Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aningen konfunderad....

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Cube 450 som står som en liten filserver hemma i kontoret. Det enda som är installerat i programväg (utöver vad som är inbyggt i OS:et) är Apple Remote Desktop och en Carracho server.

Problemet är att jag kan inte komma åt maskinen över nätverket vare sig med ARD eller Carracho om jag inte startar Cuben med skärm inkopplad... ?!? klart skumt, har aldrig ens hört talas om att det här skulle vara fallet på någon maskin men i mitt fall stämmer det. Trots ominstallation av Os:et så är det samma problem. Så fort jag kopplar in min skärm och startar om så går det utmärkt. Även efter jag dragit ut VGA-kontakten så fungerar det utmärkt (då den startat klart), det är bara det att jag kan inte starta utan skärm inkopplad.

Någon som stött på det här tidigare ?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-01 20:05

Timbuktu (klassiskt fjärrstyrningsprogram) hade (har fortfarande?) exakt samma krav, berodde på att det tankade datan till lokala skärmen när de ritade upp sin egen skärmbild (vet ej tekniken exakt). Gissar att ARD har samma lösning.

Med Timbuktu löste man genom att sätta i en liten VGA-adapter av valfri sort i skärmkontakten för att lura datorn/programvaran att en skärm var inkopplad. Borde funka för ARD med...

hmm, kuben har väl en ADC och VGA, va?

[ 01 Augusti 2002, 20:10: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-08-01 20:17

Uppdatering

Kan kanske vara extra problematiskt med Kuben. Från Timbuktus Help:

"The Power Mac G4 Cube and the Dual Processor G4 are not currently supported as headless servers.

På Kuben funkar det inte ens med Adapter.

Bara att hoppas att ARD är bättre...

Aha, skumt. Men då fick jag ju en förkklaring, tackar !

Spelar iof ingen större roll då man bara behöver starta om en gång i halvåret numera

1
Bevaka tråden