Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Är min mus eller HD sönder?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-19 23:39

Min mus började tyvärr bete sig underligt idag. Det var med visa problem jag lyckades komma till 99.mac.com och skriva faktsikt. Ringde Apple idag och berättade om mitt problem som är att pekaren bara stannar eller hänger sig på skärmen när jag för musen i olika lägen. Ibland låser den sig totalt och jag får ta ut mussladden från tangentbordet. Sen går det ibland och ibland går det inte. Jag kan i princip inte använda datorn några längre stunder. Musen är den ovala USBmus som följde med iMAc DV Special Edition. Den som vann nått pris dessutom. Den lyser ju rött underåt, som ni vet, men ibland slocknar den totalt och sen tänds den. Och håller på så några ggr. Ibland lyser den konstant. Så den e lite oberäknelig. Precis som det är något glapp. Har någon haft samma problem eller tror sig veta vad som kan var fel? Tror ni att det är musen som det är fel på och därmed måste bytas ut? Jag har tyvärr ingen annan USBmus och de jag känner har det inte heller så jag kan inte testa ett alterntiv. Eller tror ni att det är ett hårdvarufel? Apple o jag testade både i OSX o OS9 och musen bettede sig likadant. Snälla hjälp mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 23:50

Var det när du försökte ta dig till 99mac.com?

Låt mig gissa, det är inte så att du använde Mozilla?

Ja det låter onekligen som att du har glapp i sladden. Men för att får reda på om det är musen eller datorn som är defekt måste du försöka få tag i en annan mus som du kan prova.

Slocknar den röda dioden på undersidan helt och hållet? Att den lyser olika starkt är normalt.

Köp en på öppet köp hos närmaste datorbutik. Eller försök komma i kontakt med någon här på forumet, som bor i din närhet och kan låna ut sin USB mus till dig en eftermiddag.

/martin

[ 19 Juli 2002, 23:52: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-20 00:01

Martin, jag tror du har rätt, dvs. att det är ett glapp. Musen beter sig underligt vad jag än gör. Inte bara på 99mac.com eller med Mozilla. Ville bara få det bekräftat av andra och höra vad ni trodde. Ska kontakta nån butik eller återförsäöjare imorgon så kan de säkert hjälpa mig med en USB mus på nått sätt. Tack för tipset. Finns det fler som tror sig veta något om detta problem eller bor i Helsingborg kontakta mig gärna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-20 00:04

"Slocknar den röda dioden på undersidan helt och hållet? Att den lyser olika starkt är normalt."

Ja ibland slocknar den helt. Ibland glabbar den med ljuset. När jag sätter in den i tangentbordet beter den sig som jag beskrivit. När jag sätter in den via USB intaget på sidan lyser den inte alls.

[ 20 Juli 2002, 00:05: Meddelandet ändrat av: Robert F ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-20 00:13

OK! jag lovar att läsa inläggen noggrannare, sorry.

Testa att sätta musen i ett annat USB-uttag (om du har fler på tex. tangentbord, skärm eller i själva datorn. Om problemen kvarstår = Sannolikt glapp i USB-musens kontakt. Prova att peta lite på den när du har problem och se om det gör någon skillnad.

Om du har mkt prylar på USB:en och en passiv USB-port delare kan det också vara så att strömmen inte orkar driva alla enheter på linan. Har du mkt grejer på USB, plocka bort allt utom musen och kolla om det gör någon skillnad.

En sista grej, om det körs tung last över USB:en kan det bli störningar på porten beroende på för hög last. Om man tex kör med mus samtidigt som man hämtar digitalbilder från en kamera över USB eller skriver ut ett stort dokument mot en USB-ansluten skrivare (som skriver ut i bakgrunden).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-20 00:32

Martin, var det du förresten som har mailat mig ang. Chimera 0.4.0? Jag har ju inte din mail. Isåfall hittar den här
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=2;t=000924

OBS! Den är ett "nattbygge". dvs. ingen slutligt release. Men den funkar väldigt bra!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Robert F:
Martin, var det du förresten som har mailat mig ang. Chimera 0.4.0? Jag har ju inte din mail. Isåfall hittar den här
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=2;t=000924

OBS! Den är ett "nattbygge". dvs. ingen slutligt release. Men den funkar väldigt bra!

Sorry, jag har inte mailat dig.
Det måste vara någon anna Martin här på forumet...

/martin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-20 00:38

Harry Våffla,
Tack för alla tipsen. Och ja, det är förmodligen ett glapp. Det märkliga är att jag kunnat använda musen i ca 30 min nu utan problem. För 3-4 timmar sen kunde jag inte använda datorn mer än 2 min utan att musen låste sig gång på gång. Så den är väldigt ostabil och det är oförutsägbart ifall den kommer funka från gång till gång och så kan man ju inte ha det. Ska låna en USB mus imorgon.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 11:48

Vi har de problemen på en hel del möss hos oss. Oftast är sladden bruten. Hos oss så sitter användarna ofta så att de kör i musen i tangentbordet så sladden knäcks.

Försöker nu byta ut dem emot tex Logitech som har mer stryktåliga sladdar. Dessvärre så är de ju inte "lika snygg" och de har ju två knappar som inte alla fattar hur de skall använda... Vi skall inte snacka om "den där rullen i mitten"....

1
Bevaka tråden