Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudsanering

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-05-17 08:01

Måhända ett uttjatat ämne, men jag tycker ändå att antalet hands on-tips har varit få.

Jag tänkte ljudsanera min G4´a IDAG, så jag skulle behöva tips om hur jag tar ut fläktarna, byter ut dem, får tag i fläktar med likadana kontakter och sedan får de nya på plats. Finns det någon som vet var/hur jag kan få det här gjort?

Helst i Stockholms innerstad och rakt över disk.

Jag skruvade isär min nya G4 idag och monterade Papst-fläkt i kragget, och tog bort metallskyddet. Ska byta 120mmfläkten (lite enklare mod) mot Papst också, men ljudvolymen är redan mycket behagligare.

Jag skulle inte råda dig att byta kraggfläkten själv om du inte är duktig eller våghalsig (jag är nog mest det senare). Den stora däremot, är inga problem. Köp en Papst 120mm från datorbutiken.com eller dylikt. Ta bort ett par skruvar, byt fläkt. Voila! Väldigt lätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 02:09

Jag föredrar att ha lite stabilare diskar, och en burk som låter mer. Hållbarhet hos hårddiskar och andra datankomponenter och värme går inte ihop.

En 120 mm Delta som Gtek säljer, blåser 190CFM. Detta kan jämföras med en 120 mm Papst som blåser 55.3CFM. Det är mycket stor skillnad mellan dem både i ljudvolym och luftflöde. Vet inte om det är just den Deltafläkten som sitter i Macarna, men det sitter en Delta i min i alla fall.

Har man bara en hårddisk och som inte är speciellt varm kanske det spelar mindre roll.

Man får väga ljudvolymen mot livslängden på hårdvaran.

[ 23 Maj 2002, 02:10: Meddelandet ändrat av: marcus ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-23 10:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Man får väga ljudvolymen mot livslängden på hårdvaran.

Ursäkta en dum fråga, men är det verkligen så att värmen påverkar livslängden även om man håller sig inom den rekommenderade temperaturen för en komponent? Att vissa komponenter tar skada (="brinner upp") när det blir FÖR varmt kan jag förstå, men är det också så att en liten temperaturhöjning automatiskt leder till kortare livslängd?

Det ska i så fall bli intressant att se hur länge min nya iMac G4 lever. Med tanke på hur glödheta cd-skivorna blir på bara ett par minuter inne i maskinen börjar man undra om det möjligen sitter en kärnreaktor med trasigt kylsystem där inne... Speciellt tyst är den inte heller, så här har man tydligen lyckats få fram det sämsta av två världar i ljud/värmehänseende.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marcus:
Jag föredrar att ha lite stabilare diskar, och en burk som låter mer. Hållbarhet hos hårddiskar och andra datankomponenter och värme går inte ihop.

En 120 mm Delta som Gtek säljer, blåser 190CFM. Detta kan jämföras med en 120 mm Papst som blåser 55.3CFM. Det är mycket stor skillnad mellan dem både i ljudvolym och luftflöde. Vet inte om det är just den Deltafläkten som sitter i Macarna, men det sitter en Delta i min i alla fall.

Har man bara en hårddisk och som inte är speciellt varm kanske det spelar mindre roll.

Man får väga ljudvolymen mot livslängden på hårdvaran.

Tja, eftersom jag kollade i stfms info såg jag att han, liksom jag, har en 400a. De har inte deltafläktar (i vart fall inte de jag kollat på) och blir heller inte så värst varma inuti.

Eftersom jag ändå kör 5400-varvshårddisk så tror jag inte att bytet till Papst orsakar några skador, men om några dagar rapporterar jag resultatet.

Min 1700 Athlon XP med fyra 7200-varvshårddiskar i, den använder jag däremot för att värma upp lägenheten när det är lite kallt på nätterna.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-23 14:20

Absolut inte ett uttjatat ämne. Kan nog aldrig skrivas för mycket .

Jag använder min dator, G4 500 agpx2, för ljudproduktion och blir helt vansinning över allt satans oljud från macen.
Beslutade att göra en sanering för ett tag sen.
Började med att förlänga elsladden till fläkten inuti och dra sldden utanför datorn så jag kunde sätt en brytare på den. Fugnerade utmärkt..men gjorde ingen hörbar skillnad.skillnad trots mina , hoppas jag, tränade öron.
Gjorde samma sak med utfläkten baktill.
Lite skillnad men ingen större. Satte vibrations dämpande material mellan chassi och fläktarnas fästen. Vet inte om det gör nån större skillnad men det känns bättre.

