Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 / 400 trubbel..

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 2st G4/400 varav den ena bara går att starta upp utan tillägg. Så fort man startar upp normalt blir skärmen muppad och man får en trasig applemeny högst upp med blå bakgrund därunder. (OS9)

Har provat o zappa PRAM, NVRAM, formaterat om - installerat om etc.. alltid samma resultat.
HD fel? Moderkort fel?

Har 2 ytterligare G4/400 där deras bildskärmar inte längre vill starta. Skärmarna verkar dock inte vara trasiga utan det känns som det bara inte kommer ström enough för o driva dom. Kan bero på för stort utnyttjande av grenkontakterna el kan det vara grafikkorten som muppar?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-30 14:24

Det är inte så att du har ett scsi kort eller något annat tillbehör som inte har uppdaterade drivisar?
Jag hade just en G4/400 som betedde sig sådär, när jag fick vettiga drivisar till scsi-kortet som satt i försvann det.
Sedan var det någon av 9 versionerna (kommer inte ihåg vilken) där något av apples egna tillägg skapade ett liknande fenomen på just den burken. Var bara att stänga av det så funkade den som den skulle.
Jag fick leta upp en uppsättning där den funkade och testa ett tillägg i taget. Eftersom den funkar som den ska med tillägg avstängda tror jag det är något sådant.

Du har naturligtvis testat att stänga av allt utom apples egna tillägg? Både med minimalt och fullständigt system.

Martin

[ 30 Augusti 2002, 14:30: Meddelandet ändrat av: Martino ]

På en av dom två burkarna som kraschade vid normal uppstart (men ej vid uppstart med tilläggen avstängda) så var det RAM minnet som knasade. Var ett 128Mb minne som bara angav sig självt till 64. Tog ur det o kör med några andra minnen. Den fungerar nu helt ok.

Vad gäller Nokia skärmarna som var svarta så var det tydligen skärmarna som va muppade och inte datorn.

1
Bevaka tråden