Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac låter som FAN

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

En av mina Macar är en liten iMac, trevlig sak, 500Mhz Indigo, nästan ny. Den har ingen fläkt som hörs, men däremot hårddisken låter som nåt jävla tröskverk. Den surrar som bara den trots att den varken läser eller skriver. Sätter man den i vila blir datorn helt tyst men annars är det olidligt Jag som hade för mej att den skule vara helt tyst, enligt Apple.
Någon som upplevt något liknande???

Oh ja. Så låter en hårddisk oftast när den är på väg att gå sönder. Har en sådan i min burk. Sitter bara och väntar på att den ska kollapsa helt så att jag kan skicka tillbaka den...

Hårdkör den lite, och kör lite disktester på den, och se vad som händer.

Men börja med att ta backup.

Jag har haft en sådan hårddisk i min iMac DV 400. Efter några dagar så kollapsade hårddisken.

Om den är ny, så lämna in den på service för att få den utbytt. Eller köp en egen, större hårddisk.

Jag köpte en Fujitsu 40GB ultra-silent, som är knäpptyst. Fungerar hur bra som helst och den var billig.

  • Medlem
  • 2002-05-24 11:33

Min Imac 400 dv/se lät som en sågklinga när jag köpte den begagnad härförleden, men så låter de flesta av våra äldre Sun på jobbet, så det behöver inte vara något onormalt med det.

Bytte raskt disken mot en överbliven 20 GB-disk från PC:n, och macen är numera i stort sett ljudlös.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ted:
Min Imac 400 dv/se lät som en sågklinga när jag köpte den begagnad härförleden, men så låter de flesta av våra äldre Sun på jobbet, så det behöver inte vara något onormalt med det.

Bytte raskt disken mot en överbliven 20 GB-disk från PC:n, och macen är numera i stort sett ljudlös.

Rätta mig om jag har fel, men Sun-datorer brukar väl köra i lite mer än 5400 rpm också?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 11:43

Hårddisken skall vara tyst, punkt! En fläktlös dator med en rasslande hårddisk är ett skämt.

Har du garanti kvar så klaga direkt! Missljud kan vara ett tecken på förestående krasch.

HD:n i min iMac DV SE 400, började vissla och susa mer och mer vid ca 2 års ålder. Bytte den (enkelt)mot en Seagate Barracuda 60 GB (köpt via Datorbutiken.com)för ynka 1500:- ink moms. Nu går hon knäpptyst och har mer utrymme än jag kan fylla.

  • Avstängd
  • 2002-05-24 12:23

Hellre HDD-ljud än fläktsurr. Har en IBM 20Gb 5400 i min iGnu DV 400Mhz och well, den låter ju lite ibland, men jämfört med PC´n fläktsurr väljer jag hellre min iGnu´s knattrande
Fast den e väldigt tyst när den inte läser, ett lågt hummande/whinande från den bara. Den låter iaf mindre än standard-driven man fick med

HDD-knatter än ganska sövande

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Rätta mig om jag har fel, men Sun-datorer brukar väl köra i lite mer än 5400 rpm också?

Inte nödvändigtvis, det gällde ju äldre Sun-burkar! Och även en 5400-varvare med havererande lager kan låta fruktansvärt...

Även Sun har ju gjort sina kvalitetsmässiga misstag, även om de är relativt få - t.ex. hade Sparc Station 4 (nästan) lika pissig kvalitet som en genomsnittlig pc, men den modellen är lyckligtvis sedan länge insomnad

Tack så mycket för er hjälp, nu förstår jag att det är nåt fel på datorn och ska omedelbart kontakta återförsäljaren.

/Gustav

Det är faktiskt så att Apple nämnde vid releasen av denna iMac att den var knäpptyst om man satte hårddisken i vila men nämnde också det att disken låter ju lite när den är igång.
Apple har nåt värde i dB (decibel) hur mycket det får låta framför datorn. Min iMac låter också som en harv och jag tror inte det beror på att disken är sliten på nåt sätt utan att Apple sätter i skit-diskar. Den här hårddisken lät så här från första dagen och gör det fortfarande.
7200 RPM diskar låter oftast mindre för frekvensen på det där surrande ljudet blir högre än vad det blir på en 5400 RPM disk som sitter i iMac-modellerna.
Så mitt tips är att köpa en 7200 RPM disk av bra märke och sätta i den istället. IDE diskar är ju ändå så billiga så då kan man ju också kosta på sig en lite större disk på samma gång

Dom nya Seagate Barracuda-diskarna är redigt tysta. Tror dom kör med vätskeupphängd rotor vilket gör att man slipper oljudet från alla kullager... fett!

sen kan man ju diskutera hur bra seagates hårddiskar är men det är ju en annan femma.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mårten Johansson:
Det är faktiskt så att Apple nämnde vid releasen av denna iMac att den var knäpptyst om man satte hårddisken i vila men nämnde också det att disken låter ju lite när den är igång.
Apple har nåt värde i dB (decibel) hur mycket det får låta framför datorn. Min iMac låter också som en harv och jag tror inte det beror på att disken är sliten på nåt sätt utan att Apple sätter i skit-diskar. Den här hårddisken lät så här från första dagen och gör det fortfarande.
7200 RPM diskar låter oftast mindre för frekvensen på det där surrande ljudet blir högre än vad det blir på en 5400 RPM disk som sitter i iMac-modellerna.
Så mitt tips är att köpa en 7200 RPM disk av bra märke och sätta i den istället. IDE diskar är ju ändå så billiga så då kan man ju också kosta på sig en lite större disk på samma gång

Jag kontaktade supporten för Bonniers personalköp, och dom bad mig komma in med datorn till nåt jäkla kontor vid Sveavägen.

Fick känslan i telefon att dem inte var sådär jätteinsatta, för killen jag pratade med sa ungefär att "datorer låter ganska mycket, det är helt normalt" så för att det ska gå på garantin måste den väl brumma som en gräsklippare. Någon som har fakta ifrån Apple om vad det högsta decibelvärdet får vara, så att man kan knäppa dom på näsan? Eller kanske har Macworld testat datorn i något gammalt nummer, där kanske man kan hitta nåt användbart att dänga i skallen på "support" pajasarna.

[ 06 Juni 2002, 02:48: Meddelandet ändrat av: Boba Fett ]

  • Medlem
  • 2002-06-06 15:34

Hårddisken på min iMac 500mhz surrar rätt så högt, är det för att hårddisken håller på att "dö" eller är det som Mårten Johansson sa at den lever om mer än en 7200rpm:are.

Den ska ju tydligen knappt låta alls, men Apple kanske bara menade att datorn endast var helt tyst när den var i vila. Hursomhelst, såg från ett inlägg ovan att det ska finnas ett högsta tillåtet decibel värde. Skulle vara kul att få reda på det värdet.

Sun-burkarna har ju inte IDE-diskar heller. Det är en viss skillnad mellan SCSI och IDE i dB om jag inte missminner mig.

Finns gott om Sun-burkar med IDE, bl.a. Ultra5, Sun Fire 100, V100 och andra burkar i de lägre prisklasserna. Däremot brukar de lite dyrare grejerna köra med Ultra3 SCSI rakt igenom...

1
Bevaka tråden