Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac-skärm

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-02 10:35

Hur stor är nya iMacskärmen? den på 17".

(Fysisk storlek och inte upplösning alltså)

  • Oregistrerad
  • 2002-08-02 11:53

Den fysiska storleken måste ju vara 17".

Rätta mig om jag har fel.

Jag tror snarare att bredd gånger höjd avsågs, speciellt som det är en widescreenskärm med andra förhållanden än 4:3. 1440/900 = 1,6/1, dvs 16:10, dvs 8:5. Nu orkar jag iaf inte räkna ut exakt vad det blir i cm hit och dit.

Men... Skärmen är i vart fall inte så otroligt bra. 120 horisontell och 90 vertikal betraktningsvinkel, att jämföra med 170 på skärmar från t.ex. Samsung. En kontrast på 300:1 är inte heller så lyxigt, tycker jag.

Trots detta skulle jag banne mig inte tacka nej till 17" iMacen.

Egentligen vill jag ha en fet Viewsonic- eller Samsungskärm på 18" med widescreen, men det verkar ju inte existera.

Helt riktigt, på TFT-skärmar ska den synliga bildytan vara densamma som skärmstorleken. Det är bara CRT-skärmar som inte har samma "synliga" skärmstorlek som den som anges, och det beror på att man för CRT-skärmar anger bildrörets storlek. Den ytan maskas alltid av, eftersom skärpa saknas i bildrörets ytterkanter. Men en TFT är ju helskarp över hela bildytan...

1
Bevaka tråden