Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla iMac globe till TV

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-10 13:25

Vad behövs det för sladd för att koppla nya iMacen till TV´n om man t.ex ska kolla på DVD??

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 13:57

Jag tror att du måste ha samma adapter som finns till iBook. Jag har för mig det i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-10 15:00

Jo det skall fungera med ovanstående adapter. Saxar lite från Apples sida:

S-Video and composite video outputDisplaying your multimedia projects on a big-screen TV is easy. Simply connect your TV to the video output port via the optional Apple video adapter, and — ta-da — you’re on television.

Lite bilder:

Denna adapter funkar väl bara till iBook?
Står inget om att denna adapter skall fungera till iMac i alla fall.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-11 19:04

Adaptern är från mini-VGA till S-VHS/Komposit, och i och med att mini-VGA finns på både iMac och iBook så borde det funka på bägge.

Är tämligen säker på att den inte fungerar. Adaptern är nämligen inte en konverterare, utan enbart ändrar porten. iBooken klarar att skicka ut SVHS och komposit, inte iMacen.

  • Medlem
  • 2002-09-13 17:46

Vad är det för adapter??
Borde inte den ge en bättre bild än om jag kopplar från AVutgången på iBooken till TV:n?
Den som följer med min iBook 600 ser ut så här...

Det här kan nog vara något av intresse

http://www.focusinfo.com/products/itview_mac/itview_mac.htm

Anledningen till att Apples TV-adapter bara fungerar för iBook (och bara iBook 600/700) är att de inte har vanlig mini-VGA. iBookens videoutgång har förutom de vanliga stiften för rgb-signal och synk även komposit och S-sideo, och det adaptern gör är helt enkelt att förlänga de ledarna ut till två standardkontakter.

Har man bara VGA ut måste man ha någon form av elektronik som konverterar signalen till S-video eller komposit. Clas Ohlson har en adapter för 945 kr som klarar 640*480, 800*600 och 1024*768, dessutom är det lätt att justera utsignalen från den - borde kunna fungera rätt bra tror jag...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-16 11:54

Vad ni än gör: köp aldrig (och jag menar ALDRIG) en VGA-konverterare! Det är skit! Jag köpte en Trust Televiewer (som också finns just på Claes Olson (eller hur det nu stavas) och bilden är fullkomligt värdelös på TVn. Jag sitter iofs med en gammal imac dv 400, men det bör inte ha nån betydelse i sammanhanget. På paketet sägs en sak om vilka upplösningar Trust klarar, men i verkligheten gäller något annat. Bilden blir suddig och man kan omöjligt se vad som står i menyraderna. När jag skrev till Trust och påpekade problemet fick jag bara till svar att jag skulle ställa in skärmen på 50 hz! Vilket ju inte går att göra hursomhelst. Det är SKRÄP!

Nope, Trust Televiewer finns inte på CO.

Man får ofta vänta sig pissig utsignal från vga-konverterare eftersom en analog signal ska passera genom ett stycke konsumentelektronik och omvandlas till en helt annan signal. Är signalkvaliteten dessutom så låg som den en VGA-utgång levererar så är det inte ett lätt jobb för konverteraren. Tanken är inte heller att bilden ska vara perfekt, utan snarare att det ska räcka hjälpligt för t.ex. rörliga bilder ifall man inte har någon annan utgång.

Det man kan göra för att förbättra signalen är att att skicka in en mer lågfrekvent signal, och det kan man uppnå genom att antingen:

(1) sänka uppdateringsfrekvensen, eller
(2) minska upplösningen.

Eller så kan man minska båda två, ju mer desto bättre. En VGA-utgång är ju egentligen tänkt för lägen runt 640*480@60 Hz och signalkvaliteten blir därefter. Finns en anledning att Sun och SGI körde med 13V3-portar i stället...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-18 01:12

Men hur ska jag göra för att få bättre bild med min Trust? Kan jag sänka frekvensen till 50 Hz på en iMac DV??? Det tycks Trust tro, vilket jag inte tror går.

Nja, skulle inte tro att den klarar det. Går 640*480 i 60 Hz då?

1
Bevaka tråden