Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första intrycket på den nya Powermacarna

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 12:03

Så då kom min 2x867 Mhz Powermac. Den såg snyggare ut IRL än på bild.

Öppnade det lilla fodralet med CDskivor och upptäcker att det inte finns en ren Mac OS 9 skiva med.

Efter lite meckande och flyttande av Mac OS 9 delen ifrån den stora installationen så kan jag boota ifrån min iPod. Nu kan jag se till att få en ren Mac OS 9 del....

Håller på att installera och lär återkomma med mer synpunkter allt eftersom....

[stavfel]

[ 12 September 2002, 12:04: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Gott mos! Jag håller på med samma sak. Det är som julafton gånger 2 (Dual Christmas)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-12 12:40

Härligt!

Blir sugen på en ny kärra. Fast jag väntar nog tills det kommer en rejäl uppgradering, vad det nu innebär.

Det är relativt ... för mig är det en rejäl uppdatering. Körde blåvit G3/350 ...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 14:18

Ok hoppas att min kommer idag eller imorgon... TNT hämtade den hos Apple förra lördagen...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 14:25

Ljudnivån är för hög bara...

  • Avstängd
  • 2002-09-12 14:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Ljudnivån är för hög bara...

Höj volymen eller fixxa tystare fläktar

Varje problem har en lösning...

Apple skulle fixa vattenkylda lådor, såna som det går att köpa till PC, det vore fräckt!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Ljudnivån är för hög bara...

Det är nog det som avskräckt mig lite från att köpa en PM. Kanske därför jag uppdaterat min Cube, den är tyst som en mus. Men jag är nog illa tvungen att uppgradera till en PM förr eller senare.

//Sebastian

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 15:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Apple skulle fixa vattenkylda lådor, såna som det går att köpa till PC, det vore fräckt!

Ja, det hade varit coolt. Men jag vill hellre ha en powerbook, den här är bara klumpig...

Hmm ... min HD med 9.2.2 US vill inte starta på min nya Dual 867. En CD med 9.2.1 startar men installationsfilen går inte igång. Nån som vet något om det här? Det var väl inte förrän nästa år som burkarna skulle bli X only?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 15:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Hmm ... min HD med 9.2.2 US vill inte starta på min nya Dual 867. En CD med 9.2.1 startar men installationsfilen går inte igång. Nån som vet något om det här? Det var väl inte förrän nästa år som burkarna skulle bli X only?

Så här fick jag göra. Gör en installation som Apple vill med allt. Lyft över den 9.2.2 mappen som skapas på den disk du vill boota ifrån. Jag använde min privata iPod till det... Sen så fick jag boota ifrån iPoden och formatera så som jag ville ha de och sen installera allt ifrån början igen... Jäkligt osmidigt, men så fick jag göra... Dumt nog behöver jag en miljö som mina användare har... Så då får man ha en 9.2.2 del och em X del...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-12 16:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Det är relativt ... för mig är det en rejäl uppdatering. Körde blåvit G3/350 ...

Vad ska du göra med den nu då?

  • Avstängd
  • 2002-09-12 17:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Apple skulle fixa vattenkylda lådor, såna som det går att köpa till PC, det vore fräckt!

Inte svårare än att man fixxar det själv juh

Behöver inte bli onödigt fult heller för den delen... Vill man ha en kylning som fungerar ska man firra ihop en själv, blir bäst så.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-09-12 18:02

ingen med dual 1Ghz? vil ha info info info!
ska snarast införskaffa en

fast inte fel med info om Snabb heller

Enligt macnytt så kan en dual 867 vara på väg.

www.macnytt.com/news/index.lasso?news_id=4868&part=shownews.inc

rolloq

Dual 867 revsion b ska det vara.

rolloq

Tung är den nya G4:an, tyngre än den gamla. Den är väl som jag, lägger på sig några kilo med åren...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 21:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Tung är den nya G4:an, tyngre än den gamla. Den är väl som jag, lägger på sig några kilo med åren...

ja, det var verkligen en skillnad mellan min 2x500 och min nya. Nästan det dubbla!

Undrar om det säljer extratillbehör i form av dammsugar slang som kan koppla i där framme i ett av hålen... för med det insuget så får man se upp vad man lägger framför...

Kylflänsen är inte heller att leka med... Ser mer ut som något man borde hitta i en AS400...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 10:20

Måste man köpa en ljudhuva???

Apple måste totalt glömt att det skall sitta användare vid maskinen....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Hmm ... min HD med 9.2.2 US vill inte starta på min nya Dual 867. En CD med 9.2.1 startar men installationsfilen går inte igång. Nån som vet något om det här? Det var väl inte förrän nästa år som burkarna skulle bli X only?

Så här fick jag göra. Gör en installation som Apple vill med allt. Lyft över den 9.2.2 mappen som skapas på den disk du vill boota ifrån. Jag använde min privata iPod till det... Sen så fick jag boota ifrån iPoden och formatera så som jag ville ha de och sen installera allt ifrån början igen... Jäkligt osmidigt, men så fick jag göra... Dumt nog behöver jag en miljö som mina användare har... Så då får man ha en 9.2.2 del och em X del...

Fast det vill jag inte. Jag har installerat 10.2 mha tidigare inköpt paket. Så jag får ingen classicmiljö ... precis som jag vill ha det. Däremot vill jag installera 9.2.2 separat på en egen disk. Går verkligen inte det??

Förresten ... fan vad snabb burken är

[ 13 September 2002, 11:01: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 11:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Fast det vill jag inte. Jag har installerat 10.2 mha tidigare inköpt paket. Så jag får ingen classicmiljö ... precis som jag vill ha det. Däremot vill jag installera 9.2.2 separat på en egen disk. Går verkligen inte det??

Förresten ... fan vad snabb burken är

Jodå, det går. Jag ville partionera min disk och sen slänga på nian först innan jag la in X på en annan del. Det var det som var mitt lilla problem!

Måste fanken köpa en ljudhuva, elelr skaffa något annat, kan inte ha den på mitt skrivbord...

ja, den är grymt snabb! har dock bara testat vanliga program. Skulle vara kul att se vad den går för när man spelar spel!

Hmm ... så här då: Jag har en extra disk i min Dual. Den innehåller den absolut senaste Mac OS 9.2.2 (som finns tillgänglig via software update i alla fall). När jag går in på System Preferences och väljer Startupdisk så finns den med. men när man sen startar om så blir det bara ett blinkande frågetecken. Disken funkar bra i min blådåre.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 13:05

Det måste vara den 9.2.2 som följer med på CD skivorna. Det går även att beställa det på CD ifrån Apple visst. Skall göra det själv under dagen.

Åhå ... Apple Store? Jag kollar ...

Hittar inget på Apple Store. Var läste du om detta?

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 16:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Hittar inget på Apple Store. Var läste du om detta?

Vår konsult påtalade det. Han ahde fått informationen på ett infomöte hos Apple.

Apple skulle ringa mig innan kl 17...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 17:04

Har du tänkt på att MEGASUPERDUPERFLÄKTEN på 54 db går igång ca var tionde minut i OS 9 men bara lite då och då i OS X? Måste vara en bugg då den knappast är varm heller. Och HÖGT låter det när den går igång. Får tankar på serverhallen...

D.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 17:08

ja, superfläkten drar igång även då man väcker den ur vila... Jag frågade vår Mac ÅF om det ingick slang och munstycke så man kunde använda den som dammsugare... Det gäller ju att inte ha dammigt i dess närhet...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-15 13:18

Ok första intrycket...
Snabb, skithögt ljud, låter som man har tvättstugan hög musik är ett måste.
Men överlag väldigt trevlig.

Bevaka tråden