Insåg att det självklart är mina 2 18gigs scsi diskar!!.
Dom låter. Oerhört.

Har en plan. Vill hänga upp dom i gummisnoddar....ungefär.
Det finns en hårddiskvagga till pc för 5,25 plats som kostar runt 375kronor/vagga.

Någon som har gjort något liknande försök för att bli av med oljud??

Vad jag skulle fråga mig om jag var du: "Behöver jag verkligen SCSI-diskar?"

Nu vet jag ju inte exakt vad du arbetar med, men en 7200rpm ATA133disk med fluid-tjohej låter nästan ingenting och går duktigt fort. Plus att den är billigare.

Alternativt slänga in hårddiskarna i ett externt SCSI-kabinett som du ljudisolerar?

  • Oregistrerad
  • 2002-05-23 14:35

Jag arbetar med musikproduktion i en liten studio och kräver snabba hårddiskar.
Har bara Uata 66 i min G4..
Jo. jag behöver scsidiscar. Det är framför allt behövligt när man ska spela in flera kanaler samtidigt som man lyssnar på kanske 20-60 kanaler. Helt omöjligt med ide diskar.
Tyvär.

Jag har byggt en låda som macen står i och det har sänkt ljudnivån ordentligt men den hörs fortfarande. =(
Den hörs för mycket.

Mest så är det vibrationer från diskarna som sprids vidare genom chassit och ut i lådan. Prövade med at hänga hela datorn inuti lådan och det funkade bra ända till jag ville ta ut datorn för att byta nåt. Då blev det ett helsike.

Ett UATA133kort PCI går på 500:- eller så. Sedan raidar du fyra snabba, tysta ATA133-diskar. Vroom!

Att få till en vettig upphängningsanordning för diskarna inuti Macen verkar rejält krångligt. I vart fall om de är två.

De 5.25saker som tystar ner diskar (du måste ändå modda om Macen om du ska ha två) är oftast inte tillräckligt kylda för att klara snabba, varma SCSI-diskar, men ser jag några sådana så hojtar jag till i den här tråden.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-24 01:10

Tack.
Det är faktiskt lite knäckande det här.
Jag har lagt ganska mycket pengar på bra scsi diskar och ett bra scsi kort.oså kommer dom nya ata diskarna!!

Man får väl kanske börja tänka om?

  • Medlem
  • 2002-05-24 16:12

Hallå,
Problemet har löst sig av sig självt, då jag har flyttat till ett kontor, där man svårligen kan avgöra ifall datorn är på eller ej.

Papst ska jag lägga på minnet i alla fall, för framtiden.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 02:51

Angående tyst dator håller jag på att bygga om en gammal hurts från IKEA. dator plus extra HD´na åker in där. luft hål fram och bak verkar fungera bra. tyst blir det också.

ang. IDE diskar och audio så använder jag mig just av sådana till Protools och kör 24-30 ljudspår samtidigt utan problem, på en extra disk, ingen raid. och har en DV film på extern FW HD (ljudlägger film . . ) samtidigt . . . Echowire säger jag bara.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 05:18

Ok ok ok....Jag köpte en IBM GXP 40 gigs U-Ata 100 disk idag..
Faan.
Den e tyst!!!!!!!
Jag har alltid haft scsi diskar så det här känns helt ofattbart

Har även fått mina scsi diskar att låta lite mindre genom att hänga hela datorn i 2 "snören" från taket inuti mitt datorskåp. Alla vibrationer som förrut gick rakt ut i lådan är nu borta.
Men....jag ska få den ännu tystare. Kan aldrig få nog.

Testa att spinna ner bägge scsi diskarna och insåg att det är nog fläkten i Nätdelen som låter mest just nu.

Hörde nåt om Papst fläktar som man kan köpa billigt.
Ett annat alternativ kan vara att byta ut hela nät delen...men då blir det lite krångligare.

Något som vet något om det här?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Kallisti:
Ett UATA133kort PCI går på 500:- eller så.

Var hittar man ett så billigt kort?? Kan man använda vilket PC-kort som helst?

/Einar

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: meZZ:
Ok ok ok....Jag köpte en IBM GXP 40 gigs U-Ata 100 disk idag..
Faan.
Den e tyst!!!!!!!
Jag har alltid haft scsi diskar så det här känns helt ofattbart

Har även fått mina scsi diskar att låta lite mindre genom att hänga hela datorn i 2 "snören" från taket inuti mitt datorskåp. Alla vibrationer som förrut gick rakt ut i lådan är nu borta.
Men....jag ska få den ännu tystare. Kan aldrig få nog.

