Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC133 i blådåre?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kan kanske vara en aningen dum fråga men tycker jag fått en del motstridga uppgifter angående detta.

Kan jag sätta en 512 mb PC133 minnes"kloss" i min blåvita G3, 300 Mhz?

Jo, det tror jag att du kan. Men den kommer inte gå snabbare än ett 100-minne.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-18 23:46

Det beror mycket på minnesmodulen.
Vi har många exempel på problem, ibland småsaker - ibland rena döden. Det finns säkert också folk som lyckats.

Det brukar drälla av kommentarer här på 99mac där man hävdar att det går "hur bra som helst, jag har gjort det själv".

Man vill vanligen framställa oss som säljer minnena som giriga typer som försöker tjäna på att folk inte vet. Jag vill bara säga att det är rent trams och inte handlar om det för fem öre. Det grundar sig på erfarenhet av försäljning och problemlösning med minnen.
Jag garanterar att jag kan få stöd för det uttalandet av både användare och tekniker som varit med om lite.

Jaså? Är folk så elaka? Det enda jag hört är just att vissa PC133 minnen inte fungerar i maskiner där det ska vara PC100. Men i min iMac så fungerar ett Kingston minne på 512Mb PC133 alldeles utmärkt. Det fanns inga PC100 när jag skulle köpa så det bidde det senare....

Men jag fattar vad du syftar på

  • Avstängd
  • 2002-05-19 00:52

PC133 (och högre) är bakåtkompatibelt, det som kan hända är att Maccen är lite kinkig med märket på minnet, men om du köper "orginal" så bör det itne vara några problem, annars se till o köpa på öppet köp

Vet inget om PC133 vs PC100 men minns jag fel om jag minns att blåvita enbart hittar upp till 256 megabytes minnesmoduler?
Är osäker om det funkar med 512:or, men om det gör det så behandlar den minnesmodulen enbart som en 256:a.

(fyra minnesplatser och max utbyggnad till en gigabyte borde medföra detta)

  • Avstängd
  • 2002-05-21 15:31

Det finns ju enkelsidiga och dubbelsidiga minnen... en del äldre datorer klarar bara 128Mb PER SIDA, dvs max storlek på minnet är 256. I så fall om man vill vara på den säkra sidan så kör man med 2x dubbelsidigt 256 om man vill uppnå 512.

Max 1Gb, kanske funkar med 2x 512 då... tjae vem vet, bäst o testa först

Kollade lite på Apples supportsidor och fann följande om blåvitingen:

RAM Sizes: 8, 16, 32, 64, 128, 256 MB

(blev lite extra nyfiken iom att jag nyss köpt en beggad blåvit...)

1
Bevaka tråden