Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD enhet till Quicksilver G4

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo. Jag köpte en dual 1ghz Quicksilver med CDR driven istället för DVD versionen för att jag inte trodde jag skulle ha någon nytta av den och nu ångrar jag mig super mycket och frågan är, kan man hittade den exakta DVD driven som Apple använder sig av i de senaste G4orna någonstans så att jag bara kan byta ut min CDR drive, och i så fall, vad är modelen och kommer jag att stötta på några problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-15 19:43

Den heter Pioneer DVR-103 i OEM-version (A-03 i retail tror jag). Nu har det dock släppts en snabbare version med nummer 104. 103an utan problem i min G4a 450.

//mattan

[ 15 Juli 2002, 19:51: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Du kan både "äta kakan och ha den kvar" om du vill.
Macoteket tex säljer "LG DVD+CDRW COMBO 12X8X32 IDE" för 949 Kr (+moms).
Fungerar enl uppgift perfekt med iTunes och Discburner (och Toast förstås).
//Johan

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 16:59

Ja den nämda CDRW/DVD-spelaren från LG fungerar utmärkt, jag har en själv.

Som det brukar heta, och i detta fallet stämmer det också. Den har läst alla skivor jag har stoppat i den, även de absolut billigaste CDR-skivorna alltså de som är i princip genomskinliga. Det ända var att den DVD-spelaren som satt i min G4/466 orginal var lite kortare, så den skyddsplåt som satt bak på den blev jag tvungen att ta bort, men var jag ser hade den ingen betydelse ändå.

[ 16 Juli 2002, 17:00: Meddelandet ändrat av: PageNotFound. /Per ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-16 18:48

Trodde det var DVD-R du ville ha... eller? Apple släppte väl inga burkar med DVD-ROM?

Apples spelare bränner givetvis DVDs och CDs samt spelar upp dem.

//mattan

jou mattan du har helt rätt, jag missade den detaljen, visst var det en SuperDrive jag ville ha, när jag köpte min fanns det dock ej som alternativ att ens få combo driven utan det var antingen SuperDriver eller bara CD brännare.

Jag hittade detta på Macoteket, kan detta vara rätt model tro?

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49474&grou p=normal&stamp=1026861379&extended_info=230991

Tack för hjälpen

[ 16 Juli 2002, 23:57: Meddelandet ändrat av: parvenu ]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-17 07:34

Jepp, det är den.

//mattan

über-amatör fråga, kan en påg utan kunskap om hårdvara utan problem sätta in den i det nedre facket och köra både CDR driven och SuperDriven, samtidigt. CDR driven är ju snabbare på att bränna CDR/CDRW och man vill ju inte slita på SuperDriven när man rippar CD>MP3 etc.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 12:39

Som überamatör blir det inte lätt alls. Eftersom det nedre facket är gjort för zipdrive och är betydligt smalare än en CD, 3,5 tum eller just bredare. Även om man skulle vara lite av en hårdvaruhackare är det inte gjort i en handvändning. Man måste nämligen klippa ut plåtarna man vanligtvis fäster zippen i, för att sedan fixa nya fästpunkter till den nya 5 1/2 tums spelaren man ska dit med. Alltså inget för en amatör. Jag inte lekt med QS hårdvarumässigt, men det borde rent fysiskt få plats, om de är lika som min G4/466, fast kan tänka mig att du har mer kylflänsar som kanske är ivägen.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PageNotFound. /Per:
Man måste nämligen klippa ut plåtarna man vanligtvis fäster zippen i, för att sedan fixa nya fästpunkter till den nya 5 1/2 tums spelaren man ska dit med.

Det finns väl en del saker på moderkortet som skulle stöta emot har jag för mig. Kommer inte ihåg vad som sitter på moderkortet mittemot zid-drive-facket.

OK! det löser ju det problemet (att jag inte ens behöver pröva)

  • Oregistrerad
  • 2002-07-17 14:46

Som jag sa så kanske det inte fanns plats i QS modellen. Tror dock att det funkar i min 466, den har ju inte lika mycket kylflänsar. Har dock inte mätt så helt säker är jag inte.

Macoteket om den model dom har:

"Den som vi säljer funkar dock inte med iDVD, det är enbart Apples modell som gör det"

Är detta riktigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-23 19:05
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: parvenu:
Macoteket om den model dom har:

"Den som vi säljer funkar dock inte med iDVD, det är enbart Apples modell som gör det"

Är detta riktigt?

Har varit diskussion om det här förut. Jag har en Pioneer OEM DVR-103 och den funkar utmärkt med iDVD om den sitter internt. iDVD stödjer ej externa DVD-R drives överhuvudtaget (skall dock finnas ett hack för att låsa upp det), att det skulle finnas ngn kod som gör att iDVD enbart funkar med drivar levererade av Apple är enligt min erfarenhet inte sant. Det finns även flera inlägg på xlr8 som bekräftar detta. Hos mig funkar det utmärkt.

Dubbelkolla med Macoteket om de är säkra på att det inte funkar eller om de bara inte supportar det...

