Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fet crash Quicksilver G4

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Igår när jag skulle vakna ur sleep ( OS9 ) på min G4/867 hände inget när jag tryckte på knappen. Sladd ur - Sladd i.. och sedan... dött..efter en bra stund dyker flashande foldern upp.

Startar upp på MacosX cd´n, testar att köra disk verktyget, men hittar inte ens Hårddisken, samma sak när jag startar upp i OS9. Öppnat datorn och hört att HD´n spinner upp som den ska.

Kan något annat verktyg fixa detta trots att datorn inte ens tror att HD´n finns längre, tveksamt ??

Skulle bara vilja kunna formatera om den för jag antar att informationen är körd ( snyft ) !!!

Behöver någon duktig mac-teknikers super råd innan jag blir galen .

/ Daniel-->

  • Oregistrerad
  • 2002-05-27 16:15
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
Hej !

Igår när jag skulle vakna ur sleep ( OS9 ) på min G4/867 hände inget när jag tryckte på knappen. Sladd ur - Sladd i.. och sedan... dött..efter en bra stund dyker flashande foldern upp.

Startar upp på MacosX cd´n, testar att köra disk verktyget, men hittar inte ens Hårddisken, samma sak när jag startar upp i OS9. Öppnat datorn och hört att HD´n spinner upp som den ska.

Kan något annat verktyg fixa detta trots att datorn inte ens tror att HD´n finns längre, tveksamt ??

Skulle bara vilja kunna formatera om den för jag antar att informationen är körd ( snyft ) !!!

Behöver någon duktig mac-teknikers super råd innan jag blir galen .

/ Daniel-->

DiskWarrior kan vara till hjälp. Ofta med liknande symptom så fixar den problemet.

http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html

Funkar inte det så finns det en arsenal av olika större och mindre program man kan använda. Norton är ju en klassiker...

Hej !

Iget av ovanstående hjälpte, har nu lämnat in maskinen för sanering, misstänker att det blir en helt ny HD på garantin... ajaj... som tur var hade jag backup på det mesta..

Såja... då var man upp och snurrade med sin kära G4:a igen. Ny hårddisk fick jag på garantin. Så illa var det. Hoppas de inte händer igen....

Säkerhetskopieraren....

/ d

[ 14 Juni 2002, 15:28: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Det behöver absolut inte vara så att ditt problem är det samma som beskrivs här:
http://www.macintouch.com/maxtor.html

...men det kan ju vara bra att du tittar lite. Sammanfattningsvis verkar många Macägare haft problem med Maxtordiskar från Apple. Kolla vad du har.

[ 14 Juni 2002, 20:18: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Jajamen, det var en Maxtor minsann, precis en sån som har haft problem..och det hände efter sleep i OS9... Skillnaden är att jag inte hörde några pip ifrån min... och de verkar ha löst det med att låta datorn vara avstängd ett tag..hjälpte inte i mitt fall.

Mac teknikern som bytte disken sa att den var helt död... så.. Maxtor + Apple = Svajigt...

Nu är det IBM istället...

/ Daniel

1
Bevaka tråden