Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processoruppgradering.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag förstått saken rätt så finns det enbart en uppgradering till G4:an och det är Sonnets dubbla 500 mhz. Varför kommer det inte nyare? Min 466 mhz med utbytt grafikkort har allt utom processorhastighet för att matcha de nyaste modellerna. Självklart skulle jag vilja uppgradera även processon.
Antagligen tillåter Apple inte andra tillverkare att sälja snabbare processorer än vad som redan finns i retail-burkarna. Frågan är då om inte Apple förlorar på det? Om fler ska gå över ån och konvertera från PC till Mac behövs snabbare processorer. Inget snack om det. Dessutom behövs billigare uppgraderingar. För att både pressa priserna och öka prestandan borde därför Apple låta andra tillverkare sälja sina snabbare processorer. Man måste ju ha en burk att stoppa den i och således kommer Apple att fortsätta sälja datorer.
Om någon vet om en 733 mhz finns som uppgradering posta det gärna här!
/Ola

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-03-10 18:15

Jag skull vilja köpa ett Sonnet Harmony G4.
Men det finns bara med G3, och det ökar prestanda för lite!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-10 20:22

Jo, jag jagar också en vettig uppgradering - sitter själv på en PM G3 350 MHz (!) och har länge sneglat på Sonnets G4 Twin 500, men är tveksam av flera skäl. Dels KAN processorsuppgraderingar vara instabila (inte ofta men de händer), dels tycker jag nästan fem papp för ett kort som redan känns lite gammalt är lite mycket. Det måste ju komma nya kort på åtminstone 733 MHz. Ok att steget blir stort för mig ändå från mina "ynkliga" 350 MHz, men då vill jag inte betala mer än kanske runt tre papp för ett Sonnet G4 Twin 500...mer rimligt!

Nej, jag har inte funnit något annat kort att uppdatera med - men jag fortsätter leta. På dom uppgraderingssajter som finns så nämns inga andra kort heller...men de har samlat många intressanta erfarenheter och tips som man kan ha nytta av.

Kolla bl.a. här - xlr8yourmac

[ 10 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

Clavius: Eller så lägger man undan pengarna och köper en ny dator, det är ju så mycket mer än bara processorn som spelar roll också.

Kolla efter en begagnad G4 av något slag istället, lär inte bli så mycket dyrare och du får en helt ny maskin också (dvs. den underbara känslan).

Sen säger Apple själva att processoruppgraderingar inte stöds i MacOS X, visst funkar det. Men vem vet vad Apple kanske hittar på för att få folk att köpa nya maskiner.

:rolleyes:

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Jag har också sneglat på xlr8yourmac:s tips om diverse överklockning och trimmning.
Min 466 mhz är ju faktiskt inte så gammal. Yngre än ett år. Därför vore det rimligare att köp ett uppgraderingskort. Som jag skrev tidigare tror jag dessutom att det skulle behövas för att få PC-folk att köpa Mac.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 12:38

Vore ju fint om man bara kunde byta processorn, som på nästan att PC, men det går ju inte. Varför löder Apple fast processorn så man inte kan byta upp sig när man känner att det behövs?

Så du köper en ny dator istället och de tjänar mer pengar. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2002-03-11 15:32

Jo det är klart att Apple får in mer pengar vid just det tillfället jag köper en ny dator. Men för mig som slut användare skulle det ju vara bra att kunna sätta i nu processor. Men frågan är om Apple tjänar på det i längden? Kan tänka mig att fler skulle använda Mac om de gick att uppgradera på ett bättre sätt. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att byta till PC bara för att de har bättre uppgraderingar på hårdvarusidan, det är ju så mycket mer som har betydelse vid val av dator. Men man kan ju inte komma ifrån att det vore fin om jag kunde byta min 466Mhz G4 mot en säg 800Mhz G4 för i övrigt är jag nöjd med min dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 19:13

Jag är alldeles övertygad om att Apple FÖRLORAR pengar (eller rättare sagt - går misste om större inkomster) p.g.a. att man inte kan processoruppgradera enklare. Själva idén med de nya Power Macarnas konstruktion var ju just att varje användare nu kan gå in och byta delar i sin egen dator. Om avsikten var någon annan eller att man alltid vill att folk skall köpa nya maskiner vid varje prestandaökning så förstår jag varför Apple inte har större marknadsandelar än vad de har!

Patrik Skulski - om man köper en "ny" begagnad maskin för samma pengar som ett uppgraderingskort kostar så har man ju ändå förlorat i.o.m. att man s.a.s. skrotar sin gamla dator och de pengar man har lagt i den. Det måste ju rimligen vara mer ekonomiskt att uppgradera en gammal maskin på sikt. Givetvis hänger det inte bara på processorn, långt ifrån, men du kan ju också uppgradera andra delar...minnen, hårddiskkort, hårddiskar, instickskort o.s.v. Om du med en uppgradering får samma prestanda som vid köp av en nyare maskin så gör du en bättre affär av att uppgradera!

Jag vet att Apple alltid har varit onödigt besvärliga på den här punkten. men man måste ju tro att även de lär sig något med tiden eftersom de har så bra produktstatus förövrigt.

:rolleyes:

Jag har känslan av att vi som har Mac väntar längre mellan uppgraderingarna. "Att släppa processorerna fria" vore att pressa priset både för oss som kanske uppgraderar och för Apple som är den största kunden av processorköp för Mac-datorer.
Dessutom kanske vi skulle slippa länkar som den här: Macpressen

Ola: Har nog lite svårt att tro på det där, förväntar mig inte att den ska vara bäst, men det där är överdrivet.