//mattan

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 21:01

Kolla in Pioneer A04 på Komplett.se. Egentligen samma drive som A03 men uppdaterad modell. Skall enligt uppgift som intern IDE fungera utmärkt i Mac OS X och iDVD. Priset på 3691:- inkl moms + 134:- frakt är ett pris som knäcker det mesta. Det var ju bara något år sedan en vanlig brännare kostade så här. Synd att de bara bränner vanliga CDR i 8x, känns lite segt.

tack för svaren! enligt vilka uppgifter jens? har du hört något som provat? jag har kollat runt på xlr8yourmac.com och där diskuteras det mycket om firmwaren till denna drive, är det något man behöver oroa sig för tro?

o ja just det, hittar massa guider till hur man byter drive till dom äldre g4orna med inga till quicksilver versionerna på xlr8yourmac, något tips?

[ 23 Juli 2002, 21:38: Meddelandet ändrat av: parvenu ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 22:02

Har sett den fungera i en QS. Det är dock viktigt att driven har senaste firmwaren, 1.20. De flesta nya har väl detta, tror jag. Hör att den du köper kommer från en färsk leverans eller fråga om du har öppet köp. Du kan annars uppdatera firmwaren själv om du har tillgång till en pc. Är jäkligt sugen på att beställa en själv, men väntar nog till CDR-hastigheten ökas något.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 22:08

Men tänk på att det alltid är en liten chansning att köpa en drive som inte är supportad. Du får alltså ingen hjälp av Apple eller Pioneer vid eventuella problem. Ibland fungerar det perfekt, ibland inte. Lycka till! Om du köper en A04/bulk från Komplett.se kan du väl posta hur det gick senare...

o ja just det, hittar massa guider till hur man byter drive till dom äldre g4orna med inga till quicksilver versionerna på xlr8yourmac, något tips?
När du byter drive i QS måste du montera ut hela "ställningen" som CD´n och eventuellt zippen sitter i. Det är lite omständigare än i de gamla burkarna men går enkelt om man är lite försiktig. Du tar ut den från sidan, ej framifrån som förut.

[ 23 Juli 2002, 22:13: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: parvenu:
o ja just det, hittar massa guider till hur man byter drive till dom äldre g4orna med inga till quicksilver versionerna på xlr8yourmac, något tips?

Ja, här har du ett tips på en bra guide som visar hur du gör:
http://www.info.apple.com/support/cip/g4qs-dvddrive-cip.mov.html

tack för hjälpen pågar!

Vad är det man säger? SUKT SUKT SUKT.. Men det är så förb. mycket annat man ska köpa med... *har ny bil på ingående* - ick..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
...Synd att de bara bränner vanliga CDR i 8x, känns lite segt.

8x bränner en 700 MB på under 10 minuter och ger garanterat läsbara skivor t.o.m. audio, som gärna knastrar ganska friskt om man bränner vid högre hastigheter. Så varför klaga?

Jag citerar Jen$ än en gång

Jag skall visa min chef denna driven, då det har blivit ett behov att säkerhetsbränna stora jobb på DVD. När vår reproavdelning sen får Quicksilver-burkar så ska jag se om jag får köpa loss Pioneer´en !!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jen$:
Kolla in Pioneer A04 på Komplett.se. Egentligen samma drive som A03 men uppdaterad modell. Skall enligt uppgift som intern IDE fungera utmärkt i Mac OS X och iDVD. Priset på 3691:- inkl moms + 134:- frakt är ett pris som knäcker det mesta. Det var ju bara något år sedan en vanlig brännare kostade så här. Synd att de bara bränner vanliga CDR i 8x, känns lite segt.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-05 13:06

Nu sänkt till 3395:-!!!
Börjar bli dags...

Det ÄR dags

... chefen hakade på direkt när jag visade, men frågan är vilken av Pioneer-modellerna DVR-A01 för 2716:- eller DVR-A04 för 3459:- man skall satsa på. Datorn som skall uppgraderas är en G4 400 AGP med OS 9.1. Ni diskuterar firmware ovan, men jag tolkar det som det mest gäller QS modellerna?

HP´s drive 200i 4729:- är eventuellt ett alternativ, någon som vet nåt om denna och om den funkar med Mac? Iofs saknar denna drive DVD-RW om man någon gång skulle behöva detta.

Priserna ovan är exkl. moms.

[ 21 Augusti 2002, 10:43: Meddelandet ändrat av: Slave ]

Jag ser att Macoteket säljer Pioneer A03, så rimligtvis borde A04 fungera för oss?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 11:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Det ÄR dags

... chefen hakade på direkt när jag visade, men frågan är vilken av Pioneer-modellerna DVR-A01 för 2716:- eller DVR-A04 för 3459:- man skall satsa på.

Knepigt, specarna är identiska för bägge maskinerna. DVR-104 är bulk-förpackad till skillnad från DVR-A04. Den nyare modellen (vilket det nu är), har jag för mig skulle vara något snabbare än den äldre?

De hade samma hastigheter... HP´s drive skriver med 2.4x men .4 kan inte göra någon större skillnad.

Backup kommer vi ändå köra sist på dagen...

Imorgon får vi se hur det fungerar...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-22 22:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Imorgon får vi se hur det fungerar...

Vilken blev det till slut, DVR-104?

Bevaka tråden