjar arbeta på några få pixlar mitt på skärmen, då känns det rätt skumt.

Det låter som du drabbats av något liknande.

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-09-14 19:39

Det är en CRT, kan det vara pixalarna blir brända eller nåt sånt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-14 21:39

Du ska göra "omstart":
Sätt power on och håll nere kommando+option och P+R. Den funktionen nollställer din PRAM som finns på logikkortet och därmed får du orginal bildupplösningen. Skulle det inte hjälpa, då ska du göra reset på logikkortet. Lilla reset-knappen som finns på logikkortet finns på olika stället, det beror på vilken Mac-modell du har. Den nollställer fullständigt jämfört med tangentbordet "nollställning" enl. ovan. Vad jag vet så finns det inget virus som kan göra på det sättet som du beskrivit.

  • Medlem
  • 2002-09-16 11:10

jag tror att det är - Martin - som har rätt faktiskt.
kör du mac os 9 så är det troligen precis vad du råkat ut för.

/majk

1
Bevaka tråden