Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag göra ?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-09-08 05:32

Står i begrepp att köpa en ny dator.
Min gamla G3 300 mhz MT börjar bli vääääldigt slö.

Så min fråga är ska jag köpa en 1,25 GHZ PM G4
nu eller ska jag vänta ?
Alla snackar om att de inte är lika snabba som förra modellen.
Ska jag vänta tills nästa uppgradering ?
Hjälp mig , jag får grått hår av detta.

[ 08 September 2002, 05:33: Meddelandet ändrat av: pepsi ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-09-08 08:38

Tre kommentarer:

- Det lär väl knappast komma "riktigt" nya Powermacar förrän i januari.

- De mest prisvärda modellerna nu är väl 867an DP eller 1GHz DP. Eftersom nuvarande Powermacarna de känns lite som mellanmodeller (typ Yikes!) kanske det är bättre att inte betala premium för toppmodellen.

- Om du har en G3 300a nu , så räcker kanske steget upp till 867 eftersom det är ganska rejält.

//mattan

[ 08 September 2002, 08:39: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Skulle inte en 1.25GHz vara snabbare en föregående
Har jag missat någe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-08 13:09

Om jag var du och har möjlighet så skulle jag vänta till Januari. Brukar komma nya Powermacs då och även om du inte har råd eller vill köpa någon av dessa så sänks priset på nuvarande modeller.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-09-08 15:50
Citat:

quote:Skulle inte en 1.25GHz vara snabbare en föregående
Har jag missat någe?

Jag har mig till minnes att det gällde 1 GHZ nodellen. Tyckte det lät konstigt med.
Har försökt hitta tråden men har för mig att det var den där" berömda" tråden som spårade ur i stor bråk, så jag orkade inte läsa igenom hela.

Det har lutat åt att vänta tills januari men G3 är fruktansvärt seg, så jag har inte riktigt bestämt mig än .

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-09-08 15:51
Citat:

quote:Skulle inte en 1.25GHz vara snabbare en föregående
Har jag missat någe?

Jag har mig till minnes att det gällde 1 GHZ nodellen. Tyckte det lät konstigt med.
Har försökt hitta tråden men har för mig att det var den där" berömda" tråden som spårade ur i stor bråk, så jag orkade inte läsa igenom hela.

Det har lutat åt att vänta tills januari men G3 är fruktansvärt seg, så jag har inte riktigt bestämt mig än .

Jag vill minnas att jag gjorde ett inlägg i en tråd där jag påpekade att jag hade läst i ett av Apples news mail där det talades om "skandal" eftersom den nyaste G4an med dubbla processorer var lika snabba/långsamma som topmodellen på den "gamla" Quicksilvern i de flesta testerna.
Med andra ord, ingenting riktigt nytt under huven. Dels det och sen att ddr inte drog snabbare än den med "vanlig" ram hos G4an när det faktiskt skulle göra "under". Åtminstonne skulle det vara påvisat snabbare men att testerna sa att datorn inte tog vara på ddr som det först sas.

Jag tillade också att jag tyvärr dumpade mailet och bara kom ihåg det hela i stora drag.

Därmed får du ta det jag säger hur du vill

Ingen empirisk fakta hos mig, dock kom detta från någon av alla de newsmail Apple eller...var det MacWorldnews det var...i alla fall, det var ingen "rumour site mail" jag fick utan det kom från ett handfast håll, så att säga.

Summa: ingen stor skillnad för kosingen utlagd när det gäller den så kallade top G4an.

Gambit

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-09-08 21:38

Tack Gambit !
Ditt och andras inlägg fick mig att bestämma mig.
Det blir toppmodellen i januari istället.
Får klara mig med G3:an ett tag till.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-09 03:00

Varför inte välja en bra mellanväg, köpa en begagnad G4 och köra med ett tag? Du kan ju alltid sälja dina gamla macar när du vill köpa helt nytt. Titta på en begagnad G4/800 t ex, de kostar kanske 10-15.000:- nu och representerar "hur mycket dator som helst" för de flesta. Lyft över infon från din G3´a och sälj den för 2000:- så har du en bra rabatt. Sälj G4´an innan de nya modellerna släpps, den bör fortfarande vara värd minst 8-10.000 då. Min gissning är dock att du kommer gilla den så mycket att du struntar i att byta på ett bra tag (om du nu ändå kört så länge med en G3/300). Själv kör jag med en G4/466 (384 mb ram) och är helnöjd med prestandan. Den här burken kostade mig 11.000:- inklusive ny 19"-skärm samt ny extra 80GB-hårddisk nu i somras. Man behöver inte köpa det nyaste i datorväg, i synnerhet inte när mac´arna kostar som de gör.

1
Bevaka tråden