Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stora diskar på gamla Mac:ar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-10-21 14:36

Hej alla

Läste på Macotekets hemsida att nya diskar ( ATA100 o ATA133 ) inte fungerar på IDE bestyckade mac:ar t o m Yikes G4:or.

Jag hade lite svårt för att inse varför ( eftersom det i PC världen är viktigt med bakåtkopabilitet så skall diskarna funka i interface avsedda för äldre standarder också )så jag ploppade i en sprillans ny Deskstar 120GXP 40Mb i min G3 233 Mhz Desktop bootade från CD installerade ( 9.0 ) och startade. Det funkade.

Därefter mailade jag till Macoteket från vilka jag fick svaret att, det fungerar ett tag. Problem uppstår efter upp till ett års användning då data blir korrupta på disken, eller vid kopierign av filer > 1Gb vilka också riskerar att bli felaktiga. Min egen teori är att detta inte har med gränssnittet att göra ( ATA 33/66/100/133 ) utan med storleken. Efter ett år så är diskarna fragmenterade och fyllda, då utnyttjar man block långt "upp" på disken, dvs höga blocknummer. Nya diskar börjar med vissa undantag på 40 Gb och går uppåt.
Min hypotes är att det finns en bugg i det inbyggda IDE gränssnittet som visar sig med höga blockadresser och som ställer till det när man vill byta till en nya disk. Följande frågår uppstår då:

1. Finns det någon annan som vet någonting om detta, eller har sett dett på någon annan "site".

2. Någon som har upplevt problemet ??

3. Kan man använda en stor disk om man partitionerar den och inte använder det område som överstiger det "säkra" utrymmet ??

4. Hur stor disk fungerar med säkerhet ??

Detta är ju speciellt ett problem för iMac användare som inte kan stoppa i ett PCI IDE kort med ny firmware och drivrutiner. Det känns dessutom lite lätt dyrt att punga ut med 1700 sekiner för ett nytt diskgränssnitt.

SCSI, FW, USB-baserade diskar är inte drabbade av detta problem tydligen

  • Oregistrerad
  • 2002-10-22 08:54

Har just beställt en 40GB Segate Barracuda till min iMac DV-2000 efter att ha läst en massa här http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso
Hade också korrespondans med Macoteket innan och fick samma svar som du fick. Jag valde till slut att tro på dom användare som lyckats byta HD i sin iMac med gott resultat. Hälsningar / Ingvar

Det är bra att ni testar! Vi brukar erbjuda de kunder som är villiga att meka lite att köpa en disk och testa själva (med möjlighet att lämna tillbaka den inom 10dagar om det inte funkar).

Problemet är ju att om felen inte uppstår förrän långt senare så...

Men som sagt det är bra att ni testar, det behövs (vi har inte möjlighet att testa alla diskar i alla datorer och vi kan självklart ha fel i vissa fall).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-10-22 10:28

Hej Ingvar

Nu har jag tröskat igenom artiklarna på xlr8yourmac och håller med dig, det borde fungerar om du har ett senare IDE-chip. Dock skulle jag nog hålla ett öga på vad som händer och också köra det testprogram som detekterar korrupta filer efter det att du bytt. Får du problem så prova med att byta till en 80-pin UDMA kabel. Det är egentligen krav, men jag kör en ATA100 disk med vanlig kabel på min PC med ATA33 gränssnitt.
Problemet på min gamla G3:a var att nyckelpinnen i kontaktdonet på moderkortet inte var borttaget, vilket gjorde att det inte gick att sätta i ATA66 kabeln, du kan eventuellt ha samma problem. Det skall gå att klippa bort pinnen med en liten avbitare, men det gäller att ta rätt annars är man illa ute....

Alternativet annars är ju att skaffa diskverktygen som nämns och stänga av UDMA, eller använda disktillverkaren verktyg på en PC och stänga av UDMA där.

Efter att ha läst detta så är min nuvarande hypotes att det INTE har med storleken att göra utan är ett DMA problem ( Direct Memeory Access, ett sätt att föra över data till minnet utan att blanda in CPU:n ). Anledningen till att det visar sig efter ett tag är nog att med en mer fragmenterad disk ökar sanolikheten att DMA controllern får vänta på data, vilket i sin tur innebär ökad risk för problem.

Ytterligare en slutsats är att beiga G3:or INTE borde vara drabbade.

/Göran

Jag fick hårddiskkrasch på min iMac DV efter knappt två års användning. 10 GB åt skogen!
Tog fram min gamla Performa 5320 och tog ut den hårddisken, hade bytt upp mig där till en 8 GB en gång i tiden. Den satte jag in i min iMac och körde utan problem. Mailade till Macoteket efter att ha läst det finstilta i deras annons och undrade om det inte skulle gå att sätta in en ny HD. Jodå, det borde gå säger dom. Kollar även med en datafirma hemma i Umeå och får samma svar, en ny iMac ska kunna köra på en 120 GB HD.
Köper och installerar en sådan och det går utmärkt. Partitionerar disken på flera delar. Nu är det bara det att det låter lite oroväckande från datorn ibland. Vet ej vad det beror på men det är som om hårddisken stönar och suckar ibland. Vi får se hur länge det går...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-10-22 12:37

Hej Erland

Ditt problem med ljudet är nog inte relaterat till det som vi beskriver. Det är troligen inte ens ett fel utan det kan vara disken som kör ett självtest.

Har den låtit ända sedan du installeraden den eller har det börjat senare ??

/Göran

  • Avstängd
  • 2002-10-22 14:31

ATA-33/66/100/133 är ju bakotkompatibelt. Det som däremot kan strula är datorns BIOS/Firmware som kanske inte klarar hårddiskar över t.ex. 100Gb. Va ju lite jobbigt på PC-sidan nu för ett tag sen när den började kolla HDD´s över 80Gb, många gamla moderkort som strulade och tilvlerkarna fick slita som små galna kossor för att försöka firra till nya bios Finns ju även gamla PC-moderkort som fortfarande idag inte klarar högre än 46Gb ;D

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-22 19:58

Vilket ju precis visade sig att min *host* pc inte klarar... ingen filserver hemma för mig alltså...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-10-22 23:59

Hej

Har du en ledig PCI kortplats så är det lugnt, det finns ATA133 kort med stöd för diskar > 127Gb för 500:- inklusive moms till PC

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2002-10-25 11:01

Nu snurrar min Barracuda som en dröm...att en dator kunde vara så tyst det trodde jag aldrig / Ingvar

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: sinhu:
Nu snurrar min Barracuda som en dröm...att en dator kunde vara så tyst det trodde jag aldrig / Ingvar

Har kört min iMac DV 400 på en 40g Barracuda IV ATA100 i drygt ett år. Ännu inga problem. peppar peppar.....

1
Bevaka tråden