Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död HD i iMac - HJÄLP

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-22 13:12

En kompis iMac DV fick precis en DÖD HD. Den "dog" igår kväll medan han satt och jobba i QuarkXpress.

Åtgärder:
- Körde OS CD:n som kom med datorn för att boota. Vid uppstarta vill den då formatera den interna 13 GB HD:n

- Körde Skivrepareraren som säger att det finns alvariga fel på skivan men den klarar inte av att repera den.

- Körde Norton Diskdockor som VERKAR fixa HD. Dock kan inte Norton Disk Recover återskapa skivan. Den avbryter processen med ett error.

Vad kan göras för att åtgärda hårddisken? Antar han måste skaffa en ny, men data på disken är GANSKA viktig!

Prova först DiskWarrior, den gör om hela din filstruktur utan att ändra något(tills du säger åt den att göra det). Det kan fungera om du har tur.

Annars borde DataRescue fungera, det används för att få ut filer från en korrupt HD.

Båda är kommersiella och kan hittas på versiontracker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-22 15:41

Satte in disken i en B/W G3:a och du då få upp disken på skrivbordet efter ett par ronder till i Norton. Fick över hela skiten, tror jag. Får se. Jobbish när HD:ar dör.

Bara att slänga denna eller?

Några rekommendationer på STABILA diskar? IBM har jag kört med mkt själv och har aldrig haft strul med dem, men jag har hört annat om dem så jag är lite kluven.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-22 15:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
Bara att slänga denna eller?

Några rekommendationer på STABILA diskar? IBM har jag kört med mkt själv och har aldrig haft strul med dem, men jag har hört annat om dem så jag är lite kluven.

Släng den ut genom fönstret och skriiik, det känns lite bättre då. Kolla att ingen går nedanför först bara.

Antar att du har en iMac DV SE eftersom HD:n var på 13GB. I min sådana maskin gav sig HD:n efter ca 2 år och jag köpte en ny Seagate Barracuda som hittills, iofs bara 4 mån, funkar finfint. Min polare hade samma problem och köpte en Seagate Barracuda med samma goda resultat. Den är inte svår att byta heller tyckte jag.

/c

1
Bevaka tråden