Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Interna HD´s i G4?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-03 22:29

Har två interna discar i min härliga G4:a. Har nu beställt ytterligare en... Fysiskt finns det ju plats i burken för en tredje, går det att klämma in eller måste jag skrota en av de gamla??

  • Oregistrerad
  • 2002-06-04 02:40

min rek. är att du köper en PCI kort för 4 IDE diskar.

(så du kan köpa 3 st till . . . )

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Har två interna discar i min härliga G4:a. Har nu beställt ytterligare en... Fysiskt finns det ju plats i burken för en tredje, går det att klämma in eller måste jag skrota en av de gamla??

Du får plats med tre ide-diskar i en G4 utan några större modifikationer, om du även har en CD, men ingen zip el. dyl. Två inbyggda ide-kanaler och två ide-saker på varje.

“Två inbyggda ide-kanaler och två ide-saker på varje.“

Sannt iofs, men ATAPI (CD/DVD) och ATA (Hårddisk) trivs inte riktigt ihop på samma kanal. Det brukar fungera, fast hårddisken som delar kanal med CD:n går långsammare än de övriga.

Du måste ha ett IDE kort till för att få plats med en till.
Jag har då byggt ut en G4 QS med fem diskar... då först började det bli jobbigt att stänga luckan men det gick...

Vi säljer monteringskit för montering av hårddisk ovanpå CD/DVD/CDRW/SuperDriven i PowerMac G4...

Det går med andra ord att få in 6st hårddiskar "utan" problem. Vi har testat själva och har även kunder som kör en G4a med 6st diskar som filserver åt deras elever.

1
Bevaka tråden