Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hd till blådåre

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-30 19:31

Hej!
Jag har återvänt till macmiljön
efter att under några år kört PC hemma och märker att jag har tappat kollen totalt.

Jag har skaffat en B&W G3/350 och ska stoppa
in en snabbare hårddisk i den. Kollade på Macotekets sida och enligt dem måste man köpa ett speciellt kort för att deras IDE-diskar ska fungera.

Måste jag verkligen köpa kort för att kunna byta hårddisk?
Kostnaden blir ju så pass hög att det blir mer lockande med ett nytt processorkort.

Hjälp!

Japp om du verkligen vill utnyttja prestandan på hd:n så måste du stoppa i ett annat kort då macens ide-buss endast är ata-33...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-30 19:50

Nej, det är bara att rycka ut den gamla hårddisken och pluppa dit den nya. Alla vanliga ATA-hårddiskar fungerar.

Däremot kan du inte montera två hårddiskar i första versionen blåvita PM G3. (Det fanns en bugg på logikkortet.) För dessa datorer (Power Mac G3 Rev. 1) krävs ett extra ATA-styrkort.

  • Medlem
  • 2002-07-30 19:58

Hmmm....olika bud.
Jag ska bara ha en hårddisk i den.
Den ska vara på 20-40Gb och snurra på i 7200.

Tar tacksamt emot konkreta tips på modeller och inköpsställen.

...jag handlar mina prylar på komplett.se

  • Medlem
  • 2002-07-31 22:26

Blev tyvärr inte mkt klokare eftersom jag
fick två svar som är olika.
Någon mer som kan svara så jag kan bilda mig en uppfattning?

[ 01 Augusti 2002, 01:09: Meddelandet ändrat av: hawa ]

  • Medlem
  • 2002-07-31 22:32

Det borde gå bra, men du kan inte utnyttja den snabbare överföring som ATA-66 eller 100 kan erbjuda, för det behöver du ett nytt ATA kort.

Att du inte blev så mycket klockare av mitt inlägg förstår jag inte...Riktigt vad är det du inte förstår i det jag skriver? Om du skall kunna utnyttja prestandan i din nya hd så måste du köpa ett nytt ATA-kort men du kan stoppa i vilken hårddisk som helst i din mac bara den följer någon ata standard 33,66,100 och 133.

Och det spelar ingen roll vilket fabrikat du väljer köp den disken som du har råd med och passar dina behov i avseende på storlek.

  • Medlem
  • 2002-08-01 01:11

Ok, det jag inte förstod är:

Om jag köper en nyare hårddisk utan
att köpa nytt kort - kommer det gå långsammare, lika fort eller fortare jämfört med den gamla (Western, 8Gb, 5400)?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-01 08:24

handla på
Experience data i Göteborg, eller på nätet. Litet företag som ska gynnas, och de är billiga också!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-01 08:24

såg inte att du var i Åre.
Nätet är kanske bättre än Göteborg, då

Ok hawa. Det kan inte gå lånsammare än det du har nu men du kommer inte att åtnjuta snabbheten i den nya hårddisken utan att köpa ett nytt ATA-kort,det du måste fundera över är hur länge du räknar med att du kommer att ha kvar din nuvarande maskin. Om du likväl funderar på att köpa en ny mac om ett ltet tag så kanske det är onödigt med ett annat kort men om du planerar att inte byta maskin så vore det väl inte helt fel att kunna utnyttja snabbheten i den nya hårddisken.

Jag har nyligen köpt två st IBM 120 GXP på vardera 60 Gb priset var 993:- inkl moms och dom har läs och skrivprestanda som ligger på 23-25 Mb i sekunden.

Är din b/w G3a rev1 eller rev2?
Är det rev1 så hade jag köpt ett ATA-kort vilket fall som helst, då b/w rev1 kan ha problem med ATA-100 diskar (korrupt data vid skrivning) även om man bara kör med en disk på den interna ATA-kontrollern. Sök på xlr8yourmac.com så hittar du en del info om detta.

  • Medlem
  • 2002-08-01 16:24

Rev 1 el. 2? Ingen aning. Den är blå

Tack för era svar. Det blir ingen ny hd eftersom
det skulle kosta orimligt mkt (ca 2000 kr med kortet) med tanke på hur mkt datorn är värd. Skulle ju kosta ungefär lika mkt
med ett processorkort eller byta upp sig till
en tidig G4:a. Enda chansen, som jag ser det, är att någon butik har kvar någon gammal och oanvänd hd som är snabbare än min.

Tack än en gång för att ni tog er tid att förklara.

[ 01 Augusti 2002, 16:25: Meddelandet ändrat av: hawa ]

Med tanke på att din gamla hd snurrar 5400 varv
så är dom flesta nyare diskarna snabbare.
Mitt råd prova en ny 7200 varvare Ata-100
eller ATA-133 fungerar det kör på.
Den dan plånboken har återhämtat sig kan du investera
i ett kort för utnyttja kapaciteten fullt ut.
Utan kort kommer HD att köra ATA-33 men ändå vara
mycket snabbare än din gamla HD pga varvtalsökningen
och kortare accesstid för läsning/skrivning.
ATA standarden är kompatibell bakåt, men har en
nackdel. Den rättar sig efter den långsammaste enheten i kedjan.
Av den anledningen koppla inte en hd och cd/dvd på
samma kedja.

  • Medlem
  • 2002-08-02 00:24

Tack för svaret!
Ska låna en hd och prova om det är värt
att investera.

1
Bevaka tråden