Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver lite hjälp med mac köp

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-20 12:58

Hej!
Jag behöver lite hjälp med mitt köp av en mac.
Den jag har tittat mest på är den nya eMac, som ser prisvärd ut, men jag är rädd att den är för slö. Jag kommer att använda den till att surfa, köra lite mp3 och skolarbeten, så det är inga krävande uppgifter.
Den andra jag har tittat på är en Power Mac g4 800mhz, som är lite snabbare, men den är lite dyr.
Om jag köper en dator för det priset, så vill jag vara säker på att jag inte behöver byta på något år.
Vad skulle ni tro är det bästa valet för mig?
Jag är student, så jag får köpa eMac och har den lilla rabatten på Power Macen.

[ 20 Maj 2002, 13:01: Meddelandet ändrat av: Puffy ]

  • Medlem
  • 2002-05-20 13:12

Skillnaden mellan 700 och 800Mhz lär du knappast märka. Jag minns inte om det är någon skillnad i busshastighet, men för dagligt bruk är den nog "tillräckligt" snabb.
Tillräckligt inom citationstecken, eftersom jag inte tycker det finns någon dator som klarar de nya operatiovsystemen tillräckligt bra.
Kör man OS 7 eller Win95 på en ny dator, så går det väldigt snabbt däremot.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-20 20:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puffy:
Den andra jag har tittat på är en Power Mac g4 800mhz, som är lite snabbare, men den är lite dyr.
Om jag köper en dator för det priset, så vill jag vara säker på att jag inte behöver byta på något år.
Vad skulle ni tro är det bästa valet för mig?

Jag tror inte du behöver byta ngn av burkarna om ngt år. Bägge har 32 MB grafikminne och stödjer nya Quartz. Dock har G4an 4xAGP vilket väl bättre prestanda. Övriga prestanda är ju ganska lika.

Det avgörande bör vara frågan om du vill ha/behöver extern skärm+utbyggnadsmöjligheter istället. Själv skulle jag gjutet köra på Powermacen pga det. I annat fall skulle jag absolut välja en imac framför emacen.

//mattan

[ 20 Maj 2002, 20:11: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • 2002-05-22 18:24

Jo det blir nog en Power Mac, men jag vet inte om man vågar köpa en nu, eller om man ska vänta lite och se om det kommer någon ny modell i sommar.
Jag såg att Apple har ett erbjudande på den nu.

Mitt enkla tips:

Står det mellan iMac och eMac, köp eMac - priset

Står det mellan iMac och PowerMac, köp PM - utbyggnadsmöjligheterna till samma pris

Alltså, köp en PowerMac...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-05-22 19:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puffy:
Jo det blir nog en Power Mac, men jag vet inte om man vågar köpa en nu, eller om man ska vänta lite och se om det kommer någon ny modell i sommar.
Jag såg att Apple har ett erbjudande på den nu.

Det kommer garanterat nya modeller i sommar. Kan du vänta så gör det. Det borde komma en ny fräck burkdesign plus lite mer Mhz och GB även på budget modellen.

//mattan

Ska du surfa, göra skolarbeten och köra mp3 och inga krävande saker, köp en begagnad iMac! Så har du råd med annat, viktigare...

Surfa, spela mp3 och skriva i word/excel och liknande. Sånt kör jag på min bondi imac. Iofs inte världens snabbaste och dessutom i OS9, men helt klart så jag klarar mig. Tror absolut inte du märker någon skillnad på PM och eMac på de områdena.

Sen är det väl bara en fråga om vad du vill ha för dator. Enkelt, billigt och praktiskt med en eMac medan du får större utbyggnadsmöjligheter och möjlighet att välja skärm med PowerMacen.

1
Bevaka tråden