Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raid

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här som har erfarenhet utav raid i sin dator? Jag har konfigurerat ett raid system i min maskin igår och är väldigt nöjd med resultatet. Jag kör raid 0 dvs två IBM GXP120 som är på vardera 60Gb och prestanda överstiger en SCSI-U 160 disk dvs över 80Mb/sek max och ca 47Mb/sek i snitt.

Hör inte riktigt hemma i "livsstil" va? Flyttar till Power Macintosh forumet...

Jag har provat med Apples egen Raid-lösning, den inbyggda i MacOS X. Det har fungerat bra, kör på jobbet på en G4/400 med två diskar.

En kompis till mig fick massor av problem med samma lösning på två olika datorer. Datorn tappade bort upplägget, en disk bara försvann, mm. Låter lite oroväckande. Jag har ordentlig backup...

[ 29 Juli 2002, 19:35: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Det finns alltså inbyggd raid 0 i MacOS X? Funkar det med två diskar kopplade till ett separat diskkontrollerkort, tex ATA100 PCI?

Citat:

quote:Det finns alltså inbyggd raid 0 i MacOS X? Funkar det med två diskar kopplade till ett separat diskkontrollerkort, tex ATA100 PCI?

Japp, med hjälp av Disk Utility kan man sätta upp stripe eller mirror. Det borde fungera med separat ATA-kort. Sök på "mac os x raid" på Apple Knowledge Base, så hittar man lite teknisk info.

Är det mjukvaruraid, då? Blir det samma prestanda som hårdvaruraid, alltså ett ata raid pci-kort? Eller är det sämre prestanda?

Det är mjukvaruraid, och förmodligen blir det inte lika bra som hårdvaru. Men som sades, det funkar finfint.

Men som alltid är det intressant att få veta vad det är för prestanda mjukvaruraid eller inte,så kom igen testa och berätta.

1
Bevaka tråden