Testa att spinna ner bägge scsi diskarna och insåg att det är nog fläkten i Nätdelen som låter mest just nu.

Hörde nåt om Papst fläktar som man kan köpa billigt.
Ett annat alternativ kan vara att byta ut hela nät delen...men då blir det lite krångligare.

Något som vet något om det här?

GXP-disken kan du få ännu tystare genom att stoppa in den i en PC och köra ett litet DOS-program för att ändra dess "acoustic management". Detta medför dock att söktider blir ett par millisekunder längre.

Att byta till en Papstfläkt i nätdelen är inte så fruktansvärt jobbigt. Fläkten kostar 175:- från datorbutiken.com. Det hela handlar bara om att lista ut i vilken ordning man tar isär sakerna i Macen utan att ha sönder något, men det finns inte så mycket som kan gå snett när man gör det (tror jag).

Om jag gör den här modden på min fars sambos dator så kan jag fotografera förloppet med min Ixus.

Att byta hela nätdelen skulle jag inte rekommendera. Jag är ganska säker på att de är Applespecifika både vad det gäller kontakter till moderkortet och form factor, men jag vågar inte svära på det.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 15:15
Citat:

quote:

Om jag gör den här modden på min fars sambos dator så kan jag fotografera förloppet med min Ixus.
Att byta hela nätdelen skulle jag inte rekommendera. Jag är ganska säker på att de är Applespecifika både vad det gäller kontakter till moderkortet och form factor, men jag vågar inte svära på det.

hehe. Jag har redan skruvat isär den fläkten en gång men det vore väldigt schysst om du kunde fota det så jag och alla andra får se hur man gör...eller inte

Att byta hela nätdelen ska inte vara ett problem.
Det är standardiserade prylar. Samma i mac som pc. Däremot så finns det en uppsjö olika tillverkare som gör det lite svårare. Vissa har 2 fläktar....en del bara en...och så måste man kolla hur mycket kräm macen levererar till nätdelen.

Men det är nog lättare att byta fläkten.
Vad är det för diameter på den fläkten?
60 eller 80 ??

Jag tror faktiskt att det är skillnad mellan ett Mackragg och ett vanligt ATXkragg i det att pinnarna till moderkortet sitter olika, ska kolla upp.

Fläkten är på 80mm. Se till att skaffa en med 4pinanslutning som du kopplar till en av hårddiskkrämsakerna, annars kommer du få bygga om lite, då originalfläkten har två pinnar, och de andra fläktar man köper har tre.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-25 16:19
Citat:

quote: Jag tror faktiskt att det är skillnad mellan ett Mackragg och ett vanligt ATXkragg i det att pinnarna till moderkortet sitter olika, ska kolla upp.

Ok. Låter bra

tack !
Hoppas vi får se lite bilder snart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-06-02 16:53

meZZ, ett toppensätt att slippa höra högljudda fläktar är att helt enkelt höja volymen som tusan på lyssningen

Nu spelar vi mest in hårdrock iofs, kanske är annorlunda med finstämda alster... (fast jag funderar skarpt på att bygga om en garderob el. dyl för min G4:a hemma, viner på som atttan, lägg till brännaren på det så låter det som på "Homers" jobb...)

  • Oregistrerad
  • 2002-06-02 19:01
Citat:

quote: ett toppensätt att slippa höra högljudda fläktar är att helt enkelt höja volymen som tusan på lyssningen

hehe

Nae. Det funkar inte riktigt för mig.

Sitter ofta och petar (läs redigerar) små fåniga ljud eller nåt annat som kräver att man hör bra. Eller bättre än mormor.?
Mitt mål är att macen ska vara så tyst att jag inte vet om den är på eller av.
Det vore skönt.
Du kanske har några andra bra tips?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-06-02 22:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nils:
Det ska i så fall bli intressant att se hur länge min nya iMac G4 lever. Med tanke på hur glödheta cd-skivorna blir på bara ett par minuter inne i maskinen börjar man undra om det möjligen sitter en kärnreaktor med trasigt kylsystem där inne... Speciellt tyst är den inte heller, så här har man tydligen lyckats få fram det sämsta av två världar i ljud/värmehänseende.

Skumt. Min iMac G4 låter inte mycket alls.. Och skivorna blir aldrig så varma att jag tänkt på det..
Och den står igång hela dagen..

1
Bevaka tråden