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

Man använder samma källkod och kompilerar programmet med kompilatorer Absoft Fortran och version 2.95.2 av GNU C/C++kompilator. Det är ingen garanti för att dessa kompilatorer genererar altivecoptimerad kod. Med tanke på resultatet kan man utgå från att så inte är fallet. Till både Intel och AMDs försvar kan man också påpeka att även för dessa processorer kan man skriva mer optimerad kod. Testmetoderna i detta fall drabbar alla processortillverkare, men i flyttalsfallet drabbar det Apple extra hårt.

På PC-sidan har det generellt varit enklare att uppgradera processor än det har varit på Mac. Förklaringen är att Apple inte tjänar några pengar om vi springer till Motorola och köper en ny processor till vår gamla Mac. Dessutom så _fördröjs_ köpet av en ny Mac. Wintelsidans separeing av hårdvarutillverkarna och opertivsystemstillverkaren har både för och nackdelar. Att man inte kan byta processor enkelt själv är ett klart minus för oss Macägare, vi får hoppas att kunderna hittar andra plus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-11 23:14
Citat:

Skapades ursprungligen av: ace4711:
På PC-sidan har det generellt varit enklare att uppgradera processor än det har varit på Mac. Förklaringen är att Apple inte tjänar några pengar om vi springer till Motorola och köper en ny processor till vår gamla Mac. Dessutom så _fördröjs_ köpet av en ny Mac.

Ehöö...gäller inte det för PC-sidan också? jag förstår ändå inte....

:rolleyes:

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Ehöö...gäller inte det för PC-sidan också? jag förstår ändå inte....

Vilka företag skall du byta ut mot Apple och Motorola i mitt stycke för att få motsvarande företag i PC-världen?

Den som säljer processorn tjänar självklart en slant. Eftersom Apple inte tillverkar processorer så finns det inget för Apple att tjäna där. Om Motorola hade gjort Apples moderkortdesign kanske Motorola hade designat dom så att dom kunde uppgraderas lättare. På PC-sidan kan systembyggare och kunder skifta mellan olika tillverkare (AMD/Intel) och fortfarande köra samma program/plattform. Så, om Intel skulle försöka bygga moderkort/processorer utan uppgraderingsmöjligheter så skulle dom förlora massa affärer till AMD (och vice versa). Det är den andra avgörande skillnaden. Konkurrensen inom samma sektor.

Apple har mycket större kontroll över sin plattform och styr (delar) av hårdvaran och kontrollerar helt mjukvaran. Steve dödade klonerna, och verkar nu att försöka lägga krokben för uppgraderingsindustrin. Det luktar lite fisk om det faktum att ingen förutom Apple verkar få tag på dom snabbare serierna av G4or. Apples starategi syftar förstås till att maximera deras egen vinst, och inte att ge mig eller dig maximal lycka. Hurvida strategin är framgångsrik vet vi inte. Men, det är mycket vanligt att vi Macägare egentligen har ett _eget_ behov som vi tycker att Apple skall uppfylla, och vi påstår dessutom att det är det bästa för Apple. Det vanligaste kravet är att Apple skall sänka priset och på så sätt tjäna mera pengar...

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Håller med sistnämnda talare. Dessutom är väl tanken att fler ska köpa Mac? Då kan det behövas billigare uppgraderingar. Och uppgraderingar överhuvudtaget. Tycker det är synd med slit-o-slänghållingen som Apple intar. Sälj datorer till fler är mitt råd!

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Ehöö...gäller inte det för PC-sidan också? jag förstår ändå inte....

:rolleyes:

Ok. Näst sistnämda!

Citat:

Men, det är mycket vanligt att vi Macägare egentligen har ett _eget_ behov som vi tycker att Apple skall uppfylla, och vi påstår dessutom att det är det bästa för Apple. Det vanligaste kravet är att Apple skall sänka priset och på så sätt tjäna mera pengar...

[ 11 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: ace4711 ][/B]

Hmm... trodde faktiskt att det var vi kunder som gjorde att Apple överhuvudtaget finns och överlever. Våra behov är deras mål att uppfylla. Hur fungerar det annars?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ola O:
Hmm... trodde faktiskt att det var vi kunder som gjorde att Apple överhuvudtaget finns och överlever. Våra behov är deras mål att uppfylla. Hur fungerar det annars?

Självklart är Apple beroende av att deras kunder köper deras produkter. Som alla företag. Utmaningen är att göra kunderna nöjda *samtidigt* som man tjänar pengar. Om det bara gällde att få nöjda kunder skulle väl alla produkter skänkas bort?

Apple borde tänka lite på detta, om de själva på något sätt kunde kontrollera produktionen av processorer så skulle de kanske kunna sälja dem med egen vinst.

Och vi skulle kunna uppgradera våra datorer.

Sen vaknar man.. :rolleyes:

Apple borde införa samma konstruktion som 7300 - 9600: processorn monterad på ett dotterkort. Å andra sidan går det ju att uppgradera 7200/8200 via PCI, så ett PCI-kort med en snabbare processor kanske kommer med tiden.

Dock tror jag att företaget har blivit rädda för lång livslängd eftersom den klassiska PCI-serien hängt med länge och väl. De vill väl inte att kunderna ska köra samma maskin i fem - sex år.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Apple borde tänka lite på detta, om de själva på något sätt kunde kontrollera produktionen av processorer så skulle de kanske kunna sälja dem med egen vinst.

Och vi skulle kunna uppgradera våra datorer.

Sen vaknar man.. :rolleyes:

Låter som den utmärkta medelvägen...

Någon borde kanske maila S.J?

:eek:

Dock kommer nog Apple aldrig ändra sig, inte självmant i alla fall.

[ 12 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

1
Bevaka tråden