Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macoteket om minnen..?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej! Jag ville köpa ett 512 Mb minnechip av Macoteket härom dagen. Macoteket säljer inte SDRAM PC100 chip i storleken 512 Mb. Endast PC133:or.
- Okej, sa jag, men är inte de bakåtkompatibla med PC100 busen?

Enligt försäljaren var de inte det!?
Jag har dock fått för mig att så skall vara fallet så nu ställer jag frågan här istället.

Kan jag köra ett PC133-minnechip på 512 Mb i min iMac DV 400 Mhz (som har PC100-bus)?

/Jont Olof

[ 03 Augusti 2002, 21:25: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

Finns det förresten någon schysst återförsäljare som säljer dem billigt och som någon samtidigt kan rekommendera? Jag har hört något namn som ofta kommit upp när det gäller minnen, men jag minns inte vilket?

Alltså enligt macotekets sidor så är det endast 512 PC133 som endast passa för G4 processorerna. Alla andra storlekar passar PC100/PC133 båda hastigheterna för både G3 och G4.

Varför det är så kan jag tyvärr inte svara på.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Kan jag köra ett PC133-minnechip på 512 Mb i min iMac DV 400 Mhz (som har PC100-bus)

Japp, det skall gå (även om jag har för mig att Apple inte officiellt säger att PC-133 minnen stöds i iMac DV)
Köp/beställ ett 512 MB PC-133 minne, och be om att få lämna/skicka tillbaka det om det mot förmodan inte skulle fungera.

  • Avstängd
  • 2002-08-03 22:31

PC133 är bakåtkompatibelt. Allt SDRAM är bakåtkompatibelt, man kan ju till o med köra typ PC166 i PC66 om man nu skulle vilja det

Jag upplever inte iGnu´n som kinkig, jag köpte en sticka NoName 256Mb PC133 o peta in, funkade perfa. Jag har stött på PC´s som e betydligt kinkigare mot NoName-minne Hade en bekant som dryga månaden innan kötpe ett likadant minne från samma butik och ne det funkade inte alls på i dennes PC

ÅF, tjae, vanlig PC-butik med 3 dagars bytesrätt kanske? Man märker ju direkt om det inte funkar lixom

Det första jag tänkte var att chipen skulle vara för stora för att fysiskt få plats, men när jag sedan kollade in minnesplatserna så verkade det finnas ganska gott om plats.

  • Avstängd
  • 2002-08-03 22:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Kan jag köra ett PC133-minnechip på 512 Mb i min iMac DV 400 Mhz (som har PC100-bus)

Japp, det skall gå (även om jag har för mig att Apple inte officiellt säger att PC-133 minnen stöds i iMac DV)

Det stöds, ja. Men du får ingen prestandaökning av att köra PC133 i den. Inte heller stödjer iMaccen "Memory Interleaving" (vilket e lite synd, för det innebär att OM man har två minnen av samma storlek blir det en viss märkbar ökning...)

Visst du kan nog köra ett PC66 C2-2-2 i PC100 på en iMac också... beror ju iofs på minnets kvalla, CAS och sånt tjafs...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Kan jag köra ett PC133-minnechip på 512 Mb i min iMac DV 400 Mhz (som har PC100-bus)

Japp, det skall gå (även om jag har för mig att Apple inte officiellt säger att PC-133 minnen stöds i iMac DV)

Det stöds, ja. Men du får ingen prestandaökning av att köra PC133 i den. Inte heller stödjer iMaccen "Memory Interleaving" (vilket e lite synd, för det innebär att OM man har två minnen av samma storlek blir det en viss märkbar ökning...)

Visst du kan nog köra ett PC66 C2-2-2 i PC100 på en iMac också... beror ju iofs på minnets kvalla, CAS och sånt tjafs...

Vänta nu! Den prestandaökning jag vill åt är den som alla säger att man får från att ha mycket med minne i Mac OS X. Den prestandaökningen får jag väl hur som helst, oavsett om jag min minnesbuss drar ner prestandan hos PC133-chippet?

Når man någonsin taket för hur mycket minne man kan stoppa i en iMac. Jag menar finns det egentligen någon vits att trycka i 1Gb istället för 640Mbyte? Jag är en ganska vanlig användare...

  • Avstängd
  • 2002-08-03 23:02

Mer minne, Snabbare och lenare OS X-upplevelse.

Gick från 128 till 320 och jääklar vilken skillnad det blev... fast jag måste skaffa mig mera minne nu igen känns det som

Vits o vits... tjae man har väll så mycket som man själv vill ha i har dock för mig att 1Gb är det absoluta maximum i "Kihei" iMaccarna. Runt 512 brukar man ju klara sig med som "normalanvändare". Både PC o Mac...

iGnu: Kan du förklara det där med minnes Interleaving lite mer utförligt. När har man användning för det och hur? Det gäller alltså bara när man har två lika stora minnen?

Men varför kan man köra PC-133 av alla olika storlekar utom just 512 på en G3:a (enligt macoteket)?

Innebär detta också att man kan peta in 2x512 i minne på en gammal iMac 400 . Är inte max kapaciteten just 512. Det är väl inte förrän på de senare som man kan peta in 1 gb i minne. Eller är jag ute och cyklar helt så hör på söndagförmiddag?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Men varför kan man köra PC-133 av alla olika storlekar utom just 512 på en G3:a (enligt macoteket)?

Innebär detta också att man kan peta in 2x512 i minne på en gammal iMac 400 . Är inte max kapaciteten just 512. Det är väl inte förrän på de senare som man kan peta in 1 gb i minne. Eller är jag ute och cyklar helt så hör på söndagförmiddag?

Precis! Jag skulle vilja ha en gig i minne i min iMac! Eller i alla fall 640 Meg. Vad är det som gör att 512:orna inte funkar?

/JO

  • Avstängd
  • 2002-08-04 11:08

(nästan) Alla minnen finns i dubbel resp. enkelsidig layout. (ex. ett 512 kan beså av 1 sida à la 512 eller 2 sidor à la 256Mb var)

Vissa modekort kan ha problem med att köra enekelsidiga minnen, hittar t.ex. bara halva minnet så att säga. Dubbelsidiga minnen är att föredra om man är osäker.

[ 04 Augusti 2002, 11:09: Meddelandet ändrat av: iGnu ]

Maxkapaciteten på iMac är 512, och det innebär 2x256 MB RAM.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
Maxkapaciteten på iMac är 512, och det innebär 2x256 MB RAM.

Det där ser inte ut att stämma riktigt.
Maxkapaciteten är, beroende på iMac modell, 128 MB, 256 MB eller 1024 MB.

För iMac DV/400 gäller följande (hämtat från Apple support):

-----
PC-100 Synchronous DRAM (SDRAM)
64-bit wide, 168-pin module
maximum of 16 memory devices on the DIMM
unbuffered; do not use registered or buffered Synchronous DRAM (SDRAM)
maximum height of 50 mm.

There are two DIMM slots accessible from the bottom of the computer.
The maximum DIMM size for each slot is 512 MB, for a total of 1 GB.

-----

Petter: Att det funkar med PC100 chip på 512 Meg verkar ju lovande. Men det jag fortfarande funderar över är om jag kan köra 512 Megs PC133-chip.

Jag kanske får lov att göra som du tidigare sa och köpa minnen som jag får lämna tillbaka om det inte funkar...

Vad innebär det förresten att minnena inte får vara "registered or buffered"? Är det något man måste kolla upp när man köper SDRAM-minnen?

/JO

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Petter: Att det funkar med PC100 chip på 512 Meg verkar ju lovande. Men det jag fortfarande funderar över är om jag kan köra 512 Megs PC133-chip.

Jag kanske får lov att göra som du tidigare sa och köpa minnen som jag får lämna tillbaka om det inte funkar...

Vad innebär det förresten att minnena inte får vara "registered or buffered"? Är det något man måste kolla upp när man köper SDRAM-minnen?

/JO

Har de inte ändrat allt helt skall du kunna det. Jag kör med 256 mb sodimm PC-133 i min PB 550. Som bara har en minnesbuss (systembuss) på 100 Mhz, så det skall nog funka fint skall du se

Minnen funkar ungefär lika som ATA-standarden på HD
Långsammaste minnet bestämmer tempot.
ett pc66 och ett pc133 tillsammans arbetar som två pc66 minnen.
Max minne som står i specen behöver inte stämma
bästa sättet är faktiskt att prova.
På PC-sidan står det oftast att tillverkaren inte
har provat att mer minne stöds, man får prova själv på egen risk.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Jag kanske får lov att göra som du tidigare sa och köpa minnen som jag får lämna tillbaka om det inte funkar...

Ja, det bör fungera med 512MB PC-133 minnen.
Men för säkerhetsskull så kom överens med butiken att du får lämna tillbaka minnena inom 1-2 dagar om det inte skulle passa.
Ibland får man ju "testa" sig fram

Citat:

quote:
Vad innebär det förresten att minnena inte får vara "registered or buffered"? Är det något man måste kolla upp när man köper SDRAM-minnen?

Detta har jag inte riktigt koll på. Säkerligen någon annan här som kan svara på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 08:47

Jag råkade köpa en 512a för mycket härom veckan på Macoteket. Orkar inte skicka tillbaka det. Du kan få köpa det på prov för en tusenlapp (+ ev moms). Naturligtvis med full returrätt och samma garanti som Macoteket.

Provade det dock i en beige G3a hos en kund. Den kunde bara hitta 256MB. I en G4/400 funkade det utmärkt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:

Enligt försäljaren var de inte det!?
Jag har dock fått för mig att så skall vara fallet så nu ställer jag frågan här istället.

Kan jag köra ett PC133-minnechip på 512 Mb i min iMac DV 400 Mhz (som har PC100-bus)?

/Jont Olof

Det skall inte vara några problem. Själv har jag lite blandade minnen i min G4 Cube med PC100-bus och det funkar kanon. 1 x 128 Mb PC100, 1 x 256 Mb PC100 samt en 512 Mb PC133. Är dock inte säker hur det funkar på en iMac DV, men generellt sätt så klockas alla PC133 minnen till PC100 om man använder sig av PC100-bus.

/Sebastian

1
Bevaka tråden