Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skillnaden på "sawtooth" och "yikes"?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-10-20 18:48

Kan nån tala om skillnaden på en "sawtooth" och en "yikes"?

tack!

  • Medlem
  • 2002-10-20 19:09

yikes! kom i 350/400 MHz
sawtooth kom i 350/400/450/500 MHz

annars är skillnaden vad jag vet bara att yikes! har pci-grafik och sawtooth agp-grafik.

fyll gärna i och ta bort om jag har fel...

/majk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-21 00:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
yikes! kom i 350/400 MHz
sawtooth kom i 350/400/450/500 MHz

annars är skillnaden vad jag vet bara att yikes! har pci-grafik och sawtooth agp-grafik.

Efter en liten titt på apple-history.com ser man att Yikes "bara" har stöd för 1 GB RAM medan Sawtooth klarar av 1.5 GB RAM.

Men sen verkar det inte vara nåt mer som skiljer de två burkarna.

/Tobbe

Yikes är en blåvit G3 (samma moderkort osv) med en G4 processor ditsatt + ny färg på chassit.
Detta gör den till en "beta" version av PowerMac G4 (typ).

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: coach:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: majk:
yikes! kom i 350/400 MHz
sawtooth kom i 350/400/450/500 MHz

annars är skillnaden vad jag vet bara att yikes! har pci-grafik och sawtooth agp-grafik.

Efter en liten titt på apple-history.com ser man att Yikes "bara" har stöd för 1 GB RAM medan Sawtooth klarar av 1.5 GB RAM.

Men sen verkar det inte vara nåt mer som skiljer de två burkarna.

/Tobbe

Sawtooth klarar 2GB RAM med OS X.
Alla sawtooth såldes med DVD-ROM eller DVD-RAM. Alla Yikes såldes med CD-ROM. Sawtooth har också plats för AirPort-kort. ATA/66 istället för ATA/33. Den har också en intern FireWire-port, vad sjutton man skall ha det till. Jag *tror* att PCI-busen på Sawtooth tickar på i 66MHz.

Hursomhelst. En sawtooth är en klart bättre maskin.

  • Avstängd
  • 2002-10-21 13:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Den har också en intern FireWire-port, vad sjutton man skall ha det till.

Interna FireWire-enheter? De flesta FireWire-kort man köper idag har alltid en intern port, det kanske inte finns nåt behov för det men trevlig feature ändå På min PC har jag t.ex. firewireport i fronten, den kopplas via sin kabel till firewire-kortets interna port, helbekvämt när man ska i med en sladd, no more hänga bakom datorn och rota lixom

Har för mig att modekortet på"yikes" är ett modefierat modekort ett mellanting mellan "sawtooth"
och "blådåre" rätta mig gärna om jag har fel.

rolloq

  • Medlem
  • 2002-11-01 07:37

Jag tror faktiskt att det är samma moderkort . Om man inte räknar att dom har satt en G4 istället för en G3 processor moderkortet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: rolloq:
Har för mig att modekortet på"yikes" är ett modefierat modekort ett mellanting mellan "sawtooth"
och "blådåre" rätta mig gärna om jag har fel.

rolloq

1
Bevaka tråden