Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac skärmbild helt fel & sned

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en gammal Imac G3, 350, på kontoret som vips har fått en helt sned skärmbild. Bilden är smal och kanske 40% stor. Jag har varit inne i Inställningar/Bildskräm/Geometri men det händer faktiskt ingenting när jag klickar, drar eller även går på "Ursprungliga Inställningar" .

Just att inget händer vid justering känns så där halvbra..
Så jag tog och installerade nytt MacOS men inte f-n hjälpte det.

Ge mig ett tips på lösning och jag ska bjuda på en fika!

Prova med att vid uppstart hålla in följande tangenter, släpp tangenterna efter 2:a plonget - dvs. zappa PRAM:

Command
Alt
P
R

Till nöds denna variant, zappa VRAM ??? - kanske jag minns fel här med tangenterna:

Command
Alt
P
R
V

Kaffet bjuds på i Göteborg :rolleyes:

Det är Alt+Cmd+P+R.

Ett tag sen fick vi ner en iMac med ungefär samma problem, kommer inte riktigt ihåg vad som var fel men jag vet att vi fick skruva upp den och reglera skärmbilden manuellt.

Det finns små "hjul" i iMacen, på baksidan av skärmen. Om du inte är erfaren med att mecka i datorer så föreslår jag att du lämnar ner den på support.

Jag hade samma problem i början av min iMacs levnadsdagar, den var lessen och sned och jag var tvungen att lämna in flera gånger. Vad tekniker inte talade förrän efter ett bra tag var att jag kunde fixa till själv genom Bildskärmsinställningarna och de små skruvar Skulski nämnde.

Lycka till

Jo, har oxå haft detta problem, eller liknande. Skärmbilden ändras för vraje omstart, ytterst irriterande...!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2002-03-15 16:08

Råkade ut för detta idag, på en 16 månader gammal IMac 400 DVD Se. Jag slängde bildskrämsinställningar och nollställde PRAM – et hjälpte inte. Ändrade i Bilskärmsinställningar så att hela skärmen fylls men grundproblemet finns ju kvar.

Var sitter dom där ”hjulen bak på skärmen?”

MVH/Iréne

De sitter under själva kåpan på iMacen, så man är tvungen att ta av chassit innan man kan börja skruva och ha sig. Så jag skulle inte råda dig att göra det om du nu inte vet hur, lämna ner den på support istället.

Hmm, jag har samma problem (iMac DV 400 IGEN) verkar vara en kul burk med tanke på problemet.... ska nog pilla upp burken i helgen....!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pål Hamel:
Jag har en gammal Imac G3, 350, på kontoret som vips har fått en helt sned skärmbild. Bilden är smal och kanske 40% stor. Jag har varit inne i Inställningar/Bildskräm/Geometri men det händer faktiskt ingenting när jag klickar, drar eller även går på "Ursprungliga Inställningar" .

Jag hade samma problem med en ny iMac SE DV 400 några månader efter att vi hade köpt den (Köpte den inför julen-99). Skickade in den på garantin och det tog drygt 2 veckor innan vi fick den åter. De hade visst bytt något bildrör eller grafikkort. Under all kritik att en så pass ny dator ska drabbas av ett liknande problem.

Allmänt sett, så tycker jag nog att alla de PB som jag har haft, har haft mycket bättre skärmar och skärpa än iMacens. Men sedan är det ju skillnad medllan LCD och vanliga skärmar.

Tyvärr ingen som ännu får den omtalade gratis-fikan!

Hör på detta då:

Jag zappade PRAM, med två pling och allt. Vad händer?
Datorn fryser. Går inte att starta om, inte ens med de små knapparna på sidan. Går inte att starta om efter att jag pluggat ur och i elen igen. Går inte att starta från CD. Stendöd, hör inte ens hårddisken längre.

Puh, någon som vill köpa en reservdels iMac eller vet någon vad det kostar att laga en sån här burk? Den verkar ju vara helt borta..
(apropå borta har jag varit i Paris några dagar, en underbar stad och mycket bra jazz & house musik! väldigt off-topic)

Förresten har jag en iMac 400 DV hemma som fungerar som en klocka sedan inköpet. Lite ironiskt..

Kan väl säga att gratis-fikan nu även innehåller en kanelbulle och är på väg att även innehålla en nypressad apelsin juice..

Jag lämnade in min iMac 400 DV idag. Bortlämnande av Macar har inte förekommit från min sida på många år. Jag brukar kunna fixa det mesta själv, eller med hjälp av någon här exempelvis.

Min iMac är väl drygt två år, redan från början var skärmbilden lite knäpp vid vissa uppstarter. Det var inte ovanligt med röd-, grön- eller blåstick.

Efterhand har problemen blivit mer frekventa, men jag har inte brytt mig eftersom jag speglat skärmen på en 17-tummare med perfekt bild.

När jag för några veckor sedan skulle nollställa PRAM, så plingade datorn 2 ggr, sen gick den inte att starta igen med mindre än att jag drog ut kontakten.

Inte ens orginal-CDn fungerar som startdisk, jag har försökt med nästan allt, men har som sagt gett upp, det trodde jag aldrig jag skulle behöva.

Jag verkar inte vara ensam om att ha problem med en några år gammal iMac. Min gamla LC, mina Performor och min G3-uppgraderade 5500 går alla som klockor.

Trist om detta är en trend med nyare Macar.

1
Bevaka tråden