Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Två IDE-diskar i en iMac DV?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt mig på att trycka in en HD till i min iMac. Tillverkat egen sladd sålunda av diverse skräpsladd samt fixat y-kabel för strömförsörjning. Vid uppstart får jag först det lilla välkända frågetecknet man får då man inte har system på disken men sen letar datorn rätt på systemmappen på ursprungshd;n och startar.
Nu trodde jag att jag skulle se den nya HD;n på plats på skrivbordet eller möjligen i skivhanterare eller skivkontroll, men icke.
Disken snurrar och går men poppar inte upp.
Har byglat hårddiskarna i en massa kombinationer utan att det hjälper.
Vad gör jag för fel? Snälla nån hjälp

IDE drivern i iMac har bara stöd för en disk, det går inte med två. Köp en extern FireWire låda åt disken, kostar ca 1000:-.

En FireWire låda med "Oxford 911" chipset är att föredra. Absolut stabilast enligt mina källor.

Den klarar två enheter, inräknat cd/dvd. Tar du ut cdn är det mycket troligt att båda hårddiskarna fungerar samtidigt, men det är ju knappast någon bra permanent lösning. (Dock väldigt praktiskt för att föra över filer till en ny hårddisk vid uppgradering.)

  • Avstängd
  • 2002-07-23 12:16

eller så kan man ju ha en extern CD me fajjerwajjer... så kan man pilla in 2 hdd´s... dock kanske det blir lite varmt...

Jag kopplade ur DVD;n när jag försökte men det funkade ändå inte. Kanske är DVD;n i iMacen inte IDE-standard :rolleyes: . Kontakten ser mer ut som en scsi kontakt (den som går in i DVD;n alltså).
Nån som har fler tips?
Jag utesluter inte att det är sladden som felar. Tryckte ihop kontaktdelarna med en polygrip vilket ju kan ge en felkälla men den ser OK ut..
Hoppas på svar.

Det ska gå att plocka ur DVD´n och sätta en hårddisk där istället. Kolla att du har byglat rätt, originaldisken ska vara master och nya disken slave.

Tack Mattias men jag måste fråga hur jag byglar Master och Slave på bästa sätt? Man har ju fem kontaktpunkter att välja mellan::::: :rolleyes:

[ 24 Juli 2002, 16:09: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Byglingen kan vara lite olika, beroende på vilket fabrikat det är på disken. Det finns ibland ett schema på själva disken. Annars finns det en utmärkt guide här. Klicka på jumpers&specs till vänster, och välj fabrikat.

Oj, det blev visst dubbla inlägg. Det hände nått skumt här... Dags att stänga ner och gå hem kanske?

Tack så mycket nu ska jag väl klara mig själv tror jag...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-24 21:26

Hmmmm...
Jag kan inte tänka mig att iMacens DVD och HD går på samma IDE-buss. Det lär vara två separata bussar. Annars borde väl hårddisken sölas ner rejält av DVD´n. Prova att ha båda som master isåfall.

Jodå, de sitter på samma buss.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Hmmmm...
Jag kan inte tänka mig att iMacens DVD och HD går på samma IDE-buss. Det lär vara två separata bussar. Annars borde väl hårddisken sölas ner rejält av DVD´n.

Nope, det behöver den inte göra. Du kan köra t.ex. disken som master och DVDn som slave, utan att hårddisken slöas ner av DVDn.

1
Bevaka